زیگورات چغازنبیل

نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: زیگورات چغازنبیل

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    21.04.2011
    عنوان کاربر
    عضو کارآمد
    ميانگين پست در روز
    0.12
    محل سکونت
    ارومیه
    نوشته ها
    152
    تشکر ها
    3
    از این کاربر 409 بار در 146 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر

    توجه زیگورات چغازنبیل


    کشف چغازنبيل


    در سال ١٩٣٥ ميلادی هنگامی که شرکت نفت ايران و انگليس در حوالی رود دز به حفاری*های نفتی مشغول بود، يکی از کارمندان نيوزيلندی شرکت به نام «براون» متوجه مجموعه*ی عظيمی شبيه تپه شد که در مکانی مرتفع قرار گرفته بود. او از آن مجموعه که در زير خاک مدفون بود آجری کتيبه*دار پيدا کرد. در همان زمان يک گروه باستان*شناس در فاصله*ی ٣٥ کيلومتری در شوش به کاوش*های باستان*شناسی مشغول بود. براون آن آجر را نزد گروه برد تا شايد از راز آن تپه پرده بگشايند. اين*گونه بود که حفاری*های نفتی، نام زيگورات چغازنبيل را در اذهان زنده کرد. بعدها کاوش*های باستان*شناسی بين سال*های ١٩٥١ تا ١٩٦٢ ميلا*دی توسط رومن گيرشمن (Roman Girshman) باستان*شناس فرانسوی انجام شد که اطلاعات مفيدی را از دل خاک در مورد چغازنبيل بيرون کشيد.



    معرفی زيگورات

    در بين*النهرين اعتقاد مردم بر اين بود که خدايان متعددی دنيا را کنترل و اداره می*کنند و هر شهری را خدايی است که از آن محافظت می*کند. مردم در مرکز شهر برای خدايان معبد درست می*کردند تا در آن زندگی کنند که گاه به شکل زيگورات بود. معابد کوچک*تری هم ساخته می*شد تا مردم هدايا و پيشکش*های خود را تقديم خدايان کنند.

    زيگورات (Ziqqurat) ساختمانی هرمی شکل بود که در چند طبقه ساخته می*شد و با پلکان*های متعدد به طبقات بالا می*رسيد. زيگورات*ها در بين*النهرين قدمتی چندهزارساله دارند که در فاصله*ی سال*های ٢٢٠٠ تا ٥٥٠ قبل از ميلاد ساخته شده*اند.
    درمورد فلسفه*ی وجودی زيگورات*ها سه نظريه عنوان شده است: اول، آن*ها برای مصون نگه*داشتن گندم از سيلاب بهاری ساخته می*شدند. دوم، اين زيگورات*های سترگ تقليدی از کوه*های مقدس دورتادور فلات ايران بود. بنابراين اگرچه پيدايش اين بناها در خاک بين*النهرين بود ليکن الهام*بخش آن*ها ايران و معنای آن*ها از اين سرزمين گرفته شده بود. بنابر نظريه*ی سوم که البته معروف*ترين قول است، زيگورات نردبان صعود به آسمان بوده است.

    پس از چندهزار سال هنوز هم تعدادی از اين زيگورات*ها يافت می*شود، به عنوان مثال زيگورات اور (Ur ziqqurat) در جنوب بين*النهرين و زيگورات چغازنبيل در ايران. زيگورات اور که ٢١١٠ سال قبل از ميلاد ساخته شده قديمی*ترين و زيگورات چغازنبيل بزرگ*ترين زيگورات جهان هستند.

    شهر چغازنبيل

    محدوده*ی حکومت ايلامی*ها خوزستان، لرستان، پشت*کوه و کوه*های بختياری بود که از غرب به دجله، از شرق به قسمتی از پارس، از شمال به راه بابل و همدان و از جنوب به خليج فارس محدود می*شد و پايتخت آن شهر باستانی شوش بود.

    با به حکومت رسيدن اونتاش نپيريشا (Untash Napirisha) در قرن ١٣ قبل از ميلاد (١٣٤٠–١٣٠٠ قبل از ميلاد)، چغازنبيل به عنوان پايتخت مذهبی و سياسی ايلامی*ها در نزديکی رود دز ساخته شد و دوراونتاش (Dur Untash) ناميده شد. دوراونتاش به معنای قلعه*ی اونتاش است. در بعضی از متون به خط ميخی اين شهر ال*اونتاش (Ul Untash) ذکر شده که به معنی شهر اونتاش است.

    اين شهر از سه حصار تودرتوی خشتی تشکيل شده و دروازه*ی اصلی آن بر روی حصار بزرگ در ضلع شرقی قرار دارد. در حد فاصل حصار اول و دوم کاخ*های شاهی و آرامگاه*های سلاطين ايلام قرار دارند. در بين حصار دوم و سوم بقايای تصفيه*خانه*ی آب ديده می*شود که جزو قديمی*ترين تأسيسات آب*رسانی به شمار می*رود. آب آن از رودخانه*ی کرخه در فاصله*ی چهل و پنج کيلومتری از طريق کانالی تأمين می*شد. در مرکز حصار سوم معبد اصلی (زيگورات) قرار دارد.

    تصوير بنيان*گذار چغازنبيل –اونتاش نپيريشا– بر روی سنگ همراه با مجسمه*ی مفرغی همسرش ملکه نپيراسو (Napirasu) هم*اکنون در موزه*ی لوور پاريس نگه*داری می*شوند. مجسمه*ی ملکه، وی را در حال عبادت در برابر خدايان نشان می*دهد. هم*چنين بر روی دامن ملکه نام وی به همراه چند دعا به خط ميخی درج شده است.

    زيگورات چغازنبيل

    زيگورات چغازنبيل معبد اصلی (زيگورات) مربعی به ضلع ١٠٥ متر است که اضلاع آن در جهات اصلی شرقی، غربی و شمالی و جنوبی واقع شده*اند. اصل اين معبد با به*کارگيری ميليون*ها آجر و در پنج طبقه به ارتفاع ٥٢ متر ساخته شده بود که در حال حاضر تنها دو طبقه از آن باقی مانده است. به غير از طبقه*ی اول و پنجم، تمامی طبقات از خشت پر شده بودند. طبقه*ی پنجم که مرتفع*ترين طبقه محسوب می*شد و تنها کاهن*ها و خانواده*ی شاهی اجازه*ی ورود به آن طبقه را داشتند، جای*گاه قراردادن خدای اينشوشينک (god Inshushinak) يا خدای خاص شهر شوش بود. در حقيقت اونتاش، پادشاه ايلامی، اين بنا را برای اينشوشينک ساخت. ايلامی*ها معتقد بودند که هنگام غروب، خدايشان از آخرين طبقه*ی زيگورات به آسمان پرواز می*کند و روز بعد باز می*گردد.

    بر روی ديوارهای معبد آجرهايی به خط ميخی مشاهده می*شود که همگی دارای متنی يکسان هستند و بيان*گر نام پادشاه و هدف او از ساخت اين معبد است: «من اونتاش، پسر هوبانومنا، شاه انزان و شوش هستم. پس از آن که مصالح ساختمانی را به دست آوردم، من در اين*جا شهر اونتاش و حريم مقدس را برپا نمودم و آن را در يک ديوار خارجی و يک ديوار داخلی محصور کردم. من معبد بلندی ساختم که شبيه آن*چه شاهان پيش ساخته*اند نبود و آن را به خدای اينشوشينک مقدس وقف کردم. باشد که ساختمان و زحمت من موقوفه*ی ايشان شود و لطف و عدل اينشنوشينک در اين*جا برقرار بماند.»

    ميز قربانی

    در اطراف معبد و بر روی کف اصلی دو سکوی مدور بريده مشاهده می*شود که نظرات مختلفی در مورد آن*ها ابراز شده، برخی آن*ها را قربانگاه و برخی ديگر مربوط به ستاره*شناسی و ساعت خورشيدی دانسته*اند. در موزه*ی لوور پاريس ميزی موسوم به ميز قربانی (Sacrificial Table) از جنس برنز موجود است که به احتمال زياد متعلق به اين جايگاه است. دورتادور ميز قربانی دو مار و پنج زن ديده می*شوند. اندازه، دقت و ظرافت بالای به*کاررفته در ساخت اين ميز حکايت از مهارت فراوان فلزکاران دوره*ی ايلامی دارد.

    ميراث جهانی

    چغازنبيل در سال ١٩٧٩ ميلا*دی از طرف يونسکو در فهرست ميراث جهانی قرار گرفت. اين محوطه يکی از چند اثر ثبت شده*ی ايران در فهرست ميراث جهانی است. اهميت اين محوطه*ی تاريخی به عنوان مهم*ترين اثر به*جای*مانده از دوران حکومت ايلامی، قدمت ٣٠٠٠ ساله*ی آن همراه با جاذبه*های طبيعی از جمله عوامل مؤثر در به ثبت*رسيدن اين مجموعه به*عنوان ميراث جهانی بوده*اند. فرسايش طبيعی و خسارت*های ناشی از جنگ ايران و عراق، آسيب*های فراوانی را متوجه اين شهر کهن نمود. برای جلوگيری از تخريب هر چه بيشتر اين منطقه، در سال ١٩٩٨ ميلادی، توافقی بين سازمان ميراث فرهنگی ايران، يونسکو، بنياد اعتباری ژاپن و مؤسسه*ی کراتره فرانسه (مؤسسه*ی بين*المللی حفاظت از بناهای خشتی)، برای اجرای طرح مطالعاتی حفاظت و مرمت محوطه*ی تاريخی چغازنبيل در زمينه*های مختلف علمی صورت گرفت. در راستای اجرای اين طرح، يک پايگاه دائمی پژوهشی شامل آزمايشگاه، بخش حفاظت و مرمت، کتابخانه، بخش رايانه*ای و بخش مطالعات سفال در قسمت اداری موزه*ی هفت*تپه ايجاد و تجهيز شده است.

  2. 2 کاربر مقابل از fashion000 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    kamranstel (22.05.2011),sirousb (20.05.2011)

  3. # ADS
    تبلیغات در مدار
    تاریخ عضویت
    همیشه
    محل سکونت
    دنیای تبلیغات
    نوشته ها
    بسیاری

     

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
اطلاعات تماس با نقش نگار
جهت ارتباط با مديریت نقش نگار می توانید از اطلاعات زیر استفاده نمایید .
Email : sirousb@gmail.com
Tell : 09101414214 سیروس برادران
کليه حقوق مادي و معنوي براي نقش نگار محفوظ مي باشد .