فلیپ جانسون

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 1 به 5 از 6

موضوع: فلیپ جانسون

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.81
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,120
    از این کاربر 6,838 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر

    فلیپ جانسون


    فیلیپ جانسون :


    ویژگیهای معماری جانسون:


    1. از مدرنیسم افراطی در خانه شخصی اش تا پست مدرنیسم در ساختمان
    2. تحت تاثیر میس وندروهه کارهایی با نمایان شدن سازه (سبک بین الملل)
    3. اصول معماری اش رااز مدرنیسم به پست مدرنیسم وحتی ضد پست مدرنیسم قرار داد
    4. تغییر سبک جانسون =استقبال از کارهای او در دنیای تجارت


    علاقه جانسون


    1. حجم های فضایی خلق شده با فرم های تندیس وار
    2. نور چه طبیعی چه مصنوعی
    3. به تاثیری که آب و نور میتواند در سایت داشته باشد بهای زیادی می داد


    در اوایل کار خود خدمات شا یا نی به معماری امریکا ارائه داد از جمله:


    1. تاسیس (مما) دپارتمان معماری موزه هنر مدرن به منظور مطالعه وکنکاش در معماری
      به عنوان یک هنر.
    2. با همکاری هنری راسل هیچکاک نمایشگاه برجسته وتاثیر گذاری باعنوان سبک بین الملل در مما ترتیب داد به منظور شناساندن معماری مدرن ومدرنیسم اروپایی نظیر (میس ون دروهه کوربوزیه. گروپیوس) به جامعه امریکا.
    3. تنظیم کتاب معماری بین الملل برای آشنا ساختن معماران امریکایی با یک گرایش وراهکار انقلابی در طراحی وموجب شکل گیری جنبش وسبکی به همین نام در معماری معاصر جهان
    4. در نیمه دوم قرن بیستم بیشتر ساختمان های امریکا بر اساس اصول معماری وی ساخته شده اند. جانسون آسمان خراش های شیشه ای را رواج دادو بعد ها با طرح های جسورانه پست مدرن قالب های پیشین خود را در هم شکست
      .


    بوستان آبی فورت وورت در

    تگزاس



    کلیسای کریستال در کالیفرنیا


    ویژکی های کلیسای کریستال:


    ساخنمان کاملا شیشه ای و آینه ای است


    وجود صلیب بزرگ در بالای برج زمینه مذهبی بودن آنرا آشکار می کند


    در داخل بنا مقوله معماری بر کاربری غالب شده است


    پلان آن به شکل یک ستاره با چهار گوشه کشیده است


    ظرفیتی در حدود ۳۰۰۰ نفر دارد


    بنا دارای سقف های زاویه دار است و در بلندترین قسمت خود ۳۹ متر ارتفاع دارد



    کلیسای کریستال در کالیفرنیا


    نظر جانسون در باب معماری



    -معماری در اصل طراحی فضای داخلی است.علاقه پر شور وفضاهای جمعی که با قدم زدن در آن درک می شود.کیفیت کار تنها به این بستگی دارد که برای تحت تاثیر قرار دادن ودگرکون کردن فرهنگ ریسک کرده باشید که لازمه ریسک :


    1. دانش کامل از معماری (بازی در ساختمان ها و تجربه فضای انها)
    2. تسلط بر مصالح وشکل پرورش یافته
    3. اطلاع از هنرها و ایده های روز



    کلیسای روف لس در ایندیانا


    در دهه ۷۰ بود که فیلیپ جانسون گفت فرم عملکرد را می بلعد که جمله معروف پست مدرنیست هاست.


    معروفترین کار جانسون خانه ی شیشه ای (Glass House) می باشد.







    خانه ی شیشه ای (Glass House)


    در این بنا محرمیت از بین رفته وتنها از یک اتاق به ابعاد ۱۶×۱۰ساخته شده است.


    فیلیپ جانسون، معمار پرآوازه آمریکایی، در سن ۹۸ سالگی در خانه ی شیشه ای معروف اش درگذشت


    فیلیپ جانسون به عنوان تنها بازمانده از بزرگان معماری مدرن در اواخر دهه هفتاد تغییر موضع داد و باقراردادن سنتوری تزئینی غیر عملکردی بر بالای برج شرکت تلفن و تلگراف امریکا در سال ۱۹۷۸ در نیویورک به جمع معماران پست مدرن پیوست.


    این ساختمان موجب رهایی معماران از سخت گیریهای مدرنیسم شد وسایر معماران نیز جرات کردند تا سبک های جدید را مورد تجربه وآزمایش قرار دهند.



    برج شرکت تلفن و تلگراف امریکا


    آخرین ساختمان جانسون :


    -
    الهام از خلوص طرح مشهور خانه شیشه ای(تلفیقی از فولاد و شیشه)


    -
    تفاوت این بنا با خانه شیشه ای . شهری شدن بنای جدید و پاسخ گویی به نیازهای شهری.


    فیلیپ جانسون، معمار نوآوری که آسمانخراشهای شیشه*ای را رواج داد و بعدها با طرحهای جسورانه و نوستالژیک پست*مدرن قالبهای پیشین خویش را در هم شکست، طی ۵۰ سال، یکی از تأثیرگذارترین چهره*های معماری و طراحی آمریکا بوده است، بطوریکه بسیاری از ساختمانهای آمریکا در نیمه دوم قرن بیستم بر اساس اصول معماری بنیان نهاده شده توسط او، ساخته شده*اند.. شده*اند.




    جانسون در سال ۱۹۷۸ برنده مدال طلای انجمن آمریکایی معماران بالاترین نشان افتخار و سپاس رشته معماری، شد و سال بعد، (AIA) بخاطر موفقیت*های دوران زندگی* حرفه*ایش،* به عنوان اولین برنده جایزه معتبر معماری پریتزکر انتخاب گردید. او یک کلکسیونر حرفه*ای آثار هنری *نیز بود و چون در خانه*اش اتاقی برای نمایش این آثار نداشت، آنها را به موزه هنر مدرن اهدا کرد.



    بخش الحاقی کتابخانه عمومی بوستون


    فیلیپ جانسون، مهم ترین معمار پسا مدرنیست یا لااقل یکی از مهم ترین معماران دوره ی پسامدرن ، به روتکو پیشنهاد کرد که دیوارنگاری رستوران چهار فصل ساختمان سیگرام ( از مهم ترین کارهای جانسون ) را هر طور که خودش می خواهد اجرا کند . جانسون می گوید : ما می خواستیم هنر پسامدرن را به فضای ساختمان دعوت کنیم و تنها کسی که می توانست این کار را بکند روتکو بود. قرار داد کار هم امضا شد و روتکو، سی تابلو مهم دوران هنری خودش را پدید آورد . با این حال وقتی رستوران افتتاح شد خبری از تابلو های روتکو نبود . او یک شب قبل از افتتاحیه قرار داد را فسخ کرده بود و گفته بود : آن ها که به چنین رستوران لوکسی می آیند و این همه پول خرج می کنند و غذا می خورند فرصت دیدن این تابلو ها را ندارند !


    جانسون گفته است : روتکو از اول می دانست مردم به این جا می آیند که غذا بخورند اما شاید نمی دانست چه جور غذاهایی خواهند خورد !!


    قهوه ای های مایل به قرمز ، نارنجی و سیاه بر زمینه قهوه ای تیره ؛ ترکیبی از فرم ، رنگ ، عمق ، مقیاس و تعادل.


    آن سی تابلو بعدها به موزه ی تیت برده شد . روتکو گفته بود : این تابلو ها باید روی یک جاده به نمایش در آیند ؛ جاده ای که به هیچ کجا نمی رسد.


    فیلیپ جانسون گفته است : “نقاشی روتکو تصویری از یک تجربه نیست ، خود تجربه است .”


    تجربه ی زیارت نه، خود زیارت؛مانند آنکه عاشقش هستی و فقط به اتفاق می بینی اش . چه زیارتی



    ساختمان بیمه عمر عمومی، سنت لوئیس



    مرکز آتلانتیک، آتلانتا



    بانک آمریکا، هوستون



    گردآورندگان : میکائیل مهریز، مهدی مجدی، علیرضا بخشی



    برگرفته از:palapalhome.com




    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]



  2. 4 کاربر مقابل از Mehraz عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    iiimamaniii (16.12.2011),jose (21.08.2011),sirousb (01.04.2011),جاودشت (21.08.2011)

  3. # ADS
    تبلیغات در مدار
    تاریخ عضویت
    همیشه
    نوشته ها
    بسیاری

     

  4. Top | #2

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.81
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,120
    از این کاربر 6,838 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر
    فیلیـــــــپ جانســــــون

    Architect & Architecture – 1

    A Recollection of Philip Johnson









    فیلیپ جانسون که بود ؟

    فیلیپ جانسون در سال ۱۹۰۶ در کلیولند ایالت اوهایوی آمریکا به دنیا آمد و در طی دوران به یکی از قدرتمندترین معماران عصر بدل گشت. او نه تنها یک معمار بود، بلکه یک مورخ، نویسنده، منتقد، مدیر موزه و… نیز بود. در سال ۱۹۴۹، پس از گذشت سالیانی که به عنوان اولین مدیر موزۀ هنرهای مدرن در بخش معماری به کار خود ادامه می*داد، خانه*ای شخصی برای خودش در New Canaan واقع در Connecticut طراحی نمود، همان موضوع پایان نامه*اش نیز بود و به خانۀ شیشه*ای معروف گشت. او نشان افتخارآمیز مدرسۀ بین*المللی معماری را برای نمایشگاهی در MOMA دریافت نمود.جانسون اولین ملاقات میس ون*درروهه و لوکور بوزیه را به کشورش ترتیب داد. جانسون و میس آپارتمان نیویورک را طراحی نمودند، و بعدها وی تمایل خود را برای همکاری با میس در مورد ساختن آسمان خراش سیگرام نشان داد. وی در دهۀ ۵۰ در نحوۀ نگرش خود تجدید نظر نمود، اوج این مسأله در کار جنجالی و بحث برانگیز آن دوره، به نام ادارۀ کل AT&T بود، که اکنون به آن قلۀ Chippendale می*گویند و در نیویورک واقع است. در سال ۱۹۶۷ با گروه معماری جان بورگی شروع به همکاری نمود و این همکاری تاسال ۱۹۸۷ ادامه داشت و محصول این ۲۰ سال خالی از شگفتی*ها نبود. در سال ۱۹۷۹ اولین جایزۀ پریتزکر به وی اهداء شد، در متن تقدیر از او چنین گفتند)): به خاطر توانمندی و استعدادش در کار و نحوۀ نگرش و تعهد وی در ساخته*هایش، ثابت قدم بودن و کارهای عام*المنفعه*ای که در راستای اهداف انسانی و محیط زیستی است این جایزه به وی اهداء می*گردد، او همچنانکه یک منتقد و مورخ است، مبارزی در صحنۀ معماری مدرن نیز می*باشد، که تصمیم بر طراحی بزرگترین بناها گرفته است. فیلیپ جانسون شروع افتخار آمیزی برای پنداری ۵۰ ساله است و انرژی و روح تازه*ای را در کالبد تعداد بی*شماری از موزه*ها، تئاترها، کتابخانه*ها، خانه*ها، باغ*ها وساختارهای سازمانی دمیده است.))، در همین مراسم فیلیپ جانسون سخنرانی نیز نمود که خواندن آن خالی از لطف نیست. از سال ۱۹۸۹، جانسون تقریباً بازنشسته شد، او بیشتر اوقات خود را صرف پروژه*های شخصی خود می*کرد، اما هنوز هم به عنوان مشاور با گروه معماری جان بورگی همکاری داشت. جزو آخرین کارهای وی طراحی مدرسۀ جدید هنرهای زیبا در کالج استون هیل واقع در گرینزبورگ ایالت پنسیلوانیا بود.

    کارهایی از فیلیپ جانسون :

    International Place در بوستون، Tycon tower در ویرجینیا، Momemt Place در دالاس، ۵۳rd at third در نیویورک، NCNB Center در هیوستون، PPG در پیتزبورگ، California 101 در سان فرانسیسکو، United bank center tower در دنوار، Century Center در هند، A Water Garden در تگزاس، A Civic Center در ایلی نویز، The Crystal Catedral در کالیفرنیا، The Country Catedral Center در میامی، Glass House در کانکتی کات و …



    گزیده*ای از سخنرانی فیلیپ جانسون :

    حرفۀ معماری دلچسب ترین حرفه*هاست و بعد از کشاورزی ضروری*ترین می*باشد، آدمی ابتدا باید بخورد، بیاشامد و سرپناهی برای زیستن داشته باشد. سپس مذهبی تا عبادت کند و خدمتگزار بعد روحانیش گردد. چه کسی در بین ما احساسی مذهبی بعد از دیدن کلیسای چارترس، مسجد جمعۀ اصفهان، پارک ریوآنجی در کیوتو نمی*کند؟ ولی برتر از آنها نقاشی و تندیس*گری است که برترین هنر ما و هر فرهنگ دیگری است.

    در عین حال معماری با بسیاری از حرفه*های دیگر همراستاست و لازمۀ بیان تمامی ملاحظات اجتماعی می*باشد، هیچ جامعۀ جدیدی بدون ساختمان*های جدید معنی ندارد. تمامی اصلاح طلبان و سوسیالیست*های کندرو مانند فرانکلین روزولت، همیشه از معماری نوین حمایت کرده*اند.

    با گذشت زمان تکنولوژی*های جدیدی در ساخت بناها مطرح گردید مانند آسانسور و…، تکنولوژی*های بزرگ، معماری قدرتمند را می*پروراند. اینجا آرمان شهرهای خیالی که در ذهن فلاسفه جای دارد، وجود ندارد تا بتواند بر قلمرو معماری وارد گردد. در تمامی حرفه*ها مشکلاتی وجود دارد. هر زمان بر همقطارانم غبطه می*خوردم، هنگامیکه می*نوشتند، می*کشیدند یا قطعه*ای برای موسیقی می*ساختند. آنها آنگونه که می*خواستند زندگی می*کردند، هر زمان که می*خواستند کار می*کردند، با مصالح سرکش، سقف*های روزنه*دار و… درگیر نبودند. آنها می*توانستند خطاهای خود را بپوشانند و حتی از بین ببرند.

    برای من شگفت آور نیست که سراسر تمدن با بناهایش به خاطر سپرده می*شوند، وقتی به Teotihuacan در مکزیکو فکر می*کنم، جایی که مردمانش به فراموشی سپرده شده*اند وحتی ردپایی از آنها نمانده است، نه چرخ دستی، نه نوشته*ای و نه کتابی، نه ابزار آهنی و مفرغی، هنوز شهری از هزاران سال پیش با نگاره*هایش، عظیم و فراموش نشدنی به یادگار مانده است. یا شهر مذهبی مصریان با اهرامی که در نگاه آنها دارای مقام و منزلت بود، با یک خیابان اصلی تشریفاتی، عریض*تر از پارک Avenue، گذرگاهی دسته جمعی با پله*های زیاد و در راستای عمارات مذهبی، یک سازه و ساختار تاریخی مربوط به عصر نوسنگی که زمان و علم را به مبارزه می*طلبد. حرفۀ معماری تنها فعالیت انسانی است که می*تواند معجزه بیافریند.

    امروزه معماری بسیاری از اصل*های انسانی را فراموش کرده است. صنعت و علم تمامی انرژی ما را اشغال کرده است. افکارمان در شعر و نثر، فلسفۀ*مان در کلمات و سخنان جای دارند و ماوراءالطبیعۀ ما بی خدا و بی هویت گشته است. ارزشهای زیبایمان میراثی از افکار سودگرایانۀ کلوین و جان استوارت میل هستند. امیدها و آرزوهایمان مادی گرایانه، راهمان، افکارمان بدون اسطوره، واقع گرایانه و صرفاً عملکردی گشته*اند. کلماتی مثل خدا، روح و نفس، زیبایی شناسی، نور و شکوه و تاریخ از چرخۀ زندگی خارج شده*اند و دمده شده*اند و ما باید از آنها اجتناب کنیم. ما باید کلمات سودآوری مانند هزینۀ تولید و بهره*وری و… را استفاده نمائیم.

    ارزش*ها تغییر می*کنند. هنر، اسطوره، مذهب می*توانند دوباره به کمال برسند. ممکن است به عنوان مثال بخواهیم آمریکا را از نو طراحی کنیم. به طور حتم خواهیم توانست اگر که بخواهیم. ما در مصالح و نیروی کار مهارت داریم. خدا می*داند که ما نیازمندیم. محیطمان زیبا نیست، خانه*هایمان مناسب ما نیستند، نواحی فقیر نشینمان در غم به سر می*برند. معماری در تمامی تاریخ جهان هنر و حرفه*ای است که باید ناجی باشد.

    معماران برای تغییرات آماده هستند. اینجا در غرب ما با میراثمان و به جای گذاشته*هایمان مفتخریم. به تنهایی در این قرن فرانک لوید رایت، لوکور بوزیه، میس ون درروهه و معماران جوانی داشتیم که جزو بهترین*ها بوده*اند. آنها نقش بسیار ارزنده*ای را در این دورۀ تغییرات عظیم داشته*اند، تغییری که در راستای وارونه سازی پیش فرض*های گذشته می*باشد. تفکر نوین هنر را فرا می*گیرد.

    در این دوران است که جایزۀ پریتزکر به عنوان نماد یک تغییر قریب الوقوع، نمود پیدا می*کند. جایزه*های پولیتزر و نوبل هیچگاه و در هیچ زمینه*ای به هنرمندان و هنرهای بصری اهداء نشد، چه برسد که به یک معمار. تا امشب ما هنرمندان احساس می*کردیم، همراهان درجۀ دو، در جامعۀ*مان هستیم. دانشمندان، نویسندگان، پزشکان انسانهای مهمتری بودند که در جامعه محترم شمرده می*شدند. بعد از این شب، ما آنچه که قبلاً بودیم، نیستیم، معماران می*توانند احساس سربلندی بکنند.

    من شخصاً پاداشی برای خودم نمی*خواهم. این هدیه*ای است برای حرفۀ معماری، هنری که به نام مادر تمامی هنرها می*خوانیمش. در کنار کار ما، هنرهای بزرگی مثل طراحی، دکوراسیون، طراحی شهری و… قرار دارد. شاید بتوانیم در قرون بعد نقاشی و تندیس گری را برای ارتقاء زندگیمان در کارمان سهیم سازیم.

    تأثیر گشایش و افتتاح چنین مراسم قدردانی و اهداء جایزه باید پیوندی به سوی زایشی نوین در دنیای توانای ما باشد. بگذارید که ما سکونت*گاه*هایمان و بناهایمان را در صحرای خشک قلبمان دوباره بسازیم. بگذارید محیط اطرافمان را شکل دهیم، در راهی که این نسل و نسل*های بعدی به خاطر بسپارندش.

    قسم به نام تمام معماران روی زمین، سپاسگزارم از Hayyat Fundation برای این جایزه که در حرفۀ ما امید این را داد که خواهیم توانست جایگاه مناسبی برای محیط انسانی در این جهان پهناور بیافرینیم.
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]



  5. 4 کاربر مقابل از Mehraz عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    iiimamaniii (16.12.2011),jose (21.08.2011),جاودشت (21.08.2011)

  6. Top | #3

    تاریخ عضویت
    21.10.2011
    عنوان کاربر
    عضو
    ميانگين پست در روز
    0.02
    محل سکونت
    مشهد
    نوشته ها
    43
    تشکر ها
    3
    از این کاربر 112 بار در 31 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر
    جند نمونه از کارای آقای جانسون:


  7. 5 کاربر مقابل از ایلناز عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    iiimamaniii (16.12.2011),Mehraz (17.03.2012),sirousb (17.12.2011),جاودشت (18.03.2012)

  8. Top | #4

    تاریخ عضویت
    17.03.2012
    عنوان کاربر
    عضو معمولی
    ميانگين پست در روز
    0.00
    نوشته ها
    1
    تشکر ها
    0
    از این کاربر 0 بار در 0 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر
    mer3000000000000000000

  9. Top | #5

    تاریخ عضویت
    04.03.2012
    عنوان کاربر
    عضو معمولی
    ميانگين پست در روز
    0.01
    محل سکونت
    کوچه پشتی
    نوشته ها
    17
    تشکر ها
    462
    از این کاربر 129 بار در 32 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر

    Post

    ممنوووووووووووووووون
    همه شبهای بارانی از یاد میروند
    این است حکایت ادم ها ، فراموشی. . . .

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
اطلاعات تماس با نقش نگار
جهت ارتباط با مديریت نقش نگار می توانید از اطلاعات زیر استفاده نمایید .
Email : sirousb@gmail.com
Tell : 09101414214 سیروس برادران
کليه حقوق مادي و معنوي براي نقش نگار محفوظ مي باشد .