حیات در حیاط

نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: حیات در حیاط

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    28.01.2011
    عنوان کاربر
    عضو
    ميانگين پست در روز
    0.03
    محل سکونت
    babolsar
    نوشته ها
    78
    تشکر ها
    125
    از این کاربر 327 بار در 77 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر

    حیات در حیاط

    معماری خانه های ایرانی همواره با طبیعت ارتباطی صمیمانه داشت است.ازخانه های فشرده ودرونگرای مناطق سردسیر تاحیاط مرکزی های خانه های نواحی گرم وخشک،همگی به نحوی بابسترخودهماهنگی داشته اند.جدایی بخش های زمستان نشین وتابستان نشین وحوض خانه نشانگراین واقعیت می باشند.علاوه براین که از لحاظ اقلیمی ومادی بامحیط خودسازگاری دارند.ازبعدمعنایی ومتافیزیکی هم ارتباط بسیارظریف وپرمحتوا برقرارمی کنند.



    "خانه های قدیمی کاشان که مجموعه گرانبهایی از معماری دوران قاجاریه اند، علاوه بر آنکه از بداعت و زیبایی خارق العاده ای سرشارند، در عین وحدت و هماهنگی ، متنوع اند." در این خانه ها دو عامل بنیادین کاملا رعایت شده است : شرایط آب و هوایی مناطق گرم و خشک و حجاب خانواده های سنتی؛ اعجاز چشم گیر در معماری این خانه ها نهایت ظرافت و هنری است که در ساختار آنها بکار رفته است .

    خانه عباسیان نمونه درخشان چنین ظرافت و کمالی است ، تنوع و تعدد فضاهای این خانه و خانه های دیگر و دیوارهای بلند آن به نوعی رفتار آفتاب را تغییر داده و ماهیت واقعی سایه را برملا می سازند ، از مشخصه های بارز آب و هوایی گرم و خشک کویری ، گرمای طولانی روزهای تابستان و سرمای بدون رطوبت شب های بلند زمستان است ، در عین حال که خشت خام به کار رفته در بنا یا در میان دو جداره سنگی محصور می شده یا قشری از اندود کاه گل و گچ و آهک دیوارها را مسدود می ساخته در مجموع بنای خانه های کاشان عموما متراکم و پرسایه اند ، تاق های گنبدی بادگیرها و هوای در گردش و از همه مهمتر رعایت حجاب و پوشیده ماندن زنان از چشمان نامحرمان در همه خانه های چهارگانه حضوری اجتناب ناپذیر تلقی می شده که معماران نسبت به رعایت آنها ملزم و مکلف بوده اند .



    تعداد حجره ها و فضاها و یا حیاط های متعدد خانه های الحاقی و تفاوت ارتفاع حیاط از سطح معابر ، علاوه بر آنکه در راستای هنر معماری آثاری شگرف پدید آورده موجب استحکام دیرین مردمان زمان خود شده است ، برای تحقق چنین آرمانی خانه های کاشان ۳ تا ۵ متر از کف معابر گود افتادگی دارند ، این تفاوت ارتفاع ، آب شهر را نیز بر خانه مسلط می کرده است ، زیرا آب ، گرانبهاترین نعمتی است که در اماکن کویری یافت می شده است ، به این ترتیب موقعیت گودی باغچه ها و حوض در معماری خانه های کاشان از منزلت خاصی برخوردار است ، تفرجگاهی امن برای زنان و محوطه ای محار شده برای بازی کودکان و فضایی دلپذیر و آکنده از مهربانی و الفت اهل منزل بوده است.



    اما حیاط و منظرگاه آن در خانه عباسیان به گونه ای دیگر طراحی شده که تاثیر و تفاوت آن در طرح و اندازه با نمونه های دیگر ازاعجاز خاصی درمعماری حکایت می کند ، خانه عباسیان یکی از زیباترین نمونه های خانه های کاشان است ، تنوع و تعدد فضاهای این خانه با هیچ یک از خانه های دیگر قابل مقایسه نیست ، خانه عباسیان حیاط کم وسعت اما مرتفعی دارد ، امکان تابش آفتاب بر نمای دیوار ، درها و پنچره های مرتبه دوم ، تعمیق سایه در فضای حجره های پایین و شکست نور ، تجسم منظره خیال انگیزی از یک حس دوگانه پدید می آورد ، شاید به همین دلیل باشد که حیاط در ارتفاعات بالاتر بازتر و فراختر شده تا فضای باز خانه دلتنگ و حقیر به نظر نرسد . انعکاس ایوان بلند و حجره ها ی اطراف در آب راکد حوض که گاه با نرمه بادی در هم می شکند ، بر وسعت چشم انداز از حیاط می افزاید ، و به نحوی غیر قابل احتناب موجودیت ایوان و حجره ها را ، جلوه ابدی و پایدار می بخشد .



    خانه طباطبایی آکنده از ژرفنگری است ، ژرفای پرشور اقتدار و شوکت پایدار ؛ ... اگرچه هر دو بخش اندرونی و بیرونی به نوعی با هم مرتبط می باشند اما اندرونی که حریم محترم خانواده محسوب می شده ، از دید تازه واردین و مهمانان پوشیده می مانده است .



    وجود تالاری بزرگ به شکل هشت وجهی در خانه بروجردی ها نمایانگر ذوق و سلیقه ای است ، اغلب فضاهای اصلی این خانه تزئینات مفصلی دارند بویژه تالار اصلی که با سقفی گنبدی و به شکل روشن و تابان نمایانده شده است ، دیوارهای شاهنشین نقاشی هایی از پادشاهان قاجار ، شکارگاهها و دار و درخت دارند که با آن خانه های شیروانی دار و کلاه فرنگی ملهم از سبک اروپایی اند ،



    نکته بسیار قابل توجه در معماری خانه های کاشان بهره جستن از یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین شکل بنایی در ایران است ، دو بنای پاتیو یا پاسیو ، یا پاشویه در جنب تالار و و به قرینه با یکدیگر ، پاسیو محوطه باز ی است که آسمان از آن پیداست ، بخشی از نور و روشنی عمارت را محیا می کند ، احتمالا با قرار دادن گلدان ها و حوضچه ای کوچک سهمی از طبیعت سرسبز و دور از دسترس کویر را به درون عمارت آورده و به دنیای محیط می افزودند (Enterior Landscape )

    شاید اوج و فرود این همه هوشیاری و تنوع در کمیت و کیفیت تزئینات در خانه های کاشان نتیجه مهارت هنرمندان و تعلق خاطر صاحبان بنا به هنر و زیبایی می باشد ، اما فلواقع در پس این دلبستگی نوعی تفاخر و عرض اندام نیز مقتضی از به رخ کشیدن ثروت و مقام اجتماعی از یک سو و ایجاد حس احترام و خشوع و جلب اعتماد در دل مهمانان و سوداگران معامله از سوی دیگر هدف نهایی پدید آمدن چنین آثار چشم نوازی را تشکیل می داده است .

    اینجا هنرمندان در جلوه بخشیدن به ظواهر و نمای ساختمان که در قید و بند فضاهای مناسب با وضعیت ساکنان اصلی خانه ها بودند، ایجاد فضاهایی ملموس و منوس و آرام بخش را تجلی می دادند ، مطبخ ، صندوق خانه ، اتاق هایی پر از سایه برای فصل گرما و حجره هایی پر از در و پنجره های متعدد در راستای تابش آفتاب زمستان و ایجاد فضایی دلنشین ، به همین دلیل جهت بنا را معماران برای موازنه مناسب در گردش فصول در راستای جنوب شرقی قرار دادند .



    آنچه اکنون پیش روی ماست ، اتاق های خالی بدون فرش بدون قاب عکس های یادگاری ، بدون لاله های روشن و بدون صدای کودکان بازیگوش است و آنچنان خالی و عمیق به نظر می رسد که باور چنان زندگی پرشکوه گذشته ؛ واقعا مشکل است .

    در شرایطی که در ماههای تابستان گاه درجه دما در تابستان و در حد سایه دیوارها ، میان ۴۰ تا ۴۵ درجه سانتیگراد در نوسان است ، دمای هوای زیر زمین از ۲۵ درجه بالاتر نمی رود ، این تفاوت قابل وصول ناشی از گود افتادگی حیاط ، آبنما ، درختان و گیاهان باغچه و مهمتر از آن مکانیزم فوق العاده بادگیرهای تعبیه شده در بنای خانه است ، که شاهکار هنر معماری کویر اند .


    سرزمین کویر ، سرزمین بادگیرهای گوناگون است ، بادگیر برج چهارگوش مجوفی است که از سطح بام ها تا ارتفاع معینی ودر جهت وزش باد های موسمی ساخته شده اند ، طرح اصلی بر اساس تناسبی که درون برج دوجداره آن منحوس شده بدین ترتیب دو وجه برای دم و بازدم هوا و تفکیک هوای گرم در بدنه تعبیه شده است ، هوای تفته که از رونق کویر آفتاب داغ بر خواسته ودر راستای بادی تازه از دریچه های بادگیر می گذرد و به درون برج بلعیده می شود ، مجرای مکنده هوای گرم به حوضخانه می رسد ، آنجا حوض پر از آبی است که در سایه آنقدر مانده تا کاملا خنک شده ، گرمای هوای تازه وارد که از مجرای بادگیر فرود آمده ، بر سطح آب حوض عبور کرده با اندوخته ای از رطوبت خنکی و دلپذیر ی یافته و از طریق کانال های چندگانه و پنجره های مشبک در فضای زیر زمین به چرخش در می آید ، این گردش باد و آب با افزایش حجم آن در فضای محدود زیر زمین سنگین شده و در بازدم مجرای دیگر جای خود را به هوای تازه ای می دهد که سبکتر و خنکتر است .



    دقت فوق العاده ای که در طراحی بادگیر ها به کار رفته در شکل و نمای بیرونی و چشم اندازآن نیز موثر بوده است .

    ویژگی خاص معماری دامان کویر ، با آن خشونت ذاتی بیابان و آفتاب و آسمان بلند و اغلب بدون ابر ، در این خانه ها به نرمی و لطافت تن در می دهد، که تصور آن به نظر خارق العاده و معجزه ساز می نماید ، درک و حس فضایی دلنشین از طریق القاء خط و حجم و هندسه خشت و آجر ، رنگ و نظامی های کف حیاط و سیمگون دیوارها ، خورشیدی های نیم دایره بالای درب با آن شیشه های رنگی ، زلالی نور و....

    [/align]

    چنین فضای بکر و صمیمی ، تنها به یاری تجسمی شاعرانه امکانپذیر است .

  2. کاربر مقابل از memarkade عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:

    sirousb (27.02.2011)

  3. # ADS
    تبلیغات در مدار
    تاریخ عضویت
    همیشه
    محل سکونت
    دنیای تبلیغات
    نوشته ها
    بسیاری

     

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
اطلاعات تماس با نقش نگار
جهت ارتباط با مديریت نقش نگار می توانید از اطلاعات زیر استفاده نمایید .
Email : sirousb@gmail.com
Tell : 09101414214 سیروس برادران
کليه حقوق مادي و معنوي براي نقش نگار محفوظ مي باشد .