Lsf سازه فولادی سرد نورد شده

نمایش نتایج: از 1 به 3 از 3

موضوع: Lsf سازه فولادی سرد نورد شده

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.90
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,211
    از این کاربر 6,834 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر

    Lsf سازه فولادی سرد نورد شده

    سیستم LSF که از مقاطع سرد نورد شده فولادی(CFS) ساخته می شود در حدود ۲۰ سال است که به شکل گسترده در تولید صنعتی انواع ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی به کار می رود و به عنوان جایگزین مناسبی برای روش های سنتی ساخت ، جایگاه ویژه ای در صنعت ساخت و ساز کشورهای پیشرفته یافته است . نتایج بررسی ها نشان می دهد استفاده از سیستم (LSF) علاوه بر این که سرعت اجرا را حداقل دو برابر می نماید، منجر به کاهش چهل درصدی در فولاد مصرفی خواهد شد. این سیستم به دلیل مزایای فراوان از جمله سرعت و کیفیت بالای ساخت و عملکرد لرزه ای مناسب در سال های اخیر در بسیاری از کشورهای دنیا رواج قابل توجهی یافته است.
    از سال ۱۹۹۰ به دلایل زیاد از جمله افزایش قیمت چوب و محدود بودن منابع تهیه آن، مشکلات زیست محیطی، نیاز به تولید سریع و انبوه مسکن و ضرورت استفاده از پیش ساخته سازی سیستم LSF کاربرد وسیعی یافت، به طوریکه امروزه این سیستم در آمریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن و بسیاری از کشورهای دیگر در احداث ساختمان های تجاری و مسکونی کوتاه مرتبه و میان مرتبه کاربرد زیادی دارد .
    طراحی و ساخت خانه های پیش ساخته مدرن (LSF- SYSTEM)
    استفاده از اعضای فولادی سرد نورد شده در ساخت ساختمان ها از دهه ۱۸۵۰ آغاز گردید. با این حال در آمریکا استفاده از این مقاطع در ساختمان سازی تا نشر اولین چاپ ضوابط انجمن آمریکایی آهن و فولاد در سال ۱۹۴۶(AISI ۱۹۴۶) گسترش زیادی پیدا نکرد.اولین استاندارد طراحی بر مبنای تحقیقات انجام یافته در دانشگاه کرنل از سال ۱۹۳۹ و با پشتیبانی AISI ، تدوین گردید .
    • محاسبات سازه ای دقیق جهت نیروهای باد و برف و زلزله ((SAP۲۰۰۰.
    • بررسی شرایط اقلیمی منطقه احداث بنا((AISI.
    • سرعت نصب بسیار بالا (LSF- SYSTEM).
    • رعایت کلیه مسائل اتلاف انرژی حرارتی و برودتی(مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان ایران).
    • تنوع طراحی و تولید بنا با نماهای متفاوت به درخواست کارفرما و هماهنگ با معماری محل.
    • گارانتی یک ساله محصولات ((LSF- SYSTEM WARRANTY.
    • استفاده دائم به عنوان ساختمانی با طول عمر بالا و مشابه با ساختمان های سنتی.
    • کلیه تاسیسات انجام شده قابل دسترسی می باشند و تعمیر و نگهداری از آن در بلند مدت کم هزینه خواهد بود .
    • قابلیت اجرای بسیار سریع بدون جوش و استفاده از مصالح بنایی.
    • انجام کلیه ایزولاسیون های حرارتی و برودتی در سطح استاندارد بالای مهندسی.
    • حجم و شکل زیبای این مجموعه قابل توجه خواهد بود.
    • استفاده از سازه های C-Chanel که امروزه در بسیاری از کشور های پیش رفته دنیا متداول است ، به مجمو عه های ساخته شده توسط این شرکت استحکام ، زیبایی ، سرعت و دوام خاص می بخشد .
    • مقاوم در برابر آتش سوزی.

    ویژگی های کاربرد سازه LSF :
    • کاهش نیروهای لرزه ای
    • عملکرد لرزه ای مناسب
    • کاهش قابل توجه در زمان ساخت
    • بازگشت سریع سرمایه اولیه
    • اقتصادی شدن ساخت مسکن
    • سازگاری با محیط زیست و رعایت اصول ساخت و ساز پایدار
    • دوام و پایداری سازه و افزایش عمر مفید ساختمان
    • کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری ساختمان
    • سبکی مقاومت و سختی بالا ساختمان
    • سادگی در پیش ساختگی و تولید انبوه
    • نصب سریع و آسان
    • عدم وجود تاخیر های ناشی از شرایط آب و هوایی در تولید ، ساخت و نصب سازه
    • دقت بالا در اجرای جزئیات
    • عدم قابلیت اشتعال
    • مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و حمله موریانه ها
    • عدم نیاز به قالب بندی
    • عدم وجود افت و خزش در دماهای محیطی
    • کیفیت یکنواخت
    • حمل و نقل اقتصادی
    • قابلیت بازیافت مصالح

    cibonsazeh.com
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]



  2. کاربر مقابل از Mehraz عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:

    sirousb (19.04.2011)

  3. # ADS
    تبلیغات در مدار
    تاریخ عضویت
    همیشه
    نوشته ها
    بسیاری

     

  4. Top | #2

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.90
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,211
    از این کاربر 6,834 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر


    تعریف سیستم قاب سبک فولادی

    سیستم ساخت قاب سبک فولادی Lightweight Steel Framing که به اختصار LSF می نامند، یک سیستم ساختمانی است، که برای اجرای ساختمان های عمدتاً کوتاه مرتبه و میان مرتبه (حداکثر تا 5 طبقه) استفاده می شود و از سیستم های مورد تایید مهندسان عمران در کشورهای توسعه یافته و مدرن می باشد.
    این سیستم که شباهت زیادی به روش های ساخت ساختمان های چوبی دارد، بر اساس کاربرد اجزایی به نام استاد (Stud) یا وادار و تراک (Track) یا رانر شکل گرفته است و از ترکیب نیمرخ های فولادی گالوانیزه سرد نورد شده، ساختار اصلی ساختمان برپا می شود.
    مقاطع مورد استفاده در این سیستم U,C و Z است، که معمولاً با اتصالات سرد به یکدیگر متصل می شوند.
    هر دیوار از تعدادی اجزای عمومی C شکل (استاد) به فواصل 40 تا 60 سانتی متر، که در بالا و پایین به اجزای افقی ناودانی U یا C شکل (تراک یا رانر) متصل شده اند، تشکیل می شود. در صورتی که از مقاطع C شکل به عنوان تراک (رانر) استفاده شود، لازم است برش هایی در محل نصب استاد انجام گیرد.

    این سیستم در اکثر موارد با سقف سبک و به صورت موردی با انواع دیگر سقف اجرا می شود. تیر و تیرچه های این نوع سقف های سبک، همانند استاد و تراک های دیوار ها است.
    سقف نهایی معمولاً از نوع شیب دار و با استفاده از خرپاهای فلزی ساخته شده از پروفیل های سرد نورد شده در نظر گرفته می شود (شکل زیر). قسمت های دیگر ساختمان نیز با استفاده از پروفیل های سرد نورد شده اجرا می شوند و با انواع مختلف تخته (گچی، سیمانی، چوبی، ...) پوشیده می شوند.

    جزییات سقف مستوی یا شیب دار
    پوشش نهایی این سیستم می تواند با انواع تخته های ساختمان از جمله تخته سیمانی، چوب، تخته گچی و یا مصالح بنایی، سفال و آردواز صورت گیرد.



    بررسی نقاط قوت و ضعف سیستم قاب سبک فولادی

    عوامل مربوط به هزینه
    این سیستم ساخت، نیازمند نیروی انسانی ماهر، ولی به تعداد کم و در زمان کم است. لذا مجموعه هزینه نیروی انسانی در این سیستم، کمتر از روش های سنتی است. ابزار مورد استفاده نیز نسبتاً کم هزینه هستند، ولی هزینه های بالای تامین مصالح، به خصوص در دوره ای که رواج چندانی نیافته است، این سیستم را جزو سیستم های گران قیمت دسته بندی می کند. این سیستم نیاز به مخارج ادواری خاصی ندارد و هزینه تعمیرات احتمالی آن بسته به نوع خرابی، می تواند خیلی متفاوت باشد.
    سیستم LFS از سیستم هایی است که شعاع مصرف اقتصادی بالایی دارد. در صورتی که این سیستم به روش اجرای درجا (Stick – Built) برپا شود، مصالح اولیه را، که بسیار سبک و کم حجم است، می توان به فواصل دور و حتی مناطق صعب العبور نیز منتقل کرد. این مصالح معمولاً به راحتی در حمل آسیب پذیر نیستند، ولی در صورت بروز آسیب در قطعات، در ساختمان قابل استفاده نخواهند بود، و نیاز به تولید مجدد قطعه است. این در حالی است که چند کاره بودن قطعات و قابلیت جایگزینی قطعه خراب شده با سایر قطعات، سیکل ساخت را تا رسیدن مجدد قطعه متوقف نمی سازد. هزینه های انبارداری این مصالح چندان قابل توجه نیست، زیرا ورق گالوانیزه در برابر شرایط جوی مقاوم است و به علاوه، فضای زیادی برای انبارداری این مصالح لازم نیست.

    عوامل مربوط به زمان
    از نظر سرعت اجرا، تجربیات سایر کشور ها نشان داده است که این سیستم در زمان کمی برپا می شود و سرعت اجرا نسبت به شیوه های سنتی و حتی صنعتی سنگین بسیار بالاتر است. نسبت فرآوری محصول در کارخانه نسبت به سایت در این سیستم ساخت، بر اساس نوع اجرا و مقدار پیش ساخته سازی، می تواند بسیار متغیر و متفاوت باشد. این سیستم قابلیت اجرا در تمام شرایط جوی را دارد و با تغییرات شرایط جوی، مشکلات جدی در اجرا به وجود نخواهد آمد.

    عوامل مربوط به قابلیت های اجرایی
    اجرای این روش، نیاز به نیروی ماهر و ابزار خاص دارد، ولی چگونگی اجرا و نحوه بکارگیری ابزار، به سادگی قابل آموزش خواهد بود. اقداماتی که برای اجرای این سیستم انجام می شود، تعدد و گوناگونی کمی دارند و برای اجرای هر آیتم، یک سری اقدام ساده لازم است، هرچند قطعات اصلی این سیستم از تعدد زیادی برخوردار نیست، ولی در زمانی کوتاه، با استفاده از ابزار های ساده می توان فرم های متنوعی را با آن ها تولید کرد.
    استفاده از قطعات از پیش برش خورده یا پانل های پیش ساخته، قابلیت اجرای طرح های مدولار را در این سیستم افزایش می دهد. این سیستم برای تنوع در معماری فضا و اختیار دادن به طراح در ایجاد طرح های مختلف قابلیت بالایی دارد. سهولت اجرای دهانه های متنوع و تغییر ارتفاع، به اضافه سادگی قرار دادن بازشو در جداره ها ـ که مرهون قابلیت ترکیب آن با سیستم تیر ستون است ـ این سیستم را از جهت تطابق با طرح های معماری در سطح خوبی قرار داده است. نگهداری این سیستم شرایط خاصی را نمی طلبد و به علت اجرای خشک، تغییرات آن به سادگی صورت می پذیرد. به علت استفاده از مصالحی که فرآوری عمده و خاص در سایت ندارند، می توان این سیستم را با دقت نسبتاً بالایی کنترل کرد.


    عوامل مربوط به کیفیت و قابلیت های فنی
    به دلیل کاهش زیاد وزن و اتلاف اندک مصالح نسبت به شیوه های سنتی و دستی، این سیستم برای انبوه سازی مناسب است، ولی اجرای ساختمان های بلند مرتبه در این سیستم، با مشکل مواجه است. اجرای خشک، این سیستم را برای بازدید های ادواری مناسب ساخته است. به اضافه اینکه، ایجاد تغییرات حین اجرا در نقشه های تاسیسات، معمولاً به سادگی انجام می شود.
    استفاده از ورق گالوانیزه، پایداری این سیستم را در برابر هوازدگی و میکرو ارگانیسم ها افزایش داده است. از نظر زیست محیطی، این سیستم ساختمانی در زمره سیستم هایی است که انرژی اندکی برای ساخت اجزای آن مصرف می شود.
    از نقاط ضعف این سیستم، در صورتی که در اجرا تمامی نکات فنی مورد رعایت قرار نگیرد، خطر ایجاد صدا در حالت های انقباض و انبساط است.
    وزن کم این سیستم ساختمانی (در حدود 60 درصد وزن واحد سطح سیستم های رایج ساخت و ساز) باعث می شود نیرو های اعمال شده در صورت وقوع زمین لرزه به طور قابل توجهی نسبت به ساختمان های متداول کمتر باشد، تا حدی که در اکثر موارد، اثر نیرو های اعمال شده توسط باد بیشتر و تعیین کننده تر از نیرو های ناشی از زمین لرزه است. در ضمن، وزن کم این سیستم باعث می شود به عنوان گزینه ای مناسب برای مناطق با مقاومت خاک کم، تلقی شود.
    اینرسی حرارتی کم این سیستم، آن را برای استفاده دائم مانند مسکونی، با مشکلاتی رو به رو می سازد. ولی در عین حال، عملکرد آن را برای ساختمان های اداری، تجاری و دیگر ساختمان های با کاربری منقطع، بسیار مناسب می سازد.


    عملکرد صوتی دیوار ها و سقف های ساخته شده با این سیستم، در صورت رعایت تمهیدات لازم، به راحتی جوابگوی انتظارات تعیین شده در مقرران ملی است.
    مواد تشکیل دهنده LSF بار حریق ندارند، ولی پروفیل های سرد فرم داده شده مقاومت کمی در برابر حریق دارند و باید به خوبی محافظت شوند. یکی از دلایل اصلی کاربرد گچ به عنوان پوشش داخلی این سیستم ها دستیابی به این هدف است.
    با اجرای لایه بخاربند در حد فاصل جداره داخلی و عایق حرارتی، می توان از خطر میعان در دیوار ها جلوگیری کرد. به علاوه آنکه، سقف سرد در این سیستم، کمک شایانی به کاهش خطر میعان خواهد کرد.
    به رغم اینکه بار مرده این سیستم با اجزای اصلی و کاربردی آن منتقل می شود، ولی اجرای خشک، قابلیت تغییرات آتی را تا حدی در آن به وجود می آورد. معمولاً ساختار نمای این سیستم، از سازه آن جدا است و از سهولت و دقت اجرای خشک برخوردار است.
    اجرای خشک، امکان برچیدن و استفاده مجدد این سیستم را ایجاد کرده است، به علاوه آنکه، قطعات و اجزا عمدتاً از مصالح و فلزات قابل بازگشت به چرخه ساخته شده اند.

    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]



  5. کاربر مقابل از Mehraz عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:

    sirousb (19.04.2011)

  6. Top | #3

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.90
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,211
    از این کاربر 6,834 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر
    اسکلت فولادی سبک


    سیستم اسکلت بندی جایگزین
    به طور کلی، فرایند ساخت خانه های اسکلت فولادی سبک چندان تفاوتی با روشهای مورد استفاده در سازه های اسکلت چوبی ندارد. دیوارها، کف و سقفها بوسیله کاربرد مکرر اجزا اسکلت سبک ساخته می شوند. سوار کردن خرپاهای اسکلت چوبی با سیستم ساخت سقفهای چوبی می تواند برای کف و دیوارهای اسکلت فولادی نیز مورد استفاده قرار گیرد. متدهای اسکلت فولادی برای این سیستم موجود است، اما ملزم داشتن یک طرح و برنامه ریزی تخصصی است که فراتر از حوزه بحث ماست.
    شباهت میان اسکلت فولادی سبک و اسکلت چوبی، تفاوتهای چشمگیری نیز وجود دارند که در طراحی و اجرا باید مورد توجه قرار گیرند. توجه به این تفاوتها ما را در ساخت بنایی بدون مشکل یاری می نماید.مسائل تخصصی مربوط به مشکل زدایی درفصل نهم گنجانده شده اند.

    شناخت عملی ساختمان سازی: مزایای اسکلت فولادی سبک (LSF)
    یکی از مزایای اسکلت فولادی در این است که در طراحی و اجرا نسبت به اسکلت بندی به سبک سنتی انعطاف پذیرتر است.
    طول اجزا: تیرچه (Joists) های فولادی عملا به هر اندازه ای می تواند ساخته شود. بر این اساس پهنا و عرض ساختمانهای مسکونی متغییر است و نیاز به همپوشانی تیرچه های داخلی را از بین می برد. بنابراین سرعت در کار ساختمان سازی افزایش و ترک خوردگی یا ناهمواری در سقف کاهش می یابد. طول و اندازه اجزا فقط بوسیله محدودیتهای حمل و نقلی کاهش می یابد (محدود می شود)

    مقاومت بالا به نسبت وزن: اجزا اسکلت فولادی سبک از اجزا اسکلت بندی سنتی سبک تر هستند. اسکلت فولادی سبک برای اسکلت سازان جهت بالا بردن در محل کار آسان تر است. این امر منجر به ساخت و ساز سریعتر با هزینه کمتر و مشکلات کمتر بالا بردن می شود.

    ضخامت اجزا: استحکام ذاتی فولاد سرد تا شده میزان قابل توجهی از انعطاف پذیری را در آرایش اجزا اسکلت بندی فراهم می کند. بنابراین قانون وزن خالص، طول هر واحد و مقاومت فولاد، فواصل تیرچه ها نسبت به جزئیات اسکلت بندی سنتی با ارتفاع و عرض مشابه می تواند تغییر کند. با افزایش ضخامت پایه فولادی، استحکام و همچنین فواصل طراحی اجزای اسکلت بندی افزایش می یابد. در بعضی موارد این فواصل طولانی به طراح اجازه می دهد تا تیرهای عمودی داخلی سقف یا دیوار را حذف کند. این به معنای فواصل و فضاهای داخلی بدون مانع برای مصرف کننده نهایی و قیمتهای بالقوه سازه برای ساختمان ساز می باشد.

    مشکلات رطوبتی مرتبط: فولاد آب را جذب نمی کند، پس مشکلات رطوبتی مرتبط شامل تاب برداشتن، انقباض و تابیدگی که در اسکلت بندی سنتی رایج هستند در LSF مشکلی را ایجاد نمی کند. استفاده از LSF میزان وقوع تاب برداشتن دیوارها، بیرون زدگی میخ ها و ترک خوردگی دیوارها که از مشکلات رطوبتی هستند را به طور چشمگیری کاهش می دهد. اصلاح این نقایض تعمیرات پر هزینه ای را در بر دارد که غیاب این مشکلات در سازه های LSF سبب صرفه جویی می شود.

    مقاومت در برابر پوسیدگی و آفت زدگی: اسکلت فولادی در برابر حمله موریانه ها یا حشرات موذی ایمن است. همچنین، از آنجائیکه اسکلت فولادی رطوبت را جذب نمی کند، از رشد قارچها و پوسیدگی ها جلوگیری می کند.

    شکم دادگی: اجزا فولادی مقاومتی دارند که آنها را بدون اینکه بر اثر سنگینی بار کف دچار شکم دادگی، خزش و یا وارفتگی شوند، سازگار می کند.

    سازه های احتراق ناپذیر: فولاد احتراق ناپذیر است و بنابراین در آتش سوزی و احتراق بی تاثیر است. LSF به دلیل احتراق ناپذیری و طبیعت پایداری طی سالیان متمادی گزینه مناسبی برای کاربردهای تجاری بوده است.

    کیفیت هوای داخل ساختمان: فولاد یکی از خنثی ترین مصالح ساختمانی است که هیچ گاز، بخاری را از خود ساطع نمی کند و به رشد قارچهای سمی نیز کمکی نمی کند.



    همانند جزئیات اسکلت بندی سنتی، اجزاء LSF باید به گونه ای درون پوشش و لفافه قرار بگیرد که در تماس مستقیم با رطوبت زمین و یا محیط بیرون نباشد. (در برابر رطوبت محافظت شود.)توصیه می شود که فولاد دارای پوشش روی – آلمینیوم در تماس با بتون خیس (تازه) قرار نگیرد.

    آئین نامه و قوانین
    تمامی سازه ها باید با مقتضیات و شرایط آئین نامه ساخت و ساز محلی و یا در صورت عدم دسترسی با شرایط آئین نامه ساخت و ساز ملی کانادا مطابق باشد و مورد تائید مقامات قضایی باشد.
    اسکلت فولادی سبک غیر باربر در بخش 24-9 آئین نامه ساخت و ساز ملی کانادا گنجانده شده است.

    اجزاء اسکلت بندی
    سازه های فولادی سبک صنعتی از نوعی فولاد سرد شده استفاده می کنند که در آن ورقه های فولاد به شکل(C) در می آیند. تولرانس برش طولی زیاد نوعی از فرآورده های صنعتی فولاد است.

    برشهای تیرچه ها و استاد دارای بالهای لبه داری هستند که سبب افزایش استحکام آنها می شود. Tracksection ها از بالهای غیر استواری که به صورت جزئی به سمت داخل زاویه دارند، ساخته شده اند که استادها را قبل از اینکه با گیره محکم شوند موقتا نگه می دارند و همچنین به استادها این اجازه را می دهند تا وزن وارده بر جان را تحمل کنند.

    Standard TrackSection
    Standard TrackSection برای تمامی سایز های تیرچه ها و استادها موجود هستند. این نکته حائز اهمیت است که TrackSection ها برای تحمل بار سازه بدون اینکه درون سازه های باربر بتن ریزی شوند، طراحی نشده اند. زمانیکه اسکلت بندی استفاده نمی شود طراحی مهندسی ضروری می نماید.

    مقطع مرکب سازه
    برشهای خطی( TrackSection )ها برای تشکیل مقاطع مرکب می توانند با مقاطع C ترکیب می شوند.تا به عنوان تیرها- سرتیرها، چهارچوب ها یا جک استادها استفاده شوند و در شرایط و موقعیتهای دیگر استحکام بیشتری را موجب می شوند. تمامی بخشهای سرهم شده (ترکیب شده) باید از اجزائی با ضخامت یکسان تشکیل شوند و در هر 610 میلیمتر یا 24 اینچ با یکدیگر متصل شوند. طول این اجزاء نیز باید یکسال باشد مگر اینکه هدفشان غیر سازه ای (غیر ساختمانی) باشد.


    Accessories
    سازندگان اسکلت فولادی سبک میزانی از Accessories مورد نیاز برای سازه های مسکونی شامل تسمه های پل سازی، تقویت کننده جان و اتصالات گیره (بستها) را نیز تولید می کنند.

    بغلبندی دیوارهای افقی
    بغلبندی و پل سازی تسمه های افقی برای گیرداری دورانی را برای استادهای باربر فراهم می کند و استادها را از دو سو بهم متصل می کند. این پل سازی در نهایت با پهنای 38 میلیمتر و ضخامت 879% میلیمتر (346% x 2/1-1 اینچ) ورقه های فولادی انجام می شود. طراحی استاد حداکثر فاصله این بست ها را بر طبق جداول انتخابی یا کاتالوگ های سازندگان تعیین می کند، اگر تخته کوبی سازه بیرونی استفاده می شود، نیازی به بغلبندی در آن قسمت نمی باشد، اگر چه در بال استاد داخلی باید نصب شود.

    سخت کننده جان
    در تمامی قسمتهایی که بار متمرکز روی تیرچه کف یا مقطع خطی متحمل می شود از سخت کننده جان استفاده می شود. سخت کننده جان قطعه کوچکی از استاد باربر با ضخامت حداکثر 879% میلیمتر (346% اینچ) می باشد. سخت کننده بالی با پهنای 38 میلیمتر (2/1-1 اینچ) دارد که به آن اجازه می دهد تا درون بالهای 41 میلیمتری تیرچه جا شود. سخت کنندگان می توانند بر روی یکی از زوایای جان تیرچه نصب شوند، و نهایتا با 8-3 پیچ به تیرچه بسته شوند. سازندگان LSF معمولا این سخت کنندگان را به عنوان بخشی از بسته بندی تیرچه کف در نظر می گیرند.

    نبشی بست ها
    نبشی بست ها برای اتصال تیرچه های کف به سر تیرها، تیر سردرها به استاد اصلی (میانی) یا سرتیرها به تیرهای لب بند مورد استفاده قرار می گیرند. ضخامت نبشی بست ها نهایتا 438/1 میلیمتر (566% اینچ) می باشد و طول آنها کمتر از عمق 25 میلیمتری تیرچه ها نیست. تعداد پیچهایی که برای اتصال نبشی بستها به کار می رود بستگی به اندازه اجزاء متصل شونده دارد.


    اتصال دهنده ها
    معمولا فقط پیچها در اسکلت بندی فولادی سبک استفاده می شوند. یک مته فلزی می تواند سوراخی را ایجاد کند و اجزا را با اطمینان با یکدیگر متصل کند. این پیچها اندازه های مختلف و با توجه به نیاز ها ساخته می شوند. در شرایط خاص و یا برای تجهیزات تکراری ابزارهای خاص و اشکال مختلفی از اتصال دهنده های مکانیکی همچون میله های پنوماتیکی (بادی) یا جوشکاری اقتصادی تر است. سازنده LSF، تولیدکنندگان اتصال دهندگان و ابزارها می توانند در صدد به دست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه باشند. در این کتاب اتصال دهنده ها فقط محدود به پیچ است.
    به خاطر داشته باشید که تعداد 8 پیچ که اغلب در این کتاب تعیین و مشخص شده اند حداقل تعداد می باشد و برای اجزاء ضخیم تر پیچ های بیشتری مورد نیاز می باشند.

    ابزار
    بسیاری از مراحل و ابزاری که در LSF به کار برده می شوند با مراحل و ابزار اسکلت بندی چوبی مشابه است. در LSF علاوه بر ابزار مورد استفاده در اسکلت چوبی ابزار زیر نیز مورد نیاز است:
    • چکش فلزی با دو سوی اره ای
    • هیلتی چند زمانه و رفت و برگشتی (ماکسیمم 2500 دور در دقیقه)
    • پیچ گشتی 8 میلیمتری
    • پیچ های شماره 2 Philips و شماره 2 Robertson
    • انبردست IIR و 6R
    • قیچی فلزبری
    • سطح مغناطیسی تا 6 فوت
    و همچنین ابزار اختیاری:
    • علامت گذار
    • سوراخ
    ابزاری که اغلب مورد استفاده قرار می گیرند شامل قیچی فلز بر، اره گرد یا قلمی می باشد.

    رده بندی مصالح ساختمانی و محل انبار کردن
    نقشه ساختمانهای اسکلت چوبی برای تبدیل شدن به اسکلت فولادی باید از جداول اجزاء انتخابی استفاده کنند. همچنین سازندگان LSF ممکن است بتوانند راهنمایی را برای تبدیل طرح یک اسکلت چوبی به اسکلت فولادی تهیه کنن.
    نمایندگیهای سازنده LSF یا فروشندگان مصالح ساختمانی می توانند اطلاعاتی را راجع به قیمت و کاربردهای محلی و روزمره ارائه دهند. همچنین، بعضی سازندگان ممکن است راهنمایی هایی را در مورد طراحی، محل کار و انتخاب و کاربرد مناسب ابزار ارائه دهند.

    تفاوت در رنگها
    سازندگان کانادایی اسکلت فولادی ساختمانهای مسکونی، انتهای سکشنهای باربر (Load BearingSection) (جویست ها و استادها) را با رنگهای متفاوتی رنگ آمیزی می کنند تا ضخامت فولاد در آن محدود به آسانی قابل تشخیص باشد. استانداردهای مربوط به ضخامت فولاد و رنگهای رایج و متداول هستند اما رنگهای دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرند. برای جلوگیری از سردرگمی و اشتباه این دسته بندی به ترتیب ضخامت می باشد.

    CutList
    برش یا تکه های اولیه اجزاء اسکلت فولادی ارائه شده از سازندگان LSF از اسکلت چوبی بسیار متفاوت است.نقشه اولیه و سوار کردن مناسب و درست اجزاء بسیار مهم است. نقشه و طرح اولیه ضخامت و طول اجزاء اسکلت بندی را مشخص می کند که همان Cut list است که توسط سازندگان LSF استفاده می شود. سازندگان LSF معمولا برش طولی استادها، Joist ها و متعلقات آنها را ارائه می دهند. اجزا یا اندازه های متفاوت مطابق با نقشه نصب می شوند.
    با یک سازنده LSF برای جدول زمانی دقیق مشورت کنید. بعضی از اندازه و طولهای استاندارد ممکن است توسط سازنده LSF تهیه شوند. معمولا طول زیر 2/1 متر (48 اینچ) در محل کار برش داده می شوند. عملیات برش را با سازندگان LSF چک کنید. سازندگان ممکن است قطعات را در ابتدا برای Web Stiffener، پل بندی، سر تیرها و استادها که برای پنجره ها و درها استفاده می شوند، برش بزنید. ترکها معمولا در اندازه های استاندارد فروخته می شوند و می توانند در اندازه های مخصوص برای کاربردهای خاص مرتب شوند. اندازه استاندارد Track که در ساختمانهای مسکونی استفاده می شوند معمولا با اندازه های رایج در سازه های تجاری متفاوت است.استادهای غیر باربر فولادی را می توان به آسانی توسط قیچی آهن بر، برش داد. برای برش Joistها یا استادهای باربر ضخیم تر می توان از قیچی های برقی استفاده کرد. هنگامیکه تعداد برشها زیاد می باشند یک Chop saw با یک تیغه ساینده به کار سرعت عمل می دهد.

    نگاهی کلی به اسکلت بندی
    سه روش عمده برای اسکلت یک ساختمان وجود دارد: ساختمان چوب بستی یا اسکلت چوبی، ساختمان پانلی، ساختمان مدولی. امروزه هر یک از این روش ها برای ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند اما Stick-built construction رایج تر است. برای پروژه های چند واحدی یا پروژه هایی که از یک طرح تکراری استفاده می کنند، روش Panelization مقرون به صرفه تر است. پانلهای پیش ساخته دیوار، کف و سقف می توانند مستقیما به محل کار حمل و سریعتر نصب شوند. ساختمان سازی با قطعه های پیش ساخته مزایای زیادی دارد مخصوصا در مکانهایی که صنایع ساختمان سازی به خوبی سرویس دهی نمی دهند. (مثلا مکانهای دور و توسعه نیافته)

    قاب بندی (In-line Framing)
    هنگامیکه دیوارها با قابهای فولادی ساپورت می شوند، قاب فولادی کف باید با تیرچه (Joist) هایی که در زیر آنها استادهای باربر قرار دارند، ساخته شوند. (نمودار 1-1)
    پیچ های اتصال دهنده
    حداقل سایز پیچها برای اتصال فولاد به فولاد باید بر طبق نمودار 13-1 باشد Self-drilling sheet metal screw در مواقعی به کار می روند که ضخامت فولاد بیش از 879/0 میلیمتر (0346/0 اینچ) باشد. پیچهای نوک تیز برای فولادهایی با ضخامت 879/0 میلیمتر (0346/0 اینچ) یا کمتر به کار می روند. حفاظت از خوردگی پیچها باید حداقل 08/0 میلیمتر (0003/0 اینچ) باشد.انواع دیگری از اتصالات در LSF همچون پیچ، پرچ و یا جوش مورد استفاده قرار می گیرند. در شرایط خاص و برای جایگزینی این اتصالات با یک طراح حرفه ای مشورت کنید.

    ایمنی
    کارهای ایمنی ساده می تواند اغلب خسارات را از بین ببرد و یکی از جنبه های مهم کار روزمره در محل کار است. هر ایالت قانون سلامتی و ایمنی مخصوصی دارد و از این قوانین باید همیشه پیروی شود. کار با فولاد مخاطرات ایمنی و سلامتی خاصی را در بردارد که باید از آنها آگاه شوید بعضی از آنها به شرح زیر می باشند:
    • زمانی که فولاد خیس یا یخ زده است، بسیار لغزنده است.
    • دمای فولادی که در معرض گرما یا سرما قرار گیرد ممکن است هنگام لمس کردن خیلی داغ یا سرد باشد.
    • باید به یاد داشته باشیم که برخلاف چوب، فولاد رسانای الکتریسیته است. برای جلوگیری از برق گرفتگی همیشه دقت کنید که اجسام فولادی در معرض منابع برقی نباشند.
    • تیرچه ها پایدار نیستند مگر اینکه توسط زیر ساختها بهطرز مناسبی نگه داشته شوند. به همین منظور، کارگران نباید در بالای ترک های دیوار فولادی باسیتند. Steel Track ممکن است بر اثر وزن شخص کج شوند.

    نقشه، طراحی، پروانه (مجوز) و Cut lists
    جزئیاتی وجود دارند که توسط طراح حرفه ای باید طراحی شوند و باید در مجوز ساختمان سازی به کار گرفته شوند.
    وقتی که طرحها و نقشه های معماری آماده شدند باید برای یک طراح حرفه ای فرستاده شوند.
    نقشه سقف و خرپا باید جزئی از مجوز ساختمان سازی باشند.
    سازنده باید یک Cut list را از نقشه ها که اجزاء مورد نیاز برای ساختمان سازی را فهرست می کنند تهیه کند. با این کار سازنده به شما کمک می کند.

    forum.niksalehi.com
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]



  7. کاربر مقابل از Mehraz عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:

    sirousb (19.04.2011)

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
اطلاعات تماس با نقش نگار
جهت ارتباط با مديریت نقش نگار می توانید از اطلاعات زیر استفاده نمایید .
Email : sirousb@gmail.com
Tell : 09101414214 سیروس برادران
کليه حقوق مادي و معنوي براي نقش نگار محفوظ مي باشد .