چکیده ی رساله ی دکترای معماری

نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2

موضوع: چکیده ی رساله ی دکترای معماری

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.77
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,120
    از این کاربر 6,839 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر

    چکیده ی رساله ی دکترای معماری

    چکیده ی رساله ی دکترای معماری: چرا معماران می نویسند؟
    (عنوان در نظر گرفته شده نهایی نیست)
    استاد راهنما: کاری یورماکا
    دانشگاه فنی وین، انستیتو تئوری معماری

    والتر گروپیوس در بیانیه ی تأسیس مدرسه ی باوهاوس در سال 1919 «هدف غایی تمامی فعالیت های خلاقانه را «ساختن» دانست. این در حالی بود که نه گروپیوس و نه مدرسه ی باوهاوس، هیچکدام تا لحظه ی نگارش این بیانیه، کمترین سابقه ای در ساختن به معنای واقعی آن نداشتند. گروپیوس شخصاً به این واقعیت اذعان می کند: «زندگی من جایی بین زمین و آسمان، در بلاتکلیفی سرگردان است... چیزی برای طراحی وجود ندارد که بتوانم از طریق آن، درآمدی هر چند ناچیز کسب کنم.» حتی زمانی که شرایط اقتصادی بهبود یافت، باز گروپیوس فاصله اش با دنیای مادی معماری را حفظ کرد. او در دوران دانشجویی دریافت که اگر شخصاً به نقشه کشی معماری بپردازد، دچار گرفتگی عضلانی خواهد شد، به همین خاطر با پرداخت دستمزد به دوستانش، آنان را به کشیدن طرح های دانشجویی اش گمارد. در ادامه و پس ار ورود به دنیای حرفه ای معماری، گروپیوس مشغول به همکاری با معماران دیگری از جمله آدولف مه یر گردید و مجدداً از کلمات برای تشریح مقاصد معمارانه اش بهره گرفت.

    والتر گروپیوس از جمله معماران برجسته ای است که از «واژگان» بصورت گسترده در ارائه ی کارهایش استفاده کرده، اما او یقیناً یگانه معماری نیست که چنین راهی را برای خود برگزیده است. معماران معدودی از زمان ویتروویوس تا دوران معاصر به نوشتن رساله یا بیانیه در باب معماری پرداخته اند. آدولف لوس، یکی دیگر از چهره هایی است که علاوه بر فعالیت در زمینه طراحی، به عنوان یک نویسنده ی پرکار و زبردست نیز شناخته شده است. او معتقد است که ویژگی های ذاتی معماری او از طریق تصاویر قابل انتقال نبوده و هر معماری خوب باید قابلیت توصیف در قالب واژه ها را دارا باشد. یکی دیگر از استادان معماری مدرن یعنی لوکوربوزیه سوئیسی الاصل نه تنها در دوران حیاتش حدود 60 کتاب تألیف نمود بلکه به هنگام درخواست تابعیت فرانسوی در سال 1930 حرفه ی شخصی اش را به جای ‘architecte’ (معمار) ‘homme de lettre’ (نویسنده) اعلام کرد.

    علیرغم تمایل معماران به نظریه پردازی درباره ی آثار معماری از دوران روم باستان تاکنون، مرز بین نویسندگی و طراحی بویژه در سال های دهه ی هشتاد میلادی در نتیجه ی توجه فزاینده پست مدرنیست ها به نشانه شناسی کمرنگ تر گردید. بسیاری از معماران دیروز که توانسته اند در جایگاه پیشروان معماری امروز تکیه کنند، اعتبار خود را در ابتدا از طریق نویسندگی و پرداختن به «معماری کاغذی» کسب کردند: پیتر آیزنمن، دانیل لیبسکیند و رم کول هاس (به عنوان مهمترین نمونه ی قابل بررسی)، برخی از ستار ه های امروز عالم معماری هستند که آوازه ی خود را بیش از آنکه از طرح ها و ساختمان ها به دست آورده باشند، ازطریق تألیفاتشان کسب نمود ه اند. نفوذ معمارانی از این دست بر محیط آکادمیک و روابط درون حرفه ای معماران بسیار گسترده است.

    رساله ی پیش رو تلاش دارد تا نسبت بین نویسندگی و (طراحی) معماریِ معماران را مورد بررسی قرار دهد و این هدف را با طرح این پرسش مقدماتی آغاز می کند: انگیزه ی معماران از نوشتن و چاپ متون درباره ی معماری چیست؟ آیا این مسئله راهبردی برای بازاریابی و فروش طرح به کارفرماست یا تلاشی که معماران برای نمایش ذات روشنفکرانه ی معماری به عنوان یک رشته ی علمی انجام می دهند؟ آیا نویسندگی معماران تنها انعکاسی از فرآیند طراحی است یا اهدافی برای طراحی و معیارهایی برای شکل تماس با اثر معماری نیز تعریف می کند؟ تفاوت بین نویسندگی در میان معماران با نویسندگی در میان مورخان و ناقدان معماری در چه مواردی می باشد؟

    گاهی اوقات معماران در نوشته های خود تلاش می کنند تا قواعدی را برای خود و دیگران به عنوان اصول طراحی وضع نمایند. با این وجود در پاره ای موارد همخوانی ای بین این نظریه پردازیه ها و ساختمان هایی که ساخته می شود، به چشم نمی آید که این امر باعث ایجاد تردید در انگیزه ی معماران از نوشتن می شود. یکی دیگر از مصارف متون معماری در تبلیغات و بازنویسی تاریخ معماری است. در موارد متعدد دیگری نویسندگی به یکی از مراحل تفکر طراحی بدل می شود. از آنجا که پرسش از نوع رابطه ی نویسندگی و (طراحی) معماریِ معماران بسیار گسترده می باشد، این رساله رویکردهای تئوریک متفاوتی را در شکافتنِ مباحث، مورد بررسی قرار خواهد داد: هستی شناسی هنر آرتور سی دانتو، اندیشه ی artwriting نزد دیوید کریر، نشانه شناسی معماری نزد اومبرتو اِکو، نظریه جامعه شناسانه پیر بوردیو درباره ی سرمایه های فرهنگی و راهبردهای تشخص یابی (distinction) و کاربرد دی کانستراکشن در معماری توسط مارک ویجلی.

    پیش شرط ورود به مسئله و فهم این رساله، آگاهی عمیق از تاریخ معماری مدرن شامل آثار شاخص ساختمانی و نوشتاری این قرن می باشد.

    برگرفته از:zarrinpanah.blogspot.com
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]



  2. 6 کاربر مقابل از Mehraz عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    Ali Tofangchi (02.12.2012),invtw (07.09.2012),مهسا 1366 (01.05.2011),vanaei (21.06.2011),سلام113 (06.09.2011)

  3. # ADS
    تبلیغات در مدار
    تاریخ عضویت
    همیشه
    نوشته ها
    بسیاری

     

  4. Top | #2

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.77
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,120
    از این کاربر 6,839 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر

    چکــــــــــــیده رساله دکترای معماری: دانشگاه علم و صنعت

    خانم سارا سلیمانی در تاریخ 7/11/88 از رساله دکترای خود تحت عنوان " بهبود آموزش سازه در معماری با تاکید بر محتوا ، روش و رسانه" به راهنمایی آقایان دکتر هاشم نژاد و دکتر گلابچی دفاع نمود
    بررسیها در ارتباط با آموزش درس سازه به دانشجویان معماری موید این است روشهایی که امروزه در عرصه آموزش سازه در دانشکده های معماری بکار گرفته می شوند، برای بیشتر دانشجویان ناکافی هستند. از سوی دیگر بی توجهی به آموزش سازه مشکلات متعددی را در عرصه فعالیت حرفــه ای فراهم ساخته و از این طریق هزینه های غیرضروری فراوانی به دولتـــها تحمیل شده است. بر این اساس به منظور حل مشکلات فعلی آموزش سازه هدف رساله حاضر بازنگری برنامه درسی سازه در رشته معماری با تأکید بر محتوا، روش و رسانه تعریف گردید. فرضیه این تحقیق عبارت است از:
    از آنجاییکه عناصر هر برنامه آموزشی به یکدیگر وابسته و از تعامل و تأثیر متقابل برخوردارند:
    در تدوین برنامه آموزشی سازه، بازنگری و اصلاح همزمان محتوا، روش تدریس و رسانه های آموزشی، بر بهبود یادگیری و انتقال کاربردی دانش آموخته شده از درس سازه به عرصه طراحی معماری مؤثر می باشد.
    اگر در انتخاب محتوای آموزشی بر اصول و مفاهیم کاربردی و ساختار کیفی تأکید گردد و محاسبات ریاضی و تحلیلهای سازه ای بصورت محدود و کنترل شده آموزش داده شوند و از روش تدریس حل مسأله استفاده شود و محتوا با استفاده از چندرسانه (مالتی مدیا)ی آموزشی با ساختار سه بعدی و گرافیکی ارائه گردد، یادگیری و انتقال کاربردی دانش آموخته شده از سازه به عرصه طراحی معماری تحت تأثیر قرار می گیرد.
    در پژوهش حاضر از روش تحقیق پیمایشی، روش تحلیل محتوا و روش آزمایشی با طرح گروههای همتا و پس آزمون با گروه کنترل استفاده گردید. روش نمونه گیری در تحلیل محتوا غیرتصادفی قضاوتی، در انجام مصاحبه ها غیرتصادفی ساده و در آزمون خرپا تصادفی ساده بوده است. جامعه این پژوهش شامل کتابهای آموزشی سازه در معماری، دانشجویان کارشناسی و کاردانی رشته معماری، معماران و مهندسین سازه و اساتید معماری درگیر با آموزش سازه می باشد. در ابزار اندازه گیری از مصاحبه ها و پرسشنامه های باز، آزمون خرپا و نگرش سنج در ارتباط با آموزش چندرسانه ای بهره گرفته شد.
    یافته های تحقیق نشان داد جهت آزمون (فرضیه) اینکه آیا بازنگری محتوا و روش تدریس حل مساله و استفاده از چندرسانه های آموزشی منجر به یادگیری و انتقال بهتر دانش می گردد، مبحث خرپا از درس سازه انتخاب و با عنایت به مطالعات مباحث محتوا، روش تدریس حل مساله و چندرسانه ها، یک چندرسانه آموزشی تهیه و در دو کلاس کاردانی و کارشناسی آموزش داده شد. یافته های آزمون خی دو و t نشان داد که بازنگری محتوا و استفاده از روش حل مساله با ابزار ارائه چندرسانه های آموزشی منجر به یادگیری و انتقال بهتر دانش می گردد.
    پس از اثبات فرضیه پژوهش به منظور اطلاع یافتن از اینکه اهداف و صفاتی که پژوهشگر در بکارگیری چندرسانه ها در پی برآورده شدن آن بوده به چه میزان بر آورده شده است پس از اتمام آموزش یک پرسشنامه بسته با طیف بلی- خیر تهیه و در اختیار دانشجویان گروه آزمایشی در هر دو مقطع کاردانی و کارشناسی قرار داده شد. از این دانشجویان در مورد 7 ویژگی از چندرسانه ها (تصویرسازی، سرعت در یادگیری، خودآموزی، ماندگاری و انتقال دانش، کارایی آموزش، سهولت استفاده، تازگی و جذابیت) سئوال شد. نتایج نشان داد از دیدگاه دانشجویان تمامی اهداف مورد توجه به میزان قابل قبولی تحقق یافته اند. کمترین مقدار به سرعت در یادگیری و بیشترین مقدار مربوط به تصویر سازی اختصاص یافت.
    یافته های پژوهش:
    آموزش سازه به معماران را می توان در 5 بخش قابل تقسیم بندی نمود:
    1. مفهوم سازه؛
    2. اصول استاتیک؛
    3. مصالح سازه ای؛
    4. سیستم های سازه ای؛
    5. نمونه های معماری.
    یافته های پژوهش نشان داد که بازنگری محتوا واستفاده از روش حل مساله با ابزار ارائه چندرسانه های آموزشی به تنهایی می تواند منجر به یادگیری و انتقال بهتر دانش گردد، همچنین یافته ها نشان داد اگر این موضوع با موارد زیر تلفیق و هماهنگ گردد می تواند به میزان بیشتری در بهبود آموزش سازه در معماری تاثیرگذار گردد:
    جلوگیری از آموزش مجرد؛ یکی از مهمترین ایرادات وارد بر آموزش فعلی سازه آموزش مجرد سازه می باشد. به منظور جلوگیری از آموزش مجرد که منجر به تربیت مهندس سازه می گردد نه معمار از روش تحقیق پیمایشی راهکارهای زیر استخراج گردید:
    حضور همزمان استاد سازه و معماری در سرکلاسهای طراحی معماری بمنظور تمرین سازه در سر کلاسهای طراحی ؛
    آموزش سازه با نگاه به معماری؛
    آموزش باید از مفهوم سازه (مبحث اول) آغاز و دوباره به آن ختم گردد؛
    تعریف پروژه مشترک بین دانشجویان سازه و معماری .
    شروع آموزش سازه از ابتدای آموزش معماری؛
    تغییر تفکر "سازه را بایستی به مهندس سازه واگذار کرد"؛
    همراهی آموزش دانشگاهی با فعالیتهای غیردانشگاهی؛
    استفاده و آموزش نرم افزارهای تحلیل سازه در کلاسهای آموزش سازه در رشته معماری.


    برگرفته از:hesameshghi.persianblog.ir
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]



  5. 7 کاربر مقابل از Mehraz عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    invtw (07.09.2012),mahmoudz (20.06.2012),SANJAGHAK_A (26.04.2016),مهسا 1366 (01.05.2011),vanaei (21.06.2011),سلام113 (06.09.2011),شهاب شهابی (31.08.2013)

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
اطلاعات تماس با نقش نگار
جهت ارتباط با مديریت نقش نگار می توانید از اطلاعات زیر استفاده نمایید .
Email : sirousb@gmail.com
Tell : 09101414214 سیروس برادران
کليه حقوق مادي و معنوي براي نقش نگار محفوظ مي باشد .