كنيسه هاي محله جويباره اصفهان

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 1 به 5 از 10

موضوع: كنيسه هاي محله جويباره اصفهان

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.90
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,211
    از این کاربر 6,834 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر

    كنيسه هاي محله جويباره اصفهان

    این مطلب فاخر برگرفته از لاژورد دات کام می باشد
    (این مطلب صرفا به بیان نوع معماری كنيسه ها می پردازد لطفا هیچ برداشتی نداشته باشید)
    جایگاه نیایش در تاریخ زندگی انسان ها
    از قدیم تا به امروز، رسم بر این بوده که مکان هایی برای نیایش در نظر گرفته می شد که این مکان ها، ابتدا غارها بودند و بعدها کم‏کم به معابد، کنیسه و کلیسا تبدیل شدند
    انسان هایی که در دوران اولیه‏ی تاریخ زندگی می کردند نیز به چیزهایی اعتقاد داشتند. البته خدایی که آن‏ها می پرستیدند، خدایی نبود که ما می شناسیم، بلکه خدایانی بودند که امروز بیشتر به آن‏ها نام بُت می دهند

    توتم ها اشیاء جانداری بودند که مورد پرستش قرار می گرفتند، از جمله پلنگ، شیر، عقاب، گاو و... و فتیش‏ها، اشیاء بی جانی بودند که ستایش می شدند، نظیر سنگ و چوب و ...

    انسان ها از ابتدا مکانی را برای نیایش در معماری های خود در نظر می گرفتند و نیایش، در زندگی انسان ها جاری بود، اما باید این نکته را خاطرنشان شد که با گذشت زمان، هرچه انسان ها متمدن تر شدند، از خدا هم دورتر شدند. به‏طوری که دیگر امروزه در کشورهای صنعتی، خدا، چندان در زندگی مردم به چشم نمی خورد و نیایش و عبادت بیشتر در کشورهای شرقی و خاورمیانه به چشم می خورد تا کشورهای صنعتی. بنابراین می توان گفت بشر از ابتدا دغدغه‏ی نیایش و ارتباط معنوی را داشته و همیشه در فکر ساختن مکانی برای عبادت بوده است



    جايگاه معماری در نيايش


    امروزه آثار زیادی داریم که نشان دهنده‏ی این موضوع است که انسان ها در معابد پرستش می کردند، چرا که اصولاً معبد به معنای پرستشگاه است و سندها نشان می دهد که انسان ها در معابد، خدای خود را نیایش می کردند و همواره از او چیزی را درخواست می کردند. با گذشت زمان، کنیسه ها جایی برای عبادت یهودی ها شد و کلیساها مکانی برای عبادت مسیحیان و مکانی که خدا را در آن‏جا پرستش می کردند. کلیساها مکانی برای یک نیایش همگانی است و در آن‏جا یک عبادت همگانی، همراه با آواز و سرود و موسیقی و بالاخص موسیقی پیانو انجام می شود . بعد از کلیسا هم، مساجد مکانی برای نیایش مسلمانان بود. البته باید گفت، تمامی این بناها (معابد، کلیساها، کنیسه ها و مساجد) در هر دوره ای با توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آن دوره ساخته می شدند، اما چیزی که در تمام آن‏ها مشترک است، این موضوع است که آن‏ها به سفارش کسانی ساخته می شد که می خواستند خدا را نیایش کنند و معماران، این بناها را با عظمت و شکوه هرچه تمام‏تر در دوران‏های مختلف با سبک های مختلف ساخته اند. ‎



    رابطه‏ی نیایش و هنر معماری


    معماری های باعظمتی که به قصد نیایش و عبادت انجام شده اند، نشان‏دهنده‏ی این موضوع هستند که نیایش، باعث شده بناهایی با این عظمت ساخته شوند. کنیسه ها، کلیساها و معابد و مساجد، هر اندازه با عظمت و بزرگ بنا شوند، عظمت و بزرگی را بیشتر نمایان می کنند و خداوند را بیشتر ستایش می کنن د. باید گفت علاوه بر مکان هایی که صرفاً برای عبادت بنا شده اند، در بناهایی با کارکردهای دیگر هم مکانی برای عبادت و نیایش در نظر گرفته شده است. مانند بعضی از کاخ ها که در آن‏ها مکانی به عنوان عبادتگاه ساخته می‏شده است؛ برای مثال یکی از بخش های پاسارگاد، محوطه‏ی مقدس است که در فاصله‏ی یک کیلومتری کاخ نشین قرار دارد و برای نیایش و مراسم قربانی به کار می رفته است. پس از هخامنشیان هم در پاسارگاد بناهایی بوده‏اند از جمله، نیایشگاه سلوکیان در نزدیکی محوطه‏ی مقدس. علاوه بر این، در حال حاضر هم این مسأله در معماری ما وجود دارد و امروزه هم در هر مکان عمومی برای مثال ساختمان های اداری، مکانی به عنوان عبادتگاه یا نمازخانه در نظر گرفته می شود. مکانی که باید در یک جای ساکت و خلوت بنا شود، البته این رسم تنها در اسلام و ساختن نمازخانه نیست، بلکه برای مثال در کاخ پطر کبیر هم مکانی به عنوان عبادتگاه در نظر گرفته شده است. بنابراین باید گفت ساختن مکانی که شایسته‏ی عبادت باشد، منجر به ساختن چنین بناهای باعظمتی شده و نیایش باعث می شود انسان به فکر ساختن چنین بناهایی بیفتد. البته درست است که احتمال تظاهر هم در ساختن بناهای باعظمت وجود دارد اما در حقیقت، نیت اولیه و اصلی آن، ساختن بناهایی برای ستایش و نیایش است. مکان هایی که برای ساختن آن‏ها از بهترین ها استفاده شده است که سال های سال دوام پیدا کنند. برای مثال بهترین کاشی کاری در مسجد شیخ لطف الله دیده می شو د.



    شاخصه های نشان دهنده یک معماری معنوی


    شاخصه هایی که نشان‏دهنده‏ی معماری معنوی هستند، یکی داشتن سقف های بلن د است. هرچه سقف بلندتر باشد، عظمت بیشتر نمایان می شود. محراب یا آرک هم در اغلب معماری ها وجود دارد که نشانه‏ی باشکوه بودن معماری هاست . علاوه بر این، داشتن پنجره های مشبک و کوچک که نور ورودی را تنظیم کند.

    نقوش و رنگ هم یکی دیگر از شاخصه های این‏گونه بناها هستند، رنگ های آبی و سبز که آرامش‏دهنده هستند. نقوش گل و بوته هم در معماری ایرانی و اسلامی مثل پرنده، درخت و طبیعت، در کاشی کاری های ما یکی دیگر از نشانه های این‏گونه معماری هاست.

    در معماری هایی که برای نیایش از آن‏ها کمک گرفته می شود و در نقوش این معماری ها، اثر انسان کم‏تر به چشم می خورد، جز مواردی که قرار باشد نقاشی ها و نقوش داستانی را برای عبرت بیان کنند
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]



  2. کاربر مقابل از Mehraz عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:

    sirousb (23.03.2011)

  3. # ADS
    تبلیغات در مدار
    تاریخ عضویت
    همیشه
    نوشته ها
    بسیاری

     

  4. Top | #2

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.90
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,211
    از این کاربر 6,834 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر
    پیشینه‏ی نیایشگاه ها در ایران
    قدیمی ترین نیایشگاه در ایران، «نوشیجان» بوده که در دوره مادها ساخته شده است. نوشیجان‏تپه در ملایر که دارای معبدی خشتی است که به وسیله‏ی پروفسور استروناخ با همکاری سرفراز از ایران، حفاری شد. البته باید گفت این حفاری، مربوط به یک کاخ در دوره‏ی مادها بوده که در آن‏جا یک معبد بزرگ وجود داشته. بعد از آن هم در کاخ های دیگر، ما این معابد را داشتیم، از جمله تخت جمشید. معابدی هم در نهاوند، بیشابور (در نزدیکی کازرون) و کنگاور دیده شده که در آن‏جا آناهیتا مورد پرستش قرار می گرفته .
    باید گفت در معماری ایرانی، آداب و رسوم، مراسم مذهبی، روحیه، اخلاقیات، اندیشه و عقیده‏ی نسل ها به‏خوبی مشهود است. این ویژگی نه تنها در بناهای عظیم بلکه در ابنیه‏ی کوچک نیز نمود دارد. از دوره‏ی اشکانیان در معماری رسمی ایران، ساختن گنبد مرسوم شد.
    از همان روزگار گنبدها روی چهارطاق گوشه بنا می شد. بر اساس اعلام منابع تاریخی، یکی از کهن ترین نمونه های در خور ذکر از میان بناهای باستانی که در کشور ما شناخته شده، معبد «چغازنبیل» در خوزستان است. این پرستشگاه باشکوه در حدود نود متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بزرگ‏ترین اثر معماری خشتی به جای مانده از تمدن ایلامی است .
    پس از گذشت سالیان بسیار از خلق آثار ایرانی، درمی یابیم ک ه آثار مذهبی، بخشی از آثار تاریخی و معنوی ایران را شامل می شوند و اعتقادات، باورها و معنویت، از جمله میراث های ماندگاری هستند که از طریق اماکن مذهبی منتقل می شوند . البته باید به این نکته توجه شود که آثار مذهبی سرزمین پهناور ایران، به مساجد و زیارتگاه ها ختم نمی شود، بلکه اماکن مذهبی سایر ادیان، نظیر مسیحی و یهودی نیز در ایران از جایگاه خاصی برخوردار بوده و ویژگی های معماری و معنوی آن‏ها نیز به نوعی مؤید سیر تاریخی معماری و هنر در ایران است . کلیساها و کنیسه های بسیاری در نقاط مختلف کشور به صورت پراکنده وجود دارد که ویژگی های اغلب آن‏ها به لحاظ معماری و بافت تاریخی، منحصر به فرد بوده است . تهران، اصفهان و آذربایجان غربی و شرقی، از جمله مناطقی هستند که اماکن مذهبی یهودیان و مسیحیان یعنی کنیسه ها و کلیساهای تاریخی را در خود جای داده اند .



    تاریخچه ی یهود
    يهوديان بنی ‏اسرائيل يا كليميان در لفظ ایرانی، پيروان دين يهود و شريعت ابلاغ شده (تورات) از خداوند به حضرت موسی (در حدود 3300 سال پيش) هستند. پس از درگذشت حضرت موسی، جانشين وي، يهوشوع، بنی ‏اسرائيل را به سرزمين مقدس وارد كرد و تا زمان ویرانی دومين معبد بيت‏ المقدس در اورشليم (حدود سال 70 ميلادي)، 55 تن از انبیای بنی ‏اسرائيل به هدايت و ارشاد پيروان اين دين پرداختند. جمعيت كنوني يهوديان جهان حدود 13 ميليون نفر است كه اكثريت آنها به ترتيب در امريكا، اسرائيل، روسيه و كشورهاي ااروپایی سكونت دارند و جوامع متعددی از يهوديان نيز در ساير كشورها، از جمله ايران حضور دارند .
    تاریخچه یهود در ایران
    پیشینه ی حضور یهودیان در ایران به ۲۷۰۰ سال پیش بازمی‏گردد. آنها پس از ویرانی معبدشان توسط بخت النصر فرمانروای قوم آشور، به مناطقی در جنوب عراق فعلی و ایران که زیر سلطه آشوریان درآمده بود کوچانده شدند. گفته می شود حضور تاریخی یهودیان به*عنوان اولین ساکنان منطقهٔ گیلیارد یا گیلعاد در نزدیکی دماوند نیز به دوران آشور و تبعید اجباری باز می گردد. قبرستانی قدیمی از آن دوران باقیمانده است که برای یهودیان ایران ارزش معنوی بالایی دارد .
    کوروش و یهودیان
    در زمان کوروش ، یهودیان اجازه یافتند به سرزمین خود که بخشی از امپراتوری هخامنشی بود؛ بازگردند و معبد خود را بازسازی کنند. اما گروهی از آنها در ایران ماندند و آزادانه دین و فرهنگ خود را حفظ کردند. این روایتِ رواداریِ کورش نسبت به یهودیان د ر عهد عتیق از کتاب مقدس آمده است و یهودیان جهان به همین دلیل کوروش را از ناجیان خود میدانند. شماری از اماکن مقدس و تاریخی یهودیان در ایران قرار دارند که آرامگاه دانیال نبی در شوش از قدیمی ترین آنهاست .

    معماری ی كنيسه
    كنيسه ها(عبادتگاه يهوديان) از ديد سبك شناسي،كنيسه ها ساخته شده در ايران زير مجموعه معماري اسلامی محسوب ميشوند یعنی هندسه واصول شكل دهنده به كالبد بنا در معماري اسلامي،بر ساخت اين كنيسه ها نيز حاكم است اما از نقطه نظرمعنايي يعني آن مفهوم يا حقيقتي كه اين كنيسه ها در پي تجلي آن هستند بناهايي ممتاز و شاخص محسوب ميشوند چرا كه (حقيقت برتر)هر عبادتگاه از عميق ترين ودروني ترين اصول دين نشات ميگيرد و اين امر در اين كنيسه ها قابل مشاهده است.اين امر بيانگر صحيح بودن زبان معماري اسلامي است كه چون با فطرت انسان سازگاري دارد ويا به تعبير ما (زيباست) توسط دين يهود نيز براي ساخت عبادتگاه به كار گرفته شده است.
    اما فضاي هيچكدام از اين كنيسه ها شباهتي به فضاي عبادت در معماري اسلامي ندارد.بدين معني كه حس آن با حس يك مسجد كاملا“متفاوت است در واقع هر دوي اين عبادتگاه ها از يك زبان واحد (معماري اسلامي)براي بيان دو مفهوم متفاوت استفاده كرده اند.پراكندگي قوم يوديت وپيروان اين دين در طول تاريخ باعث شده كه آنها هميشه داراي معماري تابع محيط پيرامون خود باشند وهيچ گاه به طور رسمي درصدد ايجاد سبكي خاص نباشند.يهوديت ديني بوده است كه كم تر از بقيه ي اديان به علم معماري پرداخته و معماري در آن علمي كمرنگ بوده است.علت اصلي اين موضوع اين است كه معمولا“به علت پراكندگي ماندگاري يهوديان در يك مكان ناپايدار بوده واغلب مكان هاي در دسترس آنها اجاره اي بوده(حتي صاحبان املاك و سياست گذاران منطقه به علت مسائل سياسي اجازه تملك زمين را به آنها در بعضي مواقع نمي داده اند) در نتيجه در اين اوضاع معماري حاكم بر كنيسه هاي يهودي معماري ساده و فروتن،تابع محيط و همين طور پايدار بوده است. كنيسه هاي ايران در دل مكان هاي زندگي يهوديان ساخته ميشوند به طوري كه اين بناها از شاخصه هاي محله هاي يهودي نشين هستند.
    پلان كنيسه هاي يهودي مربع يا مستطيل بوده كه بيان گر فلسفه ي خاصي نمي باشدبلكه تنها داراي فرم معمول است. ارتفاع كنيسه ها در باور اين دين بايد از ديگر سازه ها ي اطراف بلندتر باشد اما اين از جمله مواردي است كه تقريبا“ هرگز در محيط به اجرا در نيامده زيرا يهوديت به عنوان يك اقليت معمولا“در هيچ منطقه اي قدرت انجام اين كار را نداشته است خصوصا“در مكان هايي كه مسيحيان قدرت ساخت كليسا هاي خود را داشتند هرگز امكان ساخت بنايي كه ارتفاع آن از نا قوس كليساي يك منطقه مرتفع تر باشد وجود نداشته
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]



  5. کاربر مقابل از Mehraz عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:

    sirousb (23.03.2011)

  6. Top | #3

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.90
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,211
    از این کاربر 6,834 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر
    مردم در حال عبادت به سمت ديوار اورشليم

    پنجره در معماري كنيسه ها داراي وجوه خاصي است.در عين حال كه نورگيري بنا توسط آن صورت مي گيرد، زيبايي خاصي القا مي كند و همين طور قدرت انتقال حس عرفاني را نيز در محيط فراهم مي سازد.
    دو باور از دو خاخام يهودي در مورد وجوديت و تعدادپنجره ها در كنيسه ها وجود دارد يكي از آن دو بر اين باور است كه كنيسه بايد 12 پنجره داشته باشد به ياد 12قبيله بني اسرائيل و اين موضوع باعث مي شود كه اين طور احساس شود كه يهوديان همه جا با هم عبادت مي كنند.
    ديگر خاخام يهودي به نام kook ميگويد پنجره در كنيسه نماد ارتباط يهوديت با محيط بيرون مي باشد يهوديت نبايد از محيط اطراف فاصله بگيرد بايد از وضع جامعه آگاه باشد نبايد از زمانه عقب باشدو شخصي كار كند و تنها درگير مسائل عبادي باشد و اجتماع را فراموش سازد.
    يكي از آياتي كه در تورات آمده و تقديس وجود پنجره در محيط مذهبي كنيسه را مقدس مي سازد. حضرت دانيال پنجره هاي اتاق بالا ييش هميشه باز بود.
    در قديم در كنيسه ها زن ها از مرد ها جدا بودند كه در حال حاضر چنين امري بر محيط واجب نيست.
    از اجزاي شاخص در فضاي داخلي كنيسه ها ميتوان به اين موارد اشاره كرد:
    - جايگاه پيشنماز و الواح تورات- ورودي(منظور از ورودي فضاي گذر از بيرون كنيسه به داخل آن)- مكان هاي نشستن بانوان واقايان- در فضاي داخلي معمولا“بيشترين تزئينات در جايگاه تورات صورت ميگيرد و پس از آن در جايگاه پيشنماز و اجزاي آن.

    معرفی چند نمونه از کنیسه های اصفهان
    قديمي ترين كنيسه اي كه دراصفهان وجود دارد كنيسه ي عمو شعيا در محله جوباره است كه از لحاظ هنري هيچگونه تزئيناتي ندارد و فاقد جنبه هاي معماري جالب توجه است.علت اين است كه يهوديان تصاوير انسان را بر ديوار رسم نمي كنند.كنيسه ها داراي كاربندي تصوير سازي وفاقد سكوهايي هستند كه مراسم مذهبي روي آن ها انجام مي شده است. از نقطه نظر نوع شناسي ساختمان هاي كنيسه ها غربي_شرقي بوده و بيش تر آن ها مربوط به دوران قاجار هستند.
    به نوشته دكتر هنر فر يهوديان اصفهان (در سال1350ش)20 كنيسه داشته اند كه دو كنيسه در محله ي دردشت، يكي در محله ي گلبهار، 16كنيسه در محله ي جوباره و يكي در فلكه شاه عباس(خ فلسطين)
    يكي ا ز محققين كليمي تعداد كنيسه هاي اصفهان را 17 عد ذكر كرده.در حال حاضر كنيسه هاي يهوديان اصفهان عبارتند از: ملايعقوب،ملانيسان،ملاربيع ،بزرگ،كوچك،كلي،گلبهار،اتح اد،كترداويد
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]



  7. Top | #4

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.90
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,211
    از این کاربر 6,834 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر
    كنيسه ملايعقوب
    موقعييت فعلي بنا:در كنار مقبره كمال الدين اسماعيل شاعر اصفهاني (خ كمال،محله ي جويباره)
    تاريخچه:قدمتي حدود 100 سل دارد.
    نوع بهره برداري:كاربري مذهبي ومحل اجراي مراسم آئيني
    مشخصات بنا:از آن بنا هايي است كه به علت از بين رفتن بافت مجاور تا حدودي به طور شاخص خود نمايي مي كند قبر متسوب به كمال الدين اسماعيل شاعر شهير قصيده سراي اصفهاني متوفي به 635ه.ق در مجاورت اين كنيسه قرار داردو به تازگي يك ساختمان آرامگاه بر روي آن ساخته شده.در زير زمين موجود در آن مقبره تعدادي از بزرگان جامعه يهودي اصفهان از جمله ملايعقوب باني آن. پس از عبور از درب ورودي وارد يك دالان مي شويم در انتهاي آن با يك تغيير جهت 90 درجه به يك هشتي كوچك مي رسيم توسط يكي از اضلاع هشتي وارد عبادتگاه مي شويم و از ديگري وارد يك حياط كوچك. ورود به عبادتگاه از گوشه ي جنوبي ضلع شرقي صورت مي گيرد.در بخش ديگر اين هشتي راه پله اي مربوط به بخش بانوان قرار دارد كه به صورت نيم طبقه در جبهه ي جنوبي به بنا ملحق شده است.پنجره ي موجود در بالاي جايگاه تورات از عناصر شاخص و چشمگير اين بنا ست كه برآورنده ي فرمان ديني مبني بر داشتن پنجره رو به اورشليم است.ساختار فضايي اين كنيسه ها مانند بيشتر كنيسه هاي جوباره از يك گنبد خانه ي مركزي تشكيل شده است.كاربندي سقف گنبد خانه 16 شاقولي است كه بر 4 ستون سنگي استوار گشته.مقطع ستون ها مدور ولي سر ستون هابه تدريج از مقطع مدور به مربع تبديل شده و شكل گلداني پيدا كرده.
    نورگيري مطابق معمول از طريق نورگير هاي سقفي صورت ميگيرد.بنا بسيار متقارن و حالت مركز گرا دارد وتنها عامل جهت دهنده به فضا جايگاه تورات است.





    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]



  8. کاربر مقابل از Mehraz عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:

    sirousb (23.03.2011)

  9. Top | #5

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.90
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,211
    از این کاربر 6,834 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر
    كنيسه ملانيسان
    موقعييت فعلي بنا:در بخش مركزي شهر اصفهان،محله ي جوباره،ميدان قيام(سبزه ميدان)، بازار غاز،نرسيده به چهار راه ماهي فروشان.
    تاريخچه:در سال 5675عبري به اتمام رسيده (87سال پيش)و ساخت جايگاه پيشنماز درسال5680عبري
    نوع بهره برداري:كاربري مذهبي و محل اجراي مراسم آئيني.
    مشخصات بنا:بر خلاف ظاهر خارجي بسيار ساده آن يكي از زيباترين كنيسه هاي اصفهان است.سطح اين كنيسه از كف كوچه حدود يك متر پايين تر است.عنصر گذار در اين بنا يك هشتي كوچك است كه به عبادتگاه و حياط كنيسه راه دارد. ورود به عبادتگاه از گوشه ي شمال شرقي صورت ميگيرد.گرچه اين كنيسه از نظر كليت شبيه به كنيسه هاي قبلي است ولي نحوه ي پوشش سقف آن ونحوه ي باربري آن با بقيه ي موارد متفاوت است. اين كنيسه يكي از زيباترين جايگاه هاي تورات را دارد كه تزئينات بسيار فراواني در آن به چشم ميخورد.ستونچه هاي تزئيني نيز در جبهه ي غربي قابل مشاهده اند.اين بنا پركاربردترين كنيسه موجود در جوباره از نظر كاربندي گچي است،داراي پلان مستطيل شكل است كه با دوطاق وتويزه باريك مقدمات يك كاربندي بر دو تخته در زمينه هشت نگيني را آماده ميكند.اين كاربندي داراي 4رسمي 32سرسفت در پايه و تخته اول است كه درتخته بعدي به يك رسمي بندي 16 مي انجامد.قسمت نورگير هم با يك كاربندي 16در زمينه ي 8گچي تزئين شده است.اين كنيسه دو پنجره بزرگ در جبهه ي غربي دارد كه به صورت متقارن نسبت به جايگاه تورات قرارگرفته اند.قسمت بانوان در يك طبقه واقع در ضلع شرقي واقع شده و به نوعي به فضاي كنيسه ملحق شده است.اين قسمت از پنجره هاي موجود در جبهه شرقي خود از حياط نور مي گيرد و ارتباط بصري آن با فضاي كنيسه به وسيله آجر كاري مشبك بسيار محدود شده است.مشابه كنيسه ملايعقوب بنايي كاملا“ متقارن و مركز گراست و تنها عامل جهت دهنده به فضا جايگاه تورات (محور اورشليم) است.




    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]



  10. کاربر مقابل از Mehraz عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:

    sirousb (23.03.2011)

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
اطلاعات تماس با نقش نگار
جهت ارتباط با مديریت نقش نگار می توانید از اطلاعات زیر استفاده نمایید .
Email : sirousb@gmail.com
Tell : 09101414214 سیروس برادران
کليه حقوق مادي و معنوي براي نقش نگار محفوظ مي باشد .