شیگرو بان(Shigeru Ban)

نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2

موضوع: شیگرو بان(Shigeru Ban)

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    13.02.2011
    عنوان کاربر
    مدیر گروه معماری
    ميانگين پست در روز
    0.49
    محل سکونت
    ایران
    نوشته ها
    1,032
    تشکر ها
    1,834
    از این کاربر 4,785 بار در 1,052 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر

    شیگرو بان(Shigeru Ban)



    بیوگرافی:

    در سال 1957 در توکیو به دنیا آمد .
    در سال های 1977-1980 در مؤسسه معماری کالیفرنیای جنوبی به تحصیل پرداخت و بعد از آن ، از سال 1980 در مدرسه معماری اتحادیه کوپر ، تحصیلات خود را ادامه داد و در سال 1984 فارق التحصیل شد .
    کار خود را قبل از تأسیس شرکت خود در سال 1985 ، با معمار ژاپنی آرتا ایسوزاکی شروع کرد .
    شیگرو بان معروفیت بین المللی خود را به سبب کار خود با کاغذ و مقوای بازیافتی مورد استفاده برای ساخت سازه های موقت برای قربانیان زلزله کوبه در سال 1995 به دست آورد .
    او در مدارس متعدد از جمله دانشگاه هنر tama ، دانشگاه ملی یوکوهاما ، دانشگاه nihon ، دانشگاه کلمبیا و keio تدریس کرده است .
    او در سال 1995 تا 2000 مشاور كمیسیون عالی سازمان ملل در امر مهاجران و پناهندگان (UNHCR) بود.
    در زندگی کاری خود جوایز متعددی از جمله " بهترین معمار جوان سال" و در سال 1997 و همچنین جایزه معماری جهانی برای طراحی خود از غرفه ژاپن در سال 2001 و مدال توماس جفرسون در سال 2005 دریافت کرده است .

    سایر سوابق دانشگاهی او عبارتند از:

    1ـ پروفسور افتخاری معماری از دانشگاه ملی یوكوهاما. (99-1995)

    2ـ پروفسور افتخاری معماری از دانشگاه نیهون. (2000-1996)

    3ـ پروفسور مدعو دانشگاه كلمبیا. (2000)

    4ـ عضو مدعو مركز دونالد دانشگاه كلمبیا.

    5ـ پروفسور دانشگاه كیو.

    بی تردید, تحصیل در مدرسه كوپر یونیون، تاثیر به سزایی در شكل گیری تفكر شیگرو بان داشته است.
    او در ابتدا علاقه*ی بسیار زیادی به پنج معمار نیویورك داشت و در اثر همین علاقه به مدرسه كوپر یونیون وارد شد.درآن زمان سه*عضو ازپنج معمار نیویورك ـ*جان هیدك, پیتر آیزنمن, و ریچارد میر در مدرسه كوپر یونیون تدریس می*كردند.
    تاثیری كه جان هیدك بر شگیرو بان می*گذارد، در آثار اولیه او بسیار محسوس است, (در ادامه بحث به آن می*پردازم.) شیگرو بان تلاش خستگی ناپذیری جهت خلق روشهای سازه*ای نو، از خود نشان داد و توانست آثار معماری بدیعی با این روش*ها بوجود آورد.

    آثار او را می توان به دسته*های زیر تقسیم كرد:

    طراحی در سبك هیدك

    شیگرو بان در ادامه تفكر هیدك, از خانه به عنوان مهمترین فضای زندگی شروع به كار كرد. خانه*هایی كه او طراحی نمود, بسیار متاثر از خانه های طراحی شده توسط هیدك هستند.
    او در پروژه (Villa K-1987) كه تحت تأثیر خانه*ی دیوار هیدك است ـ به نقش دیوار در ساختمان توجه نمود . ویلا از سه دیوار شكل گرفته است. دیوارخطی، كه سیركولاسیون خانه را سازماندهی می كند. دیوار مدوری، كه فضاهای داخلی ویلا را در بر می گیرد و دیوار استوانه*ای شكلی، كه فضاهای سرویس و آشپزخانه و حمام را درخود جای داده است.
    نكته قابل توجه دیگر در طرح این ویلا, ورود از طریق یك پل به طبقه اول است. از آنجا كه سایت این ویلا دارای چشم انداز بسیار زیبایی است, شیگرو بان ورودی ویلا را یك طبقه بالا برده تا ساكنان همواره در ورود و خروج، از آن چشم انداز زیبا بهره كافی ببرند.
    همچنین در پروژه (I House-1991)،دو دیوار چوبی در دو سمت شرق و غرب خانه به صورت مستقل طراحی نمود، بگونه*ای كه ” این دیوارها دارای سازه*ی مستقل هستند و بوسیله*ی سازه*های كابلی مهار شده*اند. استفاده از دیوار در پروژه خانه*ای با سه دیوار(1998) به اوج قدرت شكلی خود می رسد. او در این پروژه با سه دیوار شاخص پروژه را سازماندهی می كند.دیوارU شكل، كه سه ضلع خانه را دربر می گیرد. دیوار كنار پله، كه دارای سازه مستقل است, و پله به آن كنسول شده است. دیوارمنحنی شكل، كه فضاهای مكانیكی موردنیاز كارفرما را از فضاهای اصلی خانه جدا می*كند. این سه دیوار, هر یك با عملكرد و شخصیت خود, بوسیله*ی رنگ یا دیوارهای شیشه*ای یا صیقلی شده، مشخص شده*اند, تا بر بازتاب*های خود در فضا تاكید بیشتری كنند.

    طراحی فضاهای داخلی با لوله های كاغذی

    در این مرحله استفاده از لوله*های كاغذ بی ارزش (Paper Cheap) مورد توجه شیگرو بان قرار می گیرد. در طرح نمایشگاه مبلمان و كارهای شیشه*ای آلوار آلتو (1986) ، كه بوسیله*ی موزه هنر مدرن نیویورك (MOMA) برنامه ریزی شده بود، شیگرو بان در ابتدا به یك فضای نمایشگاهی با سبك فضاهای داخلی آلتو، از مصالح چوبی، نظر داشت, اما محدودیت های مالی مانع تحقیق آن شد. از آنجا كه درپایان نمایشگاه, مصالح آن باید جمع آوری می*شد, لوله*های كاغذبی ارزش به عنوان یك مصالح آلترناتیو مطرح شده و در پارتیشن*ها و پانل*ها و صفحه*های نمایش ایستاده از آن استفاده شد.
    پتانسیل لوله های كاغذ بی ارزش به عنوان یك ماده ساختمانی, از این پروژه شكل گرفت و به عبارتی شروعی برای معماری كاغذی بود.
    او همچنین در طرح نمایشگاهی جهت ارائه آثار یك معمار ژاپنی به نام (1989-1993) Emilio Aambasz از لوله*های كاغذی جهت طراحی فضای داخلی استفاده كرد.
    از آنجا كه قرار بود این نمایشگاه در نقاط مختلف برپا شود از چهار نوع لوله*ی كاغذی با قطرهای متفاوت استفاده كرد, تا در هنگام حمل، این لوله*ها درون همدیگر قرار گیرند و حجم
    حمل و نقل كاهش یابد.

    طراحی دیوارهای داخلی و خارجی با لوله*های كاغذی

    در این مرحله، لوله*های كاغذ بی ارزش در دیواره*های خارجی هم مورد استفاده قرار گرفتند.
    اولین ساختمان از سری ساختمانهای لوله كاغذی، كه در آن لوله*های كاغذ نقش سازه*ای هم به عهده داشتند, پروژه آلاچیق كاغذی 1989 است. این آلاچیق, از 48 لوله كاغذی به قطر 5/32 سانتی متر و ضخامت 5/1 سانتی متر و ارتفاع 90/3 متر، كه بر روی پایه*های كوتاهی از بتن پیش ساخته قرار گرفته*اند، تشكیل شده است.وفاصله بین لوله*ها با پارافین مخصوصی درزبندی شده است.
    پروژه*ی دیگری كه تمام دیوارهای داخلی و خارجی آن از لوله*های كاغذ ساخته شده *است, پاویون اوداوارا (1990) است. این پاویون از 330 لوله كاغذ به قطر 53 سانتیمتر و ضخامت 15 سانتیمتر و ارتفاع 8 متر تشكیل شده است. به دلیل محدودیت*های زمانی، سازه*ی پروژه از استیل ساخته شد، اما سازه*ی ورودی اصلی پاویون از لوله*های كاغذی با اتصالات پیشرفته*ای طراحی شده است. همچنین از ورقه*های نازك شفافی جهت درزبندی بین لوله*های كاغذ استفاده شده است، كه بدین طریق نوارهای باریكی از نور وارد فضاها می*شوند.

    طراحی خانه با مبلمان*های سازه*ای

    در این روش از قالب*های چوبی ساخته شده در كارخانه, بعنوان عناصر سازه*ای استفاده شده است. مبلمان (قفسه*ها) از عناصر ضروری هر خانه به شمار می*آیند. در این روش، مبلمان تنها بعنوان یك عنصر تعریف كننده*ی فضاها مطرح نیست، بلكه علاوه بر آن، بعنوان یك عنصر سازه*ای هم مطرح می*شود.

    طراحی سازه*های كاغذی

    شیگرو بان به استفاده از لوله*های كاغذی در طراحی فضاهای داخلی یا دیواره*های خارجی بسنده نكرد و توانست با تقویت این لوله*ها و تولید آنها در كارخانه*های خاصی، سازه*ی ساختمان را بوسیله*ی این لوله*ها طراحی كند.
    او در گالری كاغذی (1994) كه بعنوان دفتر كار و گالری موسسه ایسی میاكی طراحی شده است، از لوله*های كاغذی به عنوان سازه و جداكننده فضاهای داخل و خارج استفاده نمود.پلان این گالری كه از یك فضای باریك و دراز به طول 16 متر و عرض3/5 متر تشكیل شده است, بر پایه*ی آگوراهای یونانی طراحی شده است.
    ردیف ستونهای جلویی، سایه*های بلندی بر كف می*اندازند، كه در طول روز تغییر می*كنند و احساس یك انیمیشن را ایجاد می*كنند. لوله*های كاغذی بكار برده شده در این بنا برای اولین بار بصورت ضد حریق تولید شده اند.
    شاید ضد حریق شدن لوله*های كاغذی، بهانه*ی مناسبی برای داوطلبان ساخت كلیسای سوخته شد كه به جای آن كلیسا، كلیسای دیگری بسازند.
    پروژه*ی كلیسای كاغذی (1995) توسط داوكلبانی كه عبادگاهشان در زمین*لرزه*ای دچار آتش سوزی شده بود، سفارش داده شد. اولین خواسته*ی پروژه، سادگی آن بود، بگونه*ای كه دانشجویان و داوطلبان بتوانند بدون هیچ گونه ماشینی آن را بر پا سازند.
    راحتی باز و بسته كردن هم جزو اولین شرایط بود كه جابجایی سازه را در آینده ممكن می*ساخت. مصالح بوسیله*ی شركت*های زیادی هدیه داده شد و ساخت آن تنها در پنج هفته بوسیله*ی 160 داوطلب انجام گرفت. 58 لوله كاغذی در یك بافت بیضی گون كه بر پایه*ی طرح كلیسای برنینی استوار بود، طراحی شد.
    در قسمت ورودی، فضای بین لوله*های كاغذ گشوده*تر است, بگونه*ای كه نمای كلیسا كاملاً دعوت كننده به درون باشد. به عبارت دیگر، داخل و خارج را به هم پیوند می*دهد. شیگرو بان درباره*ی این كلیسا می*گوید: ” تجربه*ی این ساختمان موقت و كوچك، كمتر از تجربه*ی یك كاتدرال بزرگ و با شكوه نیست"
    خانه*ی كاغذی (1995) پروژه* دیگری است، كه در آن از سازه*ی كاغذی استفاده شده است. در واقع كل این خانه از لوله*های كاغذی به ارتفاع70/2سانتی متر و ضخامت 5/1 سانتی*متر و قطر28 سانتی*مترساخته شده است،سازه دیواره*های داخلی و خارجی، مبلمان و حتی سرویس*ها هم از كاغذ طراحی و ساخته شده*اند.

    طراحی پناهگاههای كاغذی


    این روش شامل پناهگاههای موقتی می*شود، كه برای بازماندگان یك زلزله*ی بزرگ یا مهاجران ناشی از تضادهای نژادی ساخته شده*اند.
    در پروژه*ای كه به سفارش كمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل برای مهاجران در آفریقا طراحی شد، (1994) از چادرهایی كه به جای پایه*های چوبی یا فلزی، از سازه*ای با لوله*های كاغذ برپا می شوند, استفاده شده است.
    همچنین در یك مجموعه مسكن موقتی (1995) از جعبه*های نوشابه(جعبه های پلاستیكی که از بطری* های نوشابه باقی مانده که با ماسه پرشده*اند) برای پی ساختمان استفاده شده است. دیوارها شامل لوله*های كاغذی هستند, كه دارای قطر 108 میلیمتر و ضخامت 4 میلیمتر بوده و با نوار اسفنجی ضد آب شده*اند. برای پوشش سقف از یك فرم چادری دو لایه كه هم سقف خانه را می*پوشاند و هم قابلیت باز شدن برای تهویه هوا را دارد،استفاده شده است.
    هنگامی كه به شدت به گرما و تاثیرات بازتابی آن در اواسط زمستان احتیاج پیدا كردیم، این مسكن، بسیار مناسب به نظر می*رسد.

    بینابین فضای داخل و خارج

    قرارگیری بینابین فضای داخل و خارج در یك خانه، بوسیله*ی استفاده از ماشین ـ بعنوان بازكننده*ی دیوارها ـ* قابل تحقق است. شیگرو بان در این دوره آثارش، نوعی بازگشت به سنت معماری ژاپنی را تجربه كرده است. فضا در معماری ژاپنی بسیار انعطاف پذیر است و قابلیت تغییر و تبدیل فضاها به كاربری*های مورد نیاز وجود دارد.
    نمونه*ی بارز این انعطاف پذیری هیروباهای ژاپنی هستند.
    هیروبا ، عبارتست از فضای بازار سنتی ژاپن, كه دارای عرض راهرو كم و پیچ و خم*های زیادی است, كه در حالت عادی به كاربری خاص خود پاسخ می*دهد. اما در روزهای ملی و جشن*های عمومی، كل هیروبا وحجره*های اطراف آن تا عمق زیادی گشوده *شده و پذیرای حضور مردم می*شوند. استفاده از مصالح سبك در تقسیم*بندی فضاها، باعث این انعطاف پذیری *شده است.
    با توجه به این ویژگی، شیگرو بان در پروژه خانه با دیوارهای پارچه*ی (1995) توانست به فضایی قابل توجه دست یابد. این خانه از پروژه*های قابل توجه دهه آخر قرن بیستم است كه، تحت تاثیر خانه*ی فارنزورث، (اثر میس وندروهه) هم قرار دارد.
    زوجی كه مشتری این پروژه بودند، از گشودگی فضایی خانه*ی سنتی ژاپن بسیار لذت می*بردند. (آنها می*توانند از بالای یك حصار كوتاه، هنگامیكه برروی یك تراس باز نشسته*اند، با همسایگان صحبت كنند.)
    تاویل دیگری از سبك سنتی ژاپن با مصالح و تكنولوژی معاصر, باعث بوجود آمدن عرصه فضایی وسیعی به سمت جنوب و شرق شده است و پرده*های وسیعی نمای طبقه دوم و سوم را می پوشانند. در زمستان، بوسیله*ی یك سری درب*های شفاف كه بینابین پرده و فضاهای خانه قرار می*گیرند، می*توان خانه را كاملاً پوشاند و از تبادل حرارتی بیش از حد جلوگیری كرد.
    خانه در حالتی كه پرده*هایش بسته شده*اند، یادآور بسته*بندی*های كریستو هم می*باشد.
    همچنین او در پروژه خانه 5/2 (1995) كه در زمینی به ابعاد 25×15 متر مربع طراحی كرده است، زمین را به پنج قسمت 15×5 متر مربعی تقسیم نموده و دوقسمت را برای فضاهای پر و سه قسمت را برای فضاهای خالی برنامه*ریزی كرده است, اما مرز بین این پرها و خالی*ها بصورت اعجاز گونه*ای از بین رفته است و فضای مبهمی كه بینابین آنها خلق می*شود, هم فضای داخل است و هم فضای خارج.
    به عبارتی، انواع متفاوتی از فضا را می*توان بوسیله*ی كنترل عناصر متحرك ـ در شرایط مختلف آب و هوایی*ـ *تجربه كرد.
    خانه*ی بدون دیوار (1997) و خانه*ی مربع نه قسمتی(1997) هم پروژه*های دیگری از این دست هستند, كه كوشش شده است, مرز بین داخل و خارج محو گردد و فضا انعطاف پذیری بسیار زیادی داشته باشد.
    در مجموع، در این دسته آثار هم می*توان توجه و تاكید بسیار زیاد شیگرو بان را بر دیوار مشاهده كرد. دیوار و پلان آزاد یا انعطاف پذیر، مهمترین مسائل مطرح در خانه*های او هستند.

    طراحی سازه*های عظیم كاغذی

    شیگرو بان در استفاده از سازه*های كاغذی تا بدانجا پیش رفت, كه توانست, سازه*های عظیم را بوسیله*ی مصالح كاغذی, طراحی و اجرا نماید.
    پوشش فضایی, به ابعاد 5/22×7/26 متر مربع, با ارتفاع 8/7 متر, بوسیله*ی سازه*ی لوله كاغذی، اولین تجربه*ی او در سال 1998 بوده است.كارفرمای این پروژه یك شركت خانه*سازی با مصالح چوبی بود, كه خواستار یك فضای سر پوشیده*ی بزرگ، جهت نگهداری قطعات چوبی در مقابل تغییرات آب و هوا بود. سازه*ی پروژه می*بایست دارای سهولت درنصب باشد، تا كارگران همان شركت بتوانند, این گنبد كاغذی را بر پا سازند.
    در طرح این گنبد, از لوله*هایی كاغذی با اتصالات چوبی و پیچ و مهره استفاده شده است.
    شیگرو بان، در طرح پاویون ژاپن در نمایشگاه* هانور آلمان (2000) هم، از سازه*های كاغذی استفاده كرد.
    موضوع اصلی نمایشگاه هانور، محیط زیست بود، بنابراین او تصمیم گرفت كه با استفاده از ضایعات صنعتی و كاغذهای بی*ارزش، به خلق سازه*ای عظیم بپردازد. او در باره*ی این پروژه می*گوید: "ایده*ی اصلی، خلق تونلی از لوله*های كاغذ, مانند پروژه گنبد كاغذی بود. هر چند گنبد كاغذی بوسیله*ی اتصالات چوبی اجرا شده بود،اما من نظرم را در مورد استفاده از یك بافت پوسته*ای از لوله*های كاغذ بدون درز را با پروفسور فرای اوتو در میان گذاشتم. ایده*ی دیگر، استفاده از روش ساخت آسان با تكنولوژی پایین بود. بنابراین، اتصالات را از نوارهای فلزی یا پارچه*ای طراحی كردیم. برای پوشاندن سطح روی پاویون، می*خواستیم از P.V.C استفاده كنیم، اما PVC را نمی*توان از زباله بوجود آورد. بطور كاملاً اتفاقی، یك كیف ضد آب را كشف كردیم, كه مورد پسند مشتریان واقع نشده بود و به كارخانه باز گردانده شده بود. بنابراین با آن كارخانه صحبت كردیم و كیف*ها را با قیمت ارزان از آنها خریده و در پوسته*ی خارجی از آن استفاده كردیم.

    پرسش اصلی پس از مطالعه*ی آثار شیگروبان، دلایل موفقیت او در حوزه جهانی است. چگونه او توانسته ـ بعنوان یك معمار موفق ـ در سطح جهانی مطرح شود؟

    آموزش یافتن نزد استادان بزرگ معماری:

    ”روش طراحی من شامل استفاده از هندسه در سبك پنج معمار نیویورك واستفاده از خصوصیات هندسی اشكال و استفاده از دیوارها برای خلق مكان در سبك هیدك است.“

    توجه نمودن به سنت و فرهنگ ژاپنی .

    مردم گرا بودن .

    ”من بعنوان یك معمار، خواستار خلق ساختمانهای زیبا در مناطق حادثه دیده هستم. می*خواهم مردم را به حركت وادارم و سطح زندگی آنها را بهتر كنم. اگر من این مسیر را طی نكنم، غیر ممكن است كه بتوانم یك معماری با معنی خلق كنم و سهم مهمی در ساختن جامعه، بعنوان یك معمار، داشته باشم .“

    ایده*های معمارانه داشتن.

    و در پایان با اخلاق فروتن وار ژاپنی اش می*گوید:

    ”من فكر نمی*كنم، معماری هستم، كه در سیستم موجود تغییر زیادی ایجاد كرده*ام، من فقط تكنولوژی و مصالح موجود را با روشی متفاوت به كار می*برم.“


    منبع:اتوود

  2. 6 کاربر مقابل از ZigoR@T عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    arch_1 (21.05.2012),hesamer (28.06.2012),iiimamaniii (20.05.2012),maxpin206 (20.05.2012),Mehraz (21.05.2012),sirousb (20.05.2012)

  3. # ADS
    تبلیغات در مدار
    تاریخ عضویت
    همیشه
    محل سکونت
    دنیای تبلیغات
    نوشته ها
    بسیاری

     

  4. Top | #2

    تاریخ عضویت
    27.02.2011
    عنوان کاربر
    عضو کارآمد
    ميانگين پست در روز
    0.06
    نوشته ها
    124
    تشکر ها
    206
    از این کاربر 494 بار در 115 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر
    برخی آثار شیگرو بان :

    Metal Shutter Houses / Shigeru Ban



    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]





    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]
    Penthouse view, with Ghery´s IAC on the background
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]
    Cantilevered kitchen sink designed by Ban
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]
    Double height living room
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]
    Lower level plan
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]

    بعد مرگت یه روز چشاتو وا می کنی و میبینی توی همین دنیا ، با همین آدمای دور و برتی...

    اونوقت می فهمی که بردنت جهنم...






  5. 4 کاربر مقابل از hesamer عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    archi kochoolo (28.06.2012),arch_1 (28.06.2012),maxpin206 (28.06.2012),sirousb (28.06.2012)

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
اطلاعات تماس با نقش نگار
جهت ارتباط با مديریت نقش نگار می توانید از اطلاعات زیر استفاده نمایید .
Email : sirousb@gmail.com
Tell : 09101414214 سیروس برادران
کليه حقوق مادي و معنوي براي نقش نگار محفوظ مي باشد .