تحولات فضا در دوره های مختلف

نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: تحولات فضا در دوره های مختلف

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    10.05.2011
    عنوان کاربر
    عضو کارآمد
    ميانگين پست در روز
    0.11
    محل سکونت
    خانه ی پدری
    نوشته ها
    231
    تشکر ها
    556
    از این کاربر 750 بار در 240 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر

    تحولات فضا در دوره های مختلف

    در طی قرون، ما با تعاریف مختلفی از فضا در معماری مواجه شده*ایم ولی در کل شاید بتوان این روند را به چهار دوره تقسیم نمود.

    فضای دوره اول شامل کارهای دوران باستان می*باشد که محصول شکل*گیری اولیه سازه*هایی چون "لنتو"هاست. در این دوره فضای خالی درون بی*معنی است و معماری همانند تندیسی است که در سایت قابل رویت است. به عنوان مثال می*توان از "استون هنج" مربوط به 1680 قبل از میلاد نام برد که صورت اولیه آن 57 ستون روی دو دایره و یک نیم دایره بوده است






    فضای دوره دوم معماری با تحول سازه بوجود می*آید، زمانی که طاق و قوس در بناها نمود می*یابند. آن چیزی که در بین*النهرین، معماری روم و ... آن را مشاهده می*کنیم. در این حالت درون و برون بنا دارای معنی است، فضاها دارای شخصیت هستند و بصورت سلسله مراتب طی می*شوند یعنی دورن، بینابین و برون. در اینجا یک اتفاق دیگری نیز می*افتد و آن مطرح شدن انسان است و در ضمن درک انسان نیز از محیط عوض می*شود. یکی از نمونه*های این دوره معبد پانتئون می*باشد.





    فضای دوره سوم معماری مقارن با انقلاب صنعتی است، هنگامیکه مصالح جدیدی چون شیشه و فلز پا بر عرصه معماری می*گذارند. در این دوره، درون و برونی که در دوره قبل مطرح بود از بین می*رود و فضاها به هم پیوند می*خورند و معماری تبدیل به نقاط و شبکه می*شوند. فضاهای بازی که آزادی دید دارند و دیگر دیوارها در امتداد هم نیستند. پدیده پارالکس و توازن بصری نیز محصول این دوره است. در این دوره می*توان به کارهای "میس ون درروهه" چون خانه آجری، غرفه بارسلونا در آلمان و ساختمان سیگرام اشاره نمود.












    فضای دوره چهارم، دوره*ای است که معماران فضاها را طراحی می*کنند و آنچه را که می*خواهند در پیشگاه مخاطب قرار می*دهند. در این دوره جنسیت فضا مطرح می*شود و از تک معنایی خارج می*شود، فضاهای شیزو فرنی بوجود می*آید، سلسله مراتبی دیگر وجود ندارد و فضاها ریزوم*وار هستند و هندسه نااقلیدسی است. بخش اعظمی از کارهای گرگ لین و رم*کولهاس بدین گونه است.






    در کنار هم بایستید اما نه بسیار نزدیک از آنکه ستون های معبد به جدایی بار بهتر کشند و بلوط و سرو در سایه ی هم به کمال رویش نرسند!

    "جبران خلیل جبران"
    ----
    از گذاشتن عکس های جیز میز خودداری کنید!
    ----
    پروانه نیستم ،
    لیک می گردم به دور شمع ،پروانه وار!

  2. 2 کاربر مقابل از Parvaneh عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    ena92 (09.11.2013),vanaei (04.06.2011)

  3. # ADS
    تبلیغات در مدار
    تاریخ عضویت
    همیشه
    محل سکونت
    دنیای تبلیغات
    نوشته ها
    بسیاری

     

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
اطلاعات تماس با نقش نگار
جهت ارتباط با مديریت نقش نگار می توانید از اطلاعات زیر استفاده نمایید .
Email : sirousb@gmail.com
Tell : 09101414214 سیروس برادران
کليه حقوق مادي و معنوي براي نقش نگار محفوظ مي باشد .