هرزوگ و دمورن

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 1 به 5 از 6

موضوع: هرزوگ و دمورن

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.90
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,211
    از این کاربر 6,834 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر

    هرزوگ و دمورن



    بیوگرافی هرزوگ و دمورن


    Herzog & Pierre de Meuron

    هرزوگ: متولد ۱۹ آبریل ۱۹۵۰، شهر بازیل سوئیس

    دمورن: متولد ۸ می ۱۹۵۰، شهر بازیل سوئیس

    ۱۹۷۵- کسب مدرک معماری از دانشکده فنی فدرال سوئیس - در شهر زونیخ



    ۱۹۷۷- فعالیت به عنوان دستیار پروفسور Dolf Schnebli در زونیخ

    ۱۹۷۸- تاسیس دفتر هرزوگ و دمورن در شهر بازیل

    ۱۹۸۳- هرزوگ به عنوان استاد مهمان در دانشگاه Cornell آمریکا، دعوت شد

    ۱۹۸۷- برنده جایزه معماری از آکادمی هنر در برلین.

    ۱۹۸۹- استاد مهمان در دانشگاه هاروارد (هرزوگ و دمورن)

    ۱۹۹۱- استاد مهمان در دانشگاه Tulane در New Orleans

    ۱۹۹۱- کرسی استادی برای معماری و طراحی در زونیخ، سوئیس

    ۲۰۰۱- برنده جایزه معماری Pritzker

    ۲۰۰۲- برگزاری نمایشگاه Archaeology of the Mind در مونترال کانادا

    ۲۰۰۳- برپایی نمایشگاه از طرح های دفتر هرزوگ و دمورن در مونترال کانادا

    ۲۰۰۵- برپایی نمایشگاه Beauty and Waste in the Architecture در مادرید



    آثار:

    1981 - Frei photographers' studio, Weil am Rhein, Germany
    1982-88 - Stone house in Tavole, Italy
    1984/85 - Plywood house, Bottmingen, Switzerland
    1984/88 - Residential building, Hebelstrasse, Basel, Switzerland
    1985/88 - Schwitter residential and office building, Basel, Switzerland
    1986/91 - Warehouses and extension for Ricola factory, Laufen, Switzerland
    1987/92 - Residential complex, Vienna-Aspern, Austria
    1988/93 - Extension and transformation of Suva office building, Basel, Switzerland
    1988/95 - Railway control cabin, Basel, Switzerland
    1989/92 - Goetz Art Gallery, Munich, Germany
    1989/91 - Ricola Factory Addition and Glazed Canopy, Laufen, Switzerland
    1990/92 - Student housing, Antipodes I, Dijon, France
    1990/92 - Sammlung Goetz, Munich, Germany
    1993/94 - Ricola Europe factory, Mulhouse-Brunstatt
    1995/97 - Dominus winery, Napa Valley, Yountville, California
    1995/99 - Tate Modern, London, Great Britain
    1997/98 - Institut fur Spitalpharmazie, Basel, Switzerland
    1997/99 - Library of the Fachhochschule Eberswalde, Germany
    1997/99 - Küppersmühle Museum - Grothe Collection, Duisburg, Germany
    1998-1999 - Signal cabin, Basel
    1998/00 - Roche Pharma Research Institute Building 92 / Building 41, Basel
    1998/00 - Tate Modern London, London
    1998/00 - Commercial and residential building, Solothurn, Switzerland
    1999/00 - Residential buildings, Paris, France
    1999/03 - Prada boutique, Tokyo, Japan
    1999/03 - Aargauerv Kunsthaus Addition, Switzerland
    2002/04 - Forum Building, Barcelona, Spain
    2003 - Aargauer Kunsthaus Addition, Aargau
    2003 - CaixaForum-Madrid, Madrid
    2004 - Ciudad del Flamenco, Jerez, Spain

    2004-Olympic Stadium for Beijing 2008, Beijing
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]



  2. 6 کاربر مقابل از Mehraz عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    arch_1 (29.03.2012),m.pezeshkian (30.03.2012),sazesheytan (15.05.2013),sirousb (29.03.2012),جاودشت (29.03.2012)

  3. # ADS
    تبلیغات در مدار
    تاریخ عضویت
    همیشه
    نوشته ها
    بسیاری

     

  4. Top | #2

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.90
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,211
    از این کاربر 6,834 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر
    نگاهی به اندیشه و آثار هرتزوگ و دمورن

    آنچه كه براي ما جالب است، رابطه بين تصاوير مرئي ونامرئي جهان هستي است... ژاکوب هرتزوک
    در تداوم اتفاقاتي كه در تاريخ هنر قرن بيستم روي داده است در دهة 60 شاهد رويكردي از هنر موسوم به مينيماليسم هستیم مبتني بر خلوص و سادگي در احجام و جلوگيري از هرگونه تزئين و...، مفاهيمی نو را القا می کند. در این بین نیز گروهی از معماران با استفاده از اتفاقات اين دهه سعي در تبیین ایده ها ونظریات نو با نیم نگاهی به معماری به مثابه یک هنر کاربردی در کنار تجسمی سه بعدی از ذهنیات خویش دارند.

    بي*شك، معماري هرتزوگ و دمورن را از جنبه هاي مختلف من جمله بناهاي تكميل شده، فرآيند ابداع و تم هاي مكرر يك زبان معمارانه در حال تكامل مي*توان مورد بررسي قرار داد؛ اين پيكره از كارها، در فرهنگ معماري معاصر با آثار مهمي از جمله بناي RICALA STARAGE در لوفن (1987)، PRADA AOYAMA در ژاپن، گالري هنري GAETZ در مونيخ (1991)، ساختمان SIGNAL BOX 4 AUF WALF در باسل (1994) و مرکز حرکات موزون معاصرLABAN 2003 به عنوان نمادهایي از معماري اواخر قرن بيستم مطرح شده اند. اين بناها، به عنوان اشيايي فريبنده، باعث افزايش شهرت واعتبار آن محل شده و به عنوان تصاويري مطلوب پر از تداعي*هاي پنهان، خويشتن را در ذهن انسان، جا مي دهند. مواد، سطوح و تناسب*هاي موجود در آنها و فضايي از صندوقچه*ها يا خانه*هاي پر از جواهرات را ايجاد كرده و از طريق انتراع موجود در درك كلي بنا، يك تنش بصري شديد را القاء مي*كنند.
    دو معمار پیشرو، هرتزوگ و دمورن، بر يگانگي تجربه معماري و جايگيري هر عنصر در محل خاص خود، تاكيد مي ورزند. آثار اين دو، براي بسياري، تنها با استفاده از تصاوير كنترل شده و قالب دار، شناخته شده مي*باشد. به عبارت ديگر، اين نوع معماري بسيار فوتوژنيك بوده، علایق ايشان به قدرت دوربين در خلق يك واقعيت را بيان مي*كند.
    چه كسي است كه بتواند منظره بناي RICALA STARAGE را از ياد ببرد؟ يا تصاوير بناي dominus winery كه گويي ديوار ناهموار بلندي را در حال برخاستن از ميان رديف درختان تاك، نشان مي دهد؟ همچنين تصاوير بناي gaetz در عصر زمستان، زمانیکه روي زمين، تعداد كمي برگ ريخته و چراغ هاي درون ساختمان از ميان رديف هاي افقي شيشه*هاي دودي، مي درخشد.
    هرتزوگ و دمورن زبان و هنر خود را در تعامل با بسياري از منابع مختلفی در کنار جهان ساختمان همچون نقاشی، مجسمه سازی، هنر مفهومی، عکاسی، فيلم، تبليغات و مد به دست آورده*اند؛ اين منابع مختلف قبل از اينکه به صورت اشکالي در متن معماري درآيند از *****ی مفهومی و تصويری عبور کرده، در نهايت به پديده*ای واحد دست یازیده، شيوه ای غيرقابل جايگزين را در طراحي پروژه ها اجرا مي كنند.
    يکی از ابزارهای به کار رفته در ايده های اين دو معمار تركيب مصالح و ساختارهاي مختلف با هم است؛ از نظر آنها، تكنولوژي يك وسيله است نه هدف. اين دو از بحث هاي تكراري و ساختاري تكنولوژي مدرن دوري كرده، در عوض طرفدار راه حل هايي هستند كه با فرهنگ ساختماني محل قرارگيري پروژه تناسب داشته باشند، مخصوصا بازیافت و تغییر شکل دهی دوباره مصالحی که غیر قابل استفاده هستند. به عنوان مثال، در سوئيس مي*توان ساختمانهايي يافت كه از بتن مسلح با پوشش چوب يا مواد ديگر ساخته شده*اند. هرتزوگ و دمورن نيز از چنين سيستمهاي دوگانه اي استفاده مي كنند. آنها هميشه از ساختارهاي فولادي بهره مي برند كه داراي نماهاي آزاد بوده، با نواع مختلفي از صفحات شيشه اي قابل تنظيم پر مي*شوند.
    امروزه با بيشتر شدن زمينه*هاي الهام مابين تصوير و زمين، فضاهاي مثبت ومنفي و نيز بين هندسه هاي مختلف، ديوارهاي مورب و كف هاي ناهموار و شيب راههاي كج به وفور ديده مي شوند. در برخي موارد در طراحي بناهاي قبلي، توجه* زيادي به نماي ساختمان معطوف مي*شد در حالي كه اخيرا، پتانسيل بيان كنندگي، پلان، كف و سقف هاي متحرك را مورد كنكاش قرار مي دهند. هرتزوگ و دمورن در پاسخ به موضوعات مربوط به تناسبات بنا، طبيعت و توپوگرافي هر چه بيشتر به سمت مفهوم ساختمان به عنوان يك «منظر مصنوع» روي آورده*اند. اين دو در تلاشند تا در استفاده از شباهتهای زمين شناختی و بيولوژيکی با همه خطرات موجود، هر چه بيشتر آزاد و بدون قيد و بند عمل كنند. طرح کتابخانه دانشگاه کمپوس در آلمان (1998) در شکل پلان خود تصويری آميب گونه را ارائه مي*دهد، اين در حالی است که طرح اقامتگاه کرامليج در کاليفرنيا (1999-1997)يک هندسه پيچ در پيچ را با سقف برجسته زاويه دار اجرا كرده است و بدين ترتيب تجربه منظره بيرون به درون ساختمان انتقال مي*يابد.
    از همان ابتدا آنها بر اين باور بودند که يکی از اهداف معماری افزايش ميزان ادراك ما از جهان هستي است. ساختمان*ها به منزله قالب ها يا فيلترهايی هستند که ديدگاه ما را بر روی شهر يا کشور متمرکز مي*کنند. با استفاده از مصالح مختلف، انعکاس، هندسه و خطوط بنيادين می توان تجربه واقعيت های مختلف مصنوعی، هنری، صنعتی و... را تشديد کرد.
    منتقدین چه می گویند...
    نويسندگاني كه سعي در طبقه بندي آثار هرتزوگ ودمورن دارند، اصطلاحاتي نظير «ميني ماليسم تزیيني» را ابداع كرده*اند، از نبود اتحاد ساختاري در كارهاي هرتزوگ ودمورن بسیار گفته اند، گلايه ها كرده و آن دو را به خلق مجدد شيوه «انبار تزیين شده ونتوري» متهم ساخته اند: «كار اين دو، چيزي بيش از اينكه يك جعبه تميز سويسي را در يك پارچه زيباتر ومدرن تر بپيچيم، نیست. در قسمت هاي درونی، حس ادراک فضايي وجود ندارد و لذا اين بخشها در مقايسه با بخشهای شفاف بيرونی دلتنگ کننده به نظر مي*رسند...!».
    منتقدان بر اين باورند كه بايد از چنين سهل انگاري هايی پرهيز شود؛ آگاهي از اين موارد در درک شيوه ارزيابی کارهای آن دو توسط ديگران مي*تواند بسيار مهم باشد. برای فرار از عقايد سطحی، هيچ پادزهری بهتر از نگاه دقيق به اين آثار و تلاش برای يافتن ايده*های نهفته در آنها نیست! اصطلاحی چون «مينيماليسم»، «ماترياليته»، يا حتی «تکتونيک» تنها شعاری توخالی است! نمي*توان تظاهر کرد که يک نمای واحد وجود داردکه همگان درباره مزايای سادگی آن اتفاق نظر داشته باشند. بسياری از آثاری که تحت اين عنوان ارائه شده، کسل کننده*اند، زيرا که بر مبنای نقشه*های دياگرامی و نقل قول های خشک وخالی نئومدرنيستی مطرح شده*اند، «اتحادی از حداقل اجزايی که در جای صحيح خود قرار دارند».
    «بر فرض اینکه هرتزوگ و دمورن به دنبال نوعی سادگی هم باشند، اين سادگی نتيجه يک فرايند پيچيده فکری است. در حال حاضر که مسولان موزه ها و تاريخ نويسان هنر، آثار هرتزوگ و دمورن را طبقه بندی مي*کنند، همان داستانهای تکراری را درباره تاثير «ژوزف بئوس» و «آلدو روسی» مطرح كرده، برای صدمين بار ما را متوجه نقش دونالد جاد يا فرايند پديدارشناسی مي*كنند!».
    مرکز حرکات موزون «لابان»Laban Contemporary Dance center
    «لابان» با سيمايي ساده از يك مكعب رنگي، به عنوان مجموعه*اي از استوديوهاي هنري، كارگاه ها، تئاتر و کتابخانه سعي در برقراري ارتباطي متفاوت تر از شرايط معمول بين مخاطب و رشته* هنري مورد نظر دارد. توناليته رنگي موجود در فضاهاي داخلي و خارجي، فرمهاي نرم و منحني ديواره*هاي داخلي، تلاشي براي برانگيختن احساسات افراد و هدايت و سرمايه گذاري انرژي*هاي ايجاد شده بر روي زمينه فعاليتي آنها است. لابان داراي 13 استوديوي رقص، با ابعاد و رنگهاي متفاوت است؛ بدنه هر كدام، از آينه*ها و پنجره*هاي بزرگ رو به سايت و راهروهاي اصلي طراحي شده است. دو پلكان مارپيچي واقع در محورهای ورودي به گونه*اي تنديس وار ارتباطات عمودي بين طبقات را ايجاد مي كنند. ارتباط افقي بنا به وسيلة راهروهايي با مفصل بندي هاي دقيق در اطراف سالن تئاتر 300 نفر تمركز يافته*اند، با فرمي آزاد، انعکاسی از خطوط نرم و آلی طراحي شدة سايت است. كشيدگي پوستة* منحني داخل بنا بر سازماندهي سيركولاسيون مجموعه در جهات عمودي و افقي، بخصوص از لحاظ بصري مي افزايد. نماي بنا از ورقهاي روكش دار فلزي پلی کربنات با توناليته رنگهاي مختلف پوشيده شده است. به هنگام روز در زير نور خورشيد با نمايشي از رنگهاي مختلف مي*درخشد و در شب نيز به گونه*اي جذاب پرتو افشاني مي*كند.
    Main Signal Box
    اين بنا به مقياس های چندگانه محيط شهري خود جواب داده، در وراي رويكرد به ظاهری كاهش گرايانه، لايه هاي مختلف نظم نامرئي وجوددارد که همانند صفحاتي از ايده*ها، به صورت*هاي مرئي حالتي تنش گونه ايجاد مي*كنند. در تصاويري كه از بناي main signal box در باسل وجود دارد، ساختمان در نور منعكس شده روز، به رنگ قهوه اي و زرد ميدرخشد. شيار هاي افقي آن، با شدت هاي مختلف، نور را جذب يا منعكس مي*كنند. خطوط سايه*ها در درون شكل كلي بنا، در حال ارتعاش بوده، رگه*ها و لكه*هاي آن، يادآور يك نقاشي آبستره مي باشند. چنين مهارتي در كنترل ظواهر سطحي ،در شكل دادن به جزئيات و نشان دادن مواد در بيرون بنا طبيعتا، موضوع بحث و جدلهاي فراوان در طراحي بوده است.
    در ساختمانهاي هرتزوگ و دمورن، اغلب لايه هاي عمودي وافقي با هم تركيب مي*شوند؛ نماهاي ساختمان ها با بخش هاي شفاف و پوسته هاي طراحي شده موجبات پيدايش نوعي ابهام در ادراك موقعيت دقيق صفحات را ايجاد مي*كنند، خواه اين صفحات از بتن، مس، شيشه، ريگ يا شبكه*هاي فولادي باشند. پوشش*ها معمولا براي پنهان ساختن ساختار واقعي زيرين به كار مي روند، خواه اين امر آشكار باشد يا به صورت ضمني مورد توجه قرار گيرد، معمولا به جاي احساس تودگي , يك نوع احساس بي وزني را القا مي*كنند.
    A Crystalline, Kaleidoscopic Universe - Prada Aoyama
    مرکز تجاری PRADA با مساحتی حدود 10000 مترمربع با برگزاری کلکسیون ها و نمایشگاه ها از گروه های مختلف در پاییز 1999 در توکیو افتتاح شد. ایده اصلی در طراحی این بنا فرم قسمت هاي خارجي، پوسته و فضاهاي داخلي با همديگر تلاش مي كنند به هويت بنا يك شخصيت متغير بدهند. پروفيل*هاي شيشه*اي بيروني، ارتباط بيننده با لوله*هاي افقي، پشتيبان هاي عمودي داخلي و چشم انداز سايت اطراف از ميان پنجره سعي در القا شخصيت دهي مورد بحث مي*باشد. اين شيشه به مانند چشمی بين شهر و فروشگاه و بالعكس با انكسار و تمركز زواياي ديد عمل مي*كند. تغيير زاويه ديد از ميان طاق هاي دروني و بيروني روشي است كه هر كدام تاثير متفاوت*تر از شيشه*هاي معمولي ايجاد مي*كنند. اين مسئله دليلي بر تصادفي نبودن تركيب ناهمگن فرم ساختمان و نماي آن مي*باشد.
    هرتزوگ و دمورن خلاقيت جالبي را در استفاده* از مواد معمولي و در دسترس ارایه مي كنند؛ استفاده از گابيون*هايي كه با ريگ پر مي*شوند و اغلب در خاكريزهاي كنار بزرگراه*ها مي*توان يافت يا صفحات آهنين پيچ در پيچ كه ياد آور شبكه*هاي فاضلاب مي*باشند. كاركردهاي معمول مصالح اغلب تغيير داده مي شوند: به طور مثال در پوستة شيشه*اي مركز ورزشي فافن هولتس در سنت لوئيس سوئيس كه درمقابل بتن از پيش ريخته وروزنه هاي شيشه اي پشتي در حال حركت مي باشند. شيشه بيروني به رنگ سبز خاكستري بوده و داراي يك نشان چاپ اسكرين است كه از عكس هاي چوب فيبري به كاررفته در عايق بندي ساختمان ساخته شده است. به اين ترتيب، لايه هاي مختلف واقعيت و خيال در هم آميخته*اند. پوستة شيشه اي جائي بين مرز طبيعي وفراطبيعي قرار مي گيرد.
    حتي امروزه نيز بحث درباره تزئين بدون تأثير پذيرفتن از دو مفهوم اسطوره*اي كه در نظريه هاي مدرنيسم از اهميت ويژه*اي برخوردار بودند، امكانپذير نيست؛ يعني همان مفهوم فرم خالص و صداقت ساختاري. در واقع، معمار هر دوره، از ابزارهاي جزئي چه ساختاري وچه غير ساختاري استفاده مي كند تا فرم را بيان كرده، بر چيزي تأكيد نموده يا آن را انتقال دهد. ديدگاه اين دو معمار درباره جزئيات تزئيني ساختمان هايشان حاكي از اين مطلب است كه هر گونه كاهش در تزئين به مفهوم كل اثر آسيب مي رساند . حتي كنكاش*گرترين كارهاي آنها كه شامل الگوهاي گياهي چاپ شده روي شيشه است در ارائه ايده*هاي معماري آنها نقش اساسي دارد.
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]



  5. 6 کاربر مقابل از Mehraz عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    arch_1 (31.03.2012),m.pezeshkian (30.03.2012),sazesheytan (15.05.2013),sirousb (29.03.2012),جاودشت (29.03.2012)

  6. Top | #3

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.90
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,211
    از این کاربر 6,834 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر
    حتما در طی برگزاری المپیک تابستانی پکن، استادیوم ملی پکن که به ورزشگاه آشیانه پرنده هم موسوم است، دیده*اید. شاید از خود پرسیده باشید که کار طراحی و ساخت این استادیوم را چه اشخاص و شرکت*هایی انجام داده*اند.



    کار طراحی این استادیوم را شرکت سوئیسی «هرزوگ و دو مورون» Herzog & de Meuron انجام داده است. این شرکت در سال ۱۹۷۸ به وسیله پییر دو مورون و ژاک هرزوگ در بازل تأسیس شد. این شرکت تا به حال برنده جوایز متعدد معماری شده است و طراحی*های منحصر به فردی انجام داده است. در سال ۲۰۰۶، مجله نیویورک تایمز این شرکت را تحسین*شده*ترین شرکت معماری دنیا دانست.

    علاوه بر ورزشگاه آشیانه پرنده، علاقه*مندان ورزش حتما یکی دیگر از شاهکارهای این شرکت را می*شناسند: ورزشگاه مشترک تیم*های بایرن مونیخ و مونیخ ۱۸۶۰ موسوم به «آلیانز آرنا» Allianz Arena:



    اما کارهای این شرکت مهندسی منحصر به ساخت ورزشگاه*های مدرن زیبا نیست، شماری دیگر از طراحی*های زیبای این شرکت شامل موارد زیر است:

    موزه M. H. de Young Memorial در پارک گلدن گیت سانفرانسیسکو:



    Walker Art Center در میناپلولیس مینه*سوتای آمریکا:



    Forum Building بارسلونای اسپانیا: این ساختمان را سمبل بارسلون جدید می*دانند:



    شرکت «هرزوگ و دو مورون» پروژه*های جالب زیادی در دست ساخت دارد. یکی از این پروژه*ها که این روزها در اینترنت سرو صدای زیادی به پا کرده است، پروژه ساخت یک ساختمان مسکونی ۵۷ طبقه در نیویورک است که معماری منحصر به فردی دارد. این ساختمان شامل ۱۴۵ آپارتمان دو تا پنح اتاق خوابه خواهد بود. قیمت این آپارتمان*ها از ۳٫۵ میلون تا ۳۳ میلیون دلار متغییر است.



    نیویورک شهر آسمان*خراش*هاست و در شهر آسمان*خراش*ها، برای شاخص شدن، قطعا باید طراحی*های غیرمعمولی با استفاده از تخیل انجام داد.



    ساخت این ساختمان در سال ۲۰۱۰ به پایان خواهد رسید.

    سالن کنسرت فیلارمونیک هامبورگ و طرح جاه*طلبانه استادیوم تیم فوتبال پورتموث، از پروژه*های در حال ساخت و طراحی دیگر این شرکت هستند:





    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]



  7. 3 کاربر مقابل از Mehraz عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    arch_1 (29.03.2012),sazesheytan (15.05.2013)

  8. Top | #4

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.90
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,211
    از این کاربر 6,834 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر
    مادرید - اسپانیا
    طراحی این بار در داخل پوسته!

    هرزگ و دمورن، دوقلوهای سوئیسی! که عمده مطالعه و فعالیت های خود را برای طراحی و اجرای پوسته در معماری گذاشته اند، این بار در قالب پوسته از قبل طراحی شده طراحی کردند!
    موزه CaixaForum از تغییر کاربری یک نیروگاه برق که در سال 1899 طراحی شده بود شکل گرفته است، این نیروگاه به عنوان یکی از عناصر باقیمانده از شهر صنعتی مادرید، در گذشته ی دور شناخته می شد. همچنین نیروگاه گازی کوچکی در جلوی آن وجود داشته که به طور کامل حذف شده و تبدیل به فضای باز جلوی موزه شده است.



    ساختمان با بالا کشیدن خود از سطح زمین در تضاد با ساختمانهای اطراف عمل کرده و مسیری برای حرکت مردم در سایت اطراف موزه ایجاد کرده است. همچنین در کنار این فضای باز ایجاد شده دیواری سبز باپوششی از گیاهان بومی منطقه ایجاد شد.



    طراحان موزه (هرزگ و دمورن) در توصیف کار خود می گویند:
    تنها ماده قدیمی به جا مانده از نیروگاه که می توانستیم از آن به خوبی استفاده کنیم، آجرها و چیدمان آنها بود. در کنار آن برای درک کردن و جلوه دادن روح معماری جدید و نو پروژه CaixaForum ، ما کار خود را با جراهی عملکردها، جداسازی و جا به جایی بیس بنا و قسمت هایی از ساختمان شروع کردیم.

    این فضاهای باز که در پروژه دیده شد، دید و پرسپکتیوهای نو و جدیدی را به ما می دهد، با حذف نیروگاه گاز، ما علاوه بر طراحی یک دید باز از سایت، توانستیم از فضای زیر آن به عنوان یک عملکرد جدید استفاده کنیم. و آن طراحی یک سالن آمفی تئاتر و اضافه کردن آن به کالبد موزه بود.
    از فضای خالی زیر ساختمان به عنوان مکانی برای حرکت عابران و محلی برای ورود به داخل ساختمان استفاده شد، یکی از مشکلات ما تنگی راههای اطراف ساختمان بود، فضای خالی زیر ساختمان، با دو ایده و تفکر طراحی شده اند، یکی روی زمین، که محل عبور و رفت و آمد عابرین است و دوم نگاه به شهر و تاثیر گذاری ساختمان در سایت خود است در گذشته این ساختمان (نیروگاه) به صورت واحدی تنها و دور از همسایگانش طراحی شده بود.




    مساحت کل ساختمان ۱۱۰۰۰ متر مربع
    مساحت زیر بنا ۱۴۰۰ متر مربع
    مساحت فضای باز ۶۵۰ متر مربع
    سال پایان کار ۲۰۰۸
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]



  9. 3 کاربر مقابل از Mehraz عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    arch_1 (29.03.2012),sazesheytan (15.05.2013)

  10. Top | #5

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.90
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,211
    از این کاربر 6,834 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر
    دو باشگاه شهر مونیخ و شورای شهر مونیخ کارفرمایان استادیوم آلیانیز بودند، که طرح ساخت استادیوم را در سال 2001 به مسابقه گذاشتند.
    سرانجام رقابت برای طراحی استادیوم 66 هزار نفری شهر مونیخ و در میان 8 طرح پذیرفته شده در مرحله نهایی، علیرغم حضور نامهای بزرگی همچون پیتر آیزنمن و نورمن فاستر، گروه معماری هرزگ و دمورن به همراه شرکت پیمانکاری آروپ اسپرت برنده این مسابقه معرفی شدند.



    با توجه به جمعیت زیاد و ردیف های متوالی در استادیوم های ورزشی، دو نکته را می توان از اصول طراحی استادیوم ها ذکر کرد: زاویه دید تماشاچیان - عرض مسیرهای خروجی، و تعداد راههای فرار در پایان مسابقه و مواقع اضطراری.
    ارتفاع موقعیت تماشاچیان و زاویه دید ناظر از طریق تنظیم اندازه ردیف ها طراحی می شود، زاویه دید ناظر در رابطه مستقیم با ارتفاع موقعیت (ردیف ها) تماشاچیان قرار دارد.
    برای جلوگیری از بسته شدن و کم شدن زاویه دید تماشاچیان، ارتفاع سکوی اول را از سطح زمین بلندتر از بقیه در نظر می گیرند، این امر به خودی خود باعث بزرگتر شدن اندازه کلی ورزشگاه و بالا رفتن هزینه های اجرایی آن خواهد شد، ولی محصول، دید مناسب برای تماشاچیان خواهد بود.
    برای راحتی حرکت تماشاچیان و جلوگیری از ورود و خروج به یکباره آنها، شکل و چیدمان کلی ردیفهای صندلی به سه دسته سکوی مختلف تقسیم شده است، هر سکو در ارتفاع خود و با مسیر جداگانه برای حرکت تماشاچیان عمل خواهد کرد.
    همچنین مسیرهای حرکتی بازیکنان، مهمانان ویژه، رسانه ها و ... به صورت مجزا و جداگانه از مسیرهای عمومی و تماشاچیان طراحی شده است.


    مشخصات عمومی و کاربری پلان ها در تراز مختلف:
    تا پیش از تصویب طرح نهایی، سی و سه طرح متفاوت برای ورزشگاه از شرکت مشاور طرح (هرزگ و دمورن) ارائه گردید.
    به غیر از جایگاه تماشاچیان، فضاهای داخلی ورزشگاه با بیش از 160 هزار متر مربع زیر بنا در هفت طبقه طراحی شده است.
    زیر زمین دوم: فضاهای خدماتی، تعویض لباس، پارکینگ، جایگاه رسانه ها.
    زیر زمین اول: عمدتا به پارکینگ ویژه اختصاص داده شده است.
    (در مجموع پارکینگ به ضرفیت 1100 خودرو طراحی شده است)
    طبقه همکف: همکف به فضای بیرونی دسترسی دارد و با سکوی وسطی و پائینی تماشاچیان در ارتباط است. (این طبقه ورود و خروج 44 هزار نفر را به عهده دارد) سرویسها و خدمات خاص تماشاچیان در این طبقه طراحی شده است.
    طبقه اول: رستوران تماشاچیان، فروشگاه ها و کافی شاپ.
    طبقه دوم: فضای اداری باشگاه، خدمات و کارکنان.
    طبقه سوم: در بخشهای غربی و شرقی ورزشگاه جایگاه و فضاهای خدمات مهمانان ویژه قرار دارد.
    طبقه چهارم: دسترسی به سکوی سوم (جایگاه تماشاچیان) از این طبقه امکان پذیر است.
    طبقه پنجم: تاسیسات بهره برداری و تجهیزات فنی.


    پوسته و نمای به کار رفته در آلیانز:
    خلاقانه ترین بخش طرح پوسته و نمای آن است که از جنس ETFE ساخته شده، رنگ نمای بیرون آن متناسب با رنگ لباس پیراهن تیمهای باشگاهی مونیخ قابل تغییر است. و شکل ظاهری آن که به بافت حصیر شباهت دارد از خطوط مورب و افقی تشکیل شده است.



    سازه استادیوم:
    سازه اصلی استادیوم که سکوهای تماشاچیان و طبقات را تشکیل می دهد، از جنس بتن و متشکل از دال های معلق کف، تیرهای کم ارتفاع و عریض می باشد.
    این سازه برای جبران خسارات ناشی از افت بتن و با توجه به ابعاد بزرگ و هندسه منظم سازه، به قسمت تقسیم شده است، قسمت سازه های گوشه و قسمت سازه بخش میانی.
    سازه بخش میانی: هر بخش میانی از قاب بتن آرمه با یک هسته (پله) مرکزی تشکیل شده است. این هسته مرکزی نقش جذب پیچش ناشی از نیروهای وارده را دارد.
    سازه بخش های گوشه از ۱۶ تیر شعاعی، و به طول ۱۲۰ متر تشکیل شده است.
    سازه سقف (تیرهای طره ای) و بام استادیوم که تمامی جایگاه تماشاچیان را می پوشاند از خرپایی فولادی با طول دهانه ۶۰ متر.



    برگرفته از :کافه دیزاین
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]



  11. 4 کاربر مقابل از Mehraz عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    arch_1 (29.03.2012),sazesheytan (15.05.2013),جاودشت (29.03.2012)

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
اطلاعات تماس با نقش نگار
جهت ارتباط با مديریت نقش نگار می توانید از اطلاعات زیر استفاده نمایید .
Email : sirousb@gmail.com
Tell : 09101414214 سیروس برادران
کليه حقوق مادي و معنوي براي نقش نگار محفوظ مي باشد .