رواج کاربرد پل*های کامپوزیتی در دنیا

نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: رواج کاربرد پل*های کامپوزیتی در دنیا

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    21.04.2011
    عنوان کاربر
    عضو کارآمد
    ميانگين پست در روز
    0.07
    محل سکونت
    ارومیه
    نوشته ها
    152
    تشکر ها
    3
    از این کاربر 412 بار در 146 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر

    رواج کاربرد پل*های کامپوزیتی در دنیا

    پروفیل*های كامپوزیتی كه به روش پالتروژن تهیه می*شوند، كاربرد فراوانی در ساخت پل*ها دارند. پل*های كامپوزیتی حاصل، در مقایسه با پلهای مشابه از جنس بتن و فولاد ، از سبكی، طول عمر و سرعت نصب بیشتری برخوردارند و هزینه نصب كمتری دارند. متن زیر كه برگرفته از شماره*های1، 3 و 4 مجله كامپوزیت است به معرفی این كاربرد كامپوزیت*ها می*پردازد.
    یکی از وسیع*ترین کاربردهای محصولات پالتروژنی در ساختمان، تولید سازه*های باربر است. ساخت پلها و زیرسازه*ها با پروفیل*های پالتروژنی به شدت مورد توجه مهندسین آمریکایی و اروپایی قرار گرفته است. عمر مفید بالا و کاهش هزینه*های نگهداری پل در طول دوره کاری، دلیل استقبال از کامپوزیت*ها در ساخت پلها می*باشد. سازه*های بزرگی که توسط تیرهای فولادی ساخته شده*اند در طول عمرشان چندین بار رنگ*آمیزی می*شوند. تعمیر و نگهداری و رنگ*آمیزی این تیرهای فولادی به ویژه در پلهای قدیمی بلند که دسترسی به آنها مشکل است، بسیار پرهزینه می*باشد.

    سطوح پلهای کامپوزیتی نیز از پانل*های كامپوزیتی ساخته می*شوند. استفاده از پانلهای کامپوزیتی روشی مناسب برای کاهش هزینه*های تعمیر و نگهداری این سازه*هاست. این پانلها از روشهایی همچون لایهچینی دستی و پالتروژن ساخته می*شوند و با طول عمر بالا و استحکام بیشتر، جایگزین ایده*آلی برای مشابه فولادی خود هستند. سطوح پل*های کامپوزیتی بصورت طول*های پیوسته توسط فرآیند پالتروژن طراحی و تولید می*گردند.

    این قطعات متناسب با احتیاج مصرف کننده می*تواند در سایزهای مختلفی بریده شود تا با ابعاد پل موردنظر سازگار باشند. پل*های کامپوزیتی اکنون به عنوان پل*های دایمی برای راههای اصلی بسیاری از کشورهای پیشرفته بکار گرفته می*شوند. این پلها به میزان قابل قبولی اهداف موردنظر طراحان را برآورده ساخته اند.

    نخستین نمونه این پل*ها در ایالات متحده آمریکا طراحی و تست شدند و اولین نمونه آن در روستایی در ویرجینیای غربی نصب شد. با نصب پلها در ویرجینیای غربی ثابت شد که کامپوزیت*ها بطور عملی برای ساخت پلهای هوایی بسیار مفید هستند. این یک مرحله مهم در توسعه پل*هایی بود که با كامپوزیت*ها ساخته شده*اند.

    نمونه دیگری از پل*های كامپوزیتی، یک پل در دانمارک است كه در آن از پروفیلهای پالتروژنی* استفاده شد. این پل با 40 متر طول و 3 متر عرض جهت عبور عابرین پیاده، دوچرخه*ها و موتور سیکلتها طراحی شده و بر روی خط راه*آهن احداث گردیده است. پل مذکور می*تواند بارهای معادل kg/m2_500 را تحمل کند و این استحکام بوسیله یک سطح کامپوزیتی که تنها 12 تن وزن دارد مهیا می*شود. در حالی که سطوح پلهای بتنی و فولادی که بتوانند همین میزان استحکام را داشته باشند به ترتیب دارای وزنهای 90 و 28 تن خواهند بود. ارتفاع این پل 18.5 متر است. تیرها و پانل*هایی که در ساخت این پل بکارگرفته شده*اند از پروفیل*های پالتروژنی ساخته می*شوند. برجها و بخش*های دیگر بصورت پیش*ساخته نهایی در محل پل نصب می*شوند. به دلیل سبکی وزن کامپوزیتها، نصب پل تنها 18 ساعت طول کشید و مزاحمت و آشفتگی در ترافیک ریلها به كمترین حد ممكن رسید.

    در فیلادلفیای آمریکا با استفاده از کامپوزیت*ها، نوعی پل* کابلی طراحی شده است که توانایی جمع شدن دارد.

    اجزای کامپوزیتی پل*ها نسبت به مشابه فولادی خود، علاوه بر سبك*تر بودن، از مشخصات مکانیکی بهتری نیز برخوردار است و به آسانی و بدون نیاز به تجهیزات سنگین یا کارکنان زیاد نصب می*شوند. این پل*ها در مكان*هایی مانند پارک ملی ایسلند و یا گلدن گیت مورد استفاده قرار گرفته*اند. اکنون ساخت پل*های عبور وسایل نقلیه به شکل یک کار مرسوم تجاری در آمریکای شمالی و اروپا رونق گرفته است.

    هم*اكنون در ساخت بسیاری از پلها تماماً از كامپوزیت*ها استفاده می*شود. یكی از موارد كاربرد كامپوزیت*های سبك، در ساخت پل*های رودخانه*ها و مسیرهای آبی است كه در انگلستان و سایر كشورهای اروپایی مورد استقبال فراوان واقع شده است. این پلها برای عبور قایق*ها هستند و حمل و نقل و نصب آنها در نقاط دورافتاده و پست، بدون نیاز به تجهیزات بالابر سنگین ممكن می*باشد.

    سطح کامپوزیتی، 6 تا 7 برابر سطح بتن آرمه ظرفیت تحمل بار را دارد و این در حالی است که تنها 20 درصد وزن آنرا داراست. طول عمر آنها نسبت به مشابه فولادی و بتنی چندین برابر است. کامپوزیتها در طول دوره سرما منقبض نمی*شوند و مانند آهن در محیط مرطوب زنگ نمی*زنند و در محیط دریا دچار خوردگی نمی*شوند. سطوح کامپوزیتی برای جایگزین کردن با سطوح قدیمی و سنتی در پل*ها بسیار مورد استقبال قرار گرفته*اند، چرا که دارای ساختار بهتر و بیعیب*تری می*باشند. این جایگزینی می*تواند در زمان کوتاهی انجام شود و کمترین مزاحمت را برای ترافیک و حملونقل ایجاد نماید.

    توانایی استفاده از کامپوزیت*ها در ساخت سازه*های پیش*ساخته و سبک*وزن باعث می*شود که هزینه بنای سازه بشدت کاهش یابد. سازه*های کامپوزیتی سبکوزن می*توانند در چند ساعت نصب شوند. در عوض روزها و هفته*ها وقت لازم است تا پل*های متداول آهنی و بتنی به شکل سنتی مرسوم نصب گردند. وزن سبک سطوح کامپوزیتی، همچنین قابلیت تحمل بار بالاتر را برای پل فراهم می*آورد. کامپوزیت*ها می*توانند با مقاومت بالایی كه در برابر خوردگی و خستگی از خود نشان می*دهند، هزینه*های مربوط به تعمیر و نگهداری خود را به حداقل برسانند.

  2. کاربر مقابل از fashion000 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:

    sirousb (23.05.2011)

  3. # ADS
    تبلیغات در مدار
    تاریخ عضویت
    همیشه
    محل سکونت
    دنیای تبلیغات
    نوشته ها
    بسیاری

     

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
اطلاعات تماس با نقش نگار
جهت ارتباط با مديریت نقش نگار می توانید از اطلاعات زیر استفاده نمایید .
Email : sirousb@gmail.com
Tell : 09101414214 سیروس برادران
کليه حقوق مادي و معنوي براي نقش نگار محفوظ مي باشد .