ارسی اوج هنر چوب و شیشه

نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: ارسی اوج هنر چوب و شیشه

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    01.08.2011
    عنوان کاربر
    ناظم انجمن
    ميانگين پست در روز
    0.74
    نوشته ها
    1,448
    تشکر ها
    3,949
    از این کاربر 3,888 بار در 851 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر

    ارسی اوج هنر چوب و شیشه



    این هنر، هیچ میخ و ‏چسبی به کار نمی*رود و تمام نقش و نگار*ها ی آن به وسیله اتصالات ظریف ‏چوب (کام و زبانه) به هم وصل می*شوند. برای این کار ابتدا…
    استان کردستان به علت آب و هوای خوبی که دارد محل رویش درختان ‏گوناگونی مانند گلابی، گردو، کیکم و سنجد است و این امر باعث شده که مردم ‏این دیار به هنر چوب و کار با چوب اهمیت زیادی دهند و در این هنر استادان ‏و هنرمندان بزرگی مانند استاد مجید نعمتیان، استاد عباس پسر استاد نجار ‏باشی، استاد عبدالحمید نعمتیان، استاد بهزادیان و استاد نعمت الله محمودی را ‏به خود دیده است.
    هنر نازک کاری هنری ریزه کاری و نقش و نگار است که این ‏هنر از گذشته دور تا به حال نقش ویژه ای در میان افراد داشته و انتظار می*رود ‏که در آینده دور پررونق تر شود روز به روز بر زیبای آن افزوده شود.
    اکنون در ‏سراسر دنیا هنر نازک کاری کردستان شناخته شده است و سنندج را به عنوان ‏خالق این هنر زیبا می*شناسند. هنر چوب ریشه در زندگی مردمان این دیار دارد ‏بر اصولی استوار است که همزمان با آداب و سنن و محیط زیست استان تولد ‏و رشد یافته است.
    کار با چوب به طور عمده به شش رشته نجاری، نازکاری، ‏نجاری نازک کاری، منبت کاری، معرق کاری و خاتم کاری تقسیم می*شود که ‏هر کدام زیبای خاص خود را دارد یکی از رشته*های کهن و زیبای کار با چوب، ‏نجاری نازک کاری یا اروسی سازی است.
    صنعت نجاری هنگامی* که با هنر ‏طراحی و ظرایف نازک کاری تلفیق شود حاصل آن پدیده ای زیبا و جذاب است ‏که اروسی یکی از از این پدید*ه*ها است.
    اروسی به درهای اطلاق می*شود که به ‏حالت کشویی و از پایین به بالا باز می*شود. هنر اروسی سازی پیوندی بین ‏نازک کاری چوب، شیشه بری و نجاری و طراحی است.
    در این هنر، هیچ میخ و ‏چسبی به کار نمی*رود و تمام نقش و نگار*ها ی آن به وسیله اتصالات ظریف ‏چوب (کام و زبانه) به هم وصل می*شوند. برای این کار ابتدا طرح اولیه با ‏اطلاعاتی از هندسه و مثلثات روی کاغذ تهیه می*شود و سپس با دقت و ظرافت ‏فراوان چوب*ها بریده می*شود و شیشه*ها با مهارت خاصی کنار هم چیده می*‏شود و تمام اتصالات با فنون زیبای نجاری به هم متصل می*شوند.
    انواع نقش*های اروسی‏
    اروسی*ها دارای نقش*های متعددی است که دو نوع آن بیشتر از همه در استان ‏کردستان رایج ومتداول بوده است.
    ‏۱ – نقش اسلیمی **و متداول
    همان طور از اسم آن پیداست نقشی است که در اکثر کشورهای اسلامی *رایج ‏است و خارجیان آن را به مردم مسلمان نسبت می*دهند و نقش اصلی آن را از ‏گیاهان گرفته اند و در نقش*های قالی و نقاشی*های مختلف نیز دیده می*شود.

    ۲ – گره چینی
    این نقش دارای نقوش هندسی شکل است که به مرور زمان در دنیای اسلام رایج ‏شده و در کاشی کاری*ها و آجرنماها کاربرد فراوانی دارد و کل کار با هندسه و ‏مثلثات آمیخته شده است.
    اکثر نقش*های اروسی در انواع مختلف ۸،۱۲، ۱۶،۲۴، گره ساخته می*شود که ‏در استان کردستان ۱۶ رایج و ۲۴ نادر است. هریک ازن قش*های اصلی که شامل ‏نقش اسلیمی *و گره چینی است خود دارای نقش*هایی فرعی است که در این ‏میان، نقش جقه اهمیت ببیشتری از بقیه دارد.‏
    نقش جقه
    جقه در معنای درخت سرو است که مظهر آزادی است و شکل تقریبی آن را به ‏صورت درخت سرو فرض می*کنند و سر نقش به صورت خمیده است و بدین ‏معناست که مرد آزاده و آزاد فقط در مقابل معبود سر تسلیم فرود می*آورد این ‏نقش در استان کردستان بسیار دیده می*شود و اکثر شیشه*های آن به رنگ ‏قرمز رنگ است در کل شهرستان فقط یک نمونه رنگ آبی وجود دارد.‏
    استادان قدیمی **اروسی ساز
    در شهرستان سنندج به اروسی توجه خاصی شده است و به فراوانی در این راه ‏زحمت کشیده اند که بارزترین آنها در هر دوره به ترتیب زمانی که می*زیستند ‏عبارتند از استاد محمد نجارباشی(قطار چیانی) سازنده اروسی منزل سالار ‏سعید (موزه سنندج) استاد نعمت الله پدر مرحوم استاد مجید نعمتیان سازنده ‏اروسی ۳ لگنه ضلع غربی منزل آصف و استاد نجار باشی سازنده اروسی ۴ لگنه ‏منزل وکیل. در حال حاضر چون هزینه نصب و تولید اروسی بالارفته است و ‏کاری پرطاقت است کسی به آموختن آن روی نیاروده است و فقط استاد نعمت ‏الله محمودی به آموزش آن همت گمارده است و بسیاری از اروسی*های گذشته ‏را که در حال نابودی بوده ایشان مرمت و بازسازی کرده است.
    اروسی*های قدیمی*
    در سنندج اروسی*های زیادی وجود داشته است که به مرور زمان اکثر آنها از ‏بین رفته است و درحال حاضر می*توان از اروسی ارزنده ای مانند اروسی۷ لگنه ‏‏ موزه سنندج و اروسی*های عمارت آصف، عمارت خسرو آباد و منزل وکیل، ‏منازل آقایان گله داری و غیاثی یاد کرد که هنوز پا برجا است.
    در منازل قدیمی **‏سنندج با توجه به سلیقه صاحب منزل و معمار ساختمان، اروسی*های ‏گوناگونی ساخته شده است و یا حداقل کتیبه در وردی را به صورت اسلیمی*‏ درست می*کردند.
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]

    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]




  2. 7 کاربر مقابل از archi kochoolo عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    atiiyeh94 (26.03.2013),eli77 (08.12.2011),faeze23 (12.03.2012),iiimamaniii (22.12.2011),Mehraz (08.12.2011),جاودشت (08.12.2011),سلام113 (09.02.2012)

  3. # ADS
    تبلیغات در مدار
    تاریخ عضویت
    همیشه
    نوشته ها
    بسیاری

     

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
اطلاعات تماس با نقش نگار
جهت ارتباط با مديریت نقش نگار می توانید از اطلاعات زیر استفاده نمایید .
Email : sirousb@gmail.com
Tell : 09101414214 سیروس برادران
کليه حقوق مادي و معنوي براي نقش نگار محفوظ مي باشد .