پل کابلی شهر تبریز

نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2

موضوع: پل کابلی شهر تبریز

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    28.01.2011
    عنوان کاربر
    عضو کارآمد
    ميانگين پست در روز
    0.24
    نوشته ها
    517
    تشکر ها
    1,945
    از این کاربر 1,827 بار در 557 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر

    پل کابلی شهر تبریز

    برای ساخت این [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید] که عملیات اجرایی آن از سال ‪ ۱۳۸۲‬توسط شهرداری تبریز آغازشده بود، حدود ‪ ۷۰۰‬میلیارد ریال هزینه شده است. این پل به مناسبت سال ‪ ۸۶‬پل “اتحاد ملی” نامگذاری شده و برای ساخت آن به گفته شهردار تبریز ‪ ۲۲‬هزار تن میل گرد و چهار هزار و ‪ ۵۸۲‬مترمکعب با عیار ‪ ۵۰۰‬و یک هزار و ‪ ۸۵۹‬مترمکعب باعیار ‪ ۴۵۰‬بتن ریزی شده است.
    پل کابلی تبریز از نوع جعبه*ای، دارای ‪ ۱۱۳‬متر طول و ‪ ۳۲‬متر عرض است و عرشه آن به وسیله ‪ ۳۲‬ کابل نگهداری می*شود. گفته می*شود این پل که از نظر مکانیزم*های فنی و ابعاد عرضی و طولی درنوع خود بی*نظیر و چهارمین مورد در دنیاست، به دست متخصصین ایرانی و با نظارت کارشناسان فرانسوی احداث شده است.






    این پل با چهار لوپ وظیفه روان*سازی ترافیکی طرح بزرگ تبادل دروازه تهران تبریز رابر عهده دارد. توخالی بودن عرشه پل که ازآن با عنوان فناوری ” جعبه*ای ” یاد می*شود، مهمترین ویژگی بارز ساخت آن است. شهردار تبریز در آیین افتتاح این پل رفع معضل ترافیک، تسهیل در آمد وشد وسایط نقلیه، ایجاد مسیرها و حلقه*های ارتباطی جدید برای دسترسی شهروندان به نقاط مختلف شهر را از جمله اهداف راه*اندازی این پل عنوان کرد. علاوه بر پل کابلی که در مسیر حد فاصل جاده ایل گلی و دروازه تهران احداث شده با تکمیل و احداث رمپ و لوپ*های اصلی و فرعی طرح تبادل دروازه تهران امکان دسترسی سریع وسایط نقلیه عمومی و شهروندان به مناطقی از شهر تبریز نظیر ولیعصر، زعفرانیه ،ایل گلی ، دروازه تهران ، بزرگراه پاسداران، کنارگذر شمالی، ابرسان ، کنارگذر میانی و کنارگذر چای کنار فراهم خواهد شد.با بهره*برداری از این پل ‪ ۲۰‬مسیر حرکتی جدید درمحدوده دروازه تهران ایجاد خواهد شد.
    تاکنون افزون بر ‪ ۲۹‬هزارمترمربع از اراضی و املاک واقع در مسیر برای تسریع عملیات اجرایی پل از سوی شهرداری تملک شده و این میزان به ‪ ۴۳‬هزار مترمربع افزایش خواهد یافت. شهردار تبریز ساخت پارک طبقاتی با گنجایش ‪ ۳۳۰‬دستگاه خودرو و تشکیل نمایشگاه فنی و علمی را از ابعاد ساخت این پل برای استفاده دانشجویان و دانشگاهیان از پروژه*های جنبی این پل عنوان کرد.

    به نقل از سایت شرکت البرز کومه

    عملیات اجرایی [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید] تبریز بعنوان مهمترین سازه طرح تبادل دروازه تهران از ابتدای سال ۱۳۸۲ با اجرای ۳۹ عدد شمع بتنی در پی پیلون و ۸ عدد شمع بتنی در پی هر یک از کوله ها شروع شد. بدلیل وجود لجن و خاکهای نرم در کف رودخانه در محل پی پیلون، خاکبرداری پی با عمق متوسط ۹ متر و حجم ۴۶۰۰ متر مکعب انجام شد. حفاری شمع ها و اجرای پی با دو بار سیل مواجه گردید که وقفه زیادی در عملیات اجرایی بوجود آورد. عملیات اجرایی پیلون از سال ۱۳۸۳ شروع شد و بهمراه عملیات اجرایی بخشهایی از عرشه در خرداد ماه ۱۳۸۵ به اتمام رسید، عملیات اجرایی عرشه از مهر ۱۳۸۴ شروع گردید و بر اساس برنامه زمانبندی موجود تا پایان سال ۱۳۸۵ به اتمام خواهد رسید. ویژگی های اصلی پل کابلی تبریز پل کابلی تبریز که از نوع ایستا ( ترکه ای ) است با دارا بودن عرشه بتنی توخالی عریض ( ۳۱ متر ) از پلهای کم نظیر جهان به شمار می رود. عرض زیاد عرشه موجب طراحی ویژه با چهار لایه کابلهای پس تنیده با آرایش ویژه شده است. در طراحی پیلون و عرشه با توجه به قرار گرفتن پل در داخل شهر از معماری خاص و منحصر به فردی استفاده شده است. در پل کابلی تبریز از ۳۲ عدد کابل آویز با ۳۷ رشته کابل پر مقاومت استفاده شده است. هر یک از این کابلها بار مرده ای در حدود ۳۰۰ تن را تحمل می کند که در شرایط بحرانی حداکثر به ۴۰۰ تن افزایش می یابد. آرایش کابلها با توجه به ویژگی معماری طرح انتخاب گردیده است. تنها پیلون پل از روی فونداسیون ارتفاعی برابر ۴۶ متر دارد که بصورت گیردار از طریق تیر پایین به عرشه متصل می گردد. عرشه پل طولی برابر ۱۱۴ متر دارد که بطور کاملاً متقارن نسبت به پیلون اجرا می گردد.


    جزئیات طرح


    ۱- پیلون





    پیلون با ارتفاعی برابر ۴۶ متر از روی پی، بر روی فونداسیونی بصورت سرشمع با ابعاد ۲۰/۹ در ۴۰/۴۴ متر با ضخامت ۳ متر بنا شده است. سرشمع بر روی ۳۹ عدد شمع بتنی به قطر ۲۰/۱ متر و عمق ۹ متر متکی شده است. دو پایه پیلون در پایین دارای ابعاد ۰/۳ در ۰/۴ متر است که به تیر اصلی با ابعاد ۰/۳ در ۰/۳ متر متصل می گردند. در ساختن پایه های پیلون از میلگردهای گروهی با جوشکاری در محل استفاده شده است. پایه ها پس از تیر اصلی با ابعاد ۰/۲ در ۰/۳ متر تا بالا ادامه می یابند. این بخش از پایه ها در ارتفاع ۱۲ متری از عرشه به تیر
    دوم با ابعاد ۰/۲ در ۰/۳ متر متصل می گردند


    .



    نحوه اجرای تیرهای اول و دوم پیلون


    با توجه به عمیق بودن تیرهای پیلون و وزن زیاد آنها، عملیات بتنریزی این تیرها در دو مرحله انجام شده است. به این ترتیب که وزن مرحله اول توسط سیستم قالب بندی و وزن مرحله دوم توسط بخش اول اجرا شده تیر تحمل شده است. تیر اصلی پیلون دارای ۱۰ عدد کابل پس تنیده از نوع ۱۹C15.7 است که ۵ عدد آن برای رفتارسنجی پیلون و تنظیم آن از نظر تغییر شکلها در حین اجرا و پیشروی عرشه قرار داده شده است.







    ۲- عرشه


    پل کابلی تبریز دارای عرشه بتنی توخالی با عرض ۳۱ متر است که بصورت کاملاً متقارن نسبت به پیلون اجرا می گردد. شیب طولی عرشه از پیلون به سمت کوله ها ۸/۲% و شیب عرضی آنها از محور به طرفین ۲% است. با توجه به ویژگی عرض زیاد، از دو لایه کابل پس تنیده در پوسته فوقانی عرشه از نوع ۵F15.7 و ۱۹C15.7 و دو لایه کابل پس تنیده در پوسته تحتانی آن از نوع ۱۹C15.7 استفاده شده است. مقاومت سیلندری بتن عرشه ۴۵۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است.








    ۳- کوله ها


    عرشه پل در دو محل با تکیه گاه ویژه بر روی کوله ها می نشیند. با توجه به تغییرات دما و سربار پل، بار وارده محوری در محل تکیه گاه ها متغیر است و حداکثر به ۲۵۰ تن می رسد. کوله های پل بر روی ۸ عدد شمع بتنی به قطر ۲۰/۱ متر و ارتفاع ۱۲ متر با سرشمعی به ابعاد ۵/۲ در ۷/۳۳ متر و ضخامت ۲/۱ متر، مستقر شده است. کوله ها دارای ۸ عدد پایه می باشند که بصورت مجزا با ابعاد ۵۸/۰ در ۵۸/۰ متر در داخل خاک مسلح مدفون می گردند. لیکن با داشتن یک تیر سراسری فوقانی با ابعاد ۸/۰ در ۲ متر وظیفه انتقال نیروهای پیچشی زلزله به زمین را داشته و از پیچشی بودن مد اول در حرکات دینامیکی پل جلوگیری می کند.





    ۴- ویژگی های اجرایی


    پلهای کابلی ترکه ای عموماً با قالب لغزنده در عرشه ( شاریو ) بصورت پیش رونده از دو طرف اجرا می گردند. در پل کابلی تبریز با توجه به هزینه زیاد آن ( عرض زیاد عرشه ) و قابل دسترس بودن عرشه از سطح زمین برای قالب بندی، اجرای مستقیم قالب بندی از پایین بکار رفته است. با توجه به روند اتصال کابلهای آویز با پیشروی عرشه و تغییر طول کابلها در طی شبانه روز بدلیل تغییرات دما، تمهیدات ویژه ای بصورت تکیه گاه های موقت در نظر گرفته شده است تا از ترک خوردن بتن بدلیل جابجایی ها جلوگیری شود.
    علیرغم شکل ظاهری ساده از نظر توزیع بار بر روی تکیه گاه ها، اجرای پس تنیدگی در عرشه موجب جابجایی شدید نیروها در تکیه گاه های موقت می گردد. از این رو با انجام محاسبات بسیار زیاد یک برنامه خاصی به لحاظ تقدم و تأخر و همچنین پله های تنیدگی در سیستم پس تنیدگی تهیه شده و بمورد اجرا گذاشته شده است. بهمین دلیل از دیدگاه مهندسی سازه، پروژه پل کابلی تبریز یکی از پیچیده ترین انواع سازه ای پلهاست.









  2. 4 کاربر مقابل از جاودشت عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    Mehraz (08.03.2012),sirousb (09.03.2012),Ziba (08.03.2012)

  3. # ADS
    تبلیغات در مدار
    تاریخ عضویت
    همیشه
    نوشته ها
    بسیاری

     

  4. Top | #2

    تاریخ عضویت
    03.03.2012
    عنوان کاربر
    اخراج شده
    ميانگين پست در روز
    0.01
    محل سکونت
    امل
    نوشته ها
    25
    تشکر ها
    25
    از این کاربر 46 بار در 28 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر
    ای ول تبریزی ها.یا شاسین اذربایجان.

  5. 3 کاربر مقابل از معمار جوان عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    bahamin (19.04.2012),sirousb (09.03.2012),جاودشت (08.03.2012)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
اطلاعات تماس با نقش نگار
جهت ارتباط با مديریت نقش نگار می توانید از اطلاعات زیر استفاده نمایید .
Email : sirousb@gmail.com
Tell : 09101414214 سیروس برادران
کليه حقوق مادي و معنوي براي نقش نگار محفوظ مي باشد .