معماری معاصر غرب

نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2

موضوع: معماری معاصر غرب

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.90
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,211
    از این کاربر 6,834 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر

    معماری معاصر غرب

    عوامل متعددی مانند خردگرايی, توسعه ی علوم, توسعه ی فلسفه و به ويژه گسترش تکنولوژی موجب تکوين مدرنيسم شد.. استفاده از مظاهر تکنولوژی, از جمله کاربرد فلز که ابتدا در پل سازی و سپس در ساختمان سازی شروع شد, در شکل گيری معماری مدرن موثر بود. نخستين نمايشگاه بين المللی در سال 1851 در هايد پارک لندن موسوم به قصر بلورين که سازه ای فلزی داشت و از شيشه درآن استفاده شده بود موجب توجه به مصاله جديد و زبان جديدی برای معماری شد. نياز به استفاده از سازه های فلز و کاربرد شيشه در ساختمان های شيکاگو و تکوين مکتب شيکاگو در 1871 و نمايشگاه پاريس در1889 و ساخت برنج ايفل زمينهای مناسب برای استفاده از مصالح جديد فراهم کرد.
    نهضت هنر نواز1890 در هنرها و از1890 تا 1910 در معماری موجب شکل گيری اصول مدرن در هنرها و معماری؛ از جمله عدم سنگ گرايی, انتقاد از مکتب های تقليدی, توجه به فرم های جديد, رويکرد به هنر و روح زمان و توجه به توليد آثار مدرن شد. برخی نهضت های ملهم از صنعت و تکنولوژی مانند فوتوريسم به موضوع سرعت, تحرک و استفاده از تکنولوژی توجه کردند.
    بعد از جنگ جهانی نياز به احداث شمار فراوانی از انواع ساختمان ها و کار آيی اصول معماری مدرن برای ساختن بناهای زياد موجب توسعه ی معماری مدرن شد.
    گروپيوس ميس و ندرو و لوکوربوزيه از معماران مشهور دوران مدرن متعالی بودند. لوکوربوزيه اصول پنج گانه ای مانند مرتفع تر ساختن بنا نسبت به زمين به کمک ستون، بام مسطح و باغ روی بام، پلان آزاد، کاربرد پنجره کشيده و افقی و نمای آزاد و استفاده از سقف کنسول را از اصول معماری مدرن دانست.
    به تدريج توجه به طبيعت در آثار معماری ارگانيک رايت و نيز توجه به تنديس گرايی در کارهای لوکوربوزيه و رايت موجب تنوع يافتن احجام ساده مدرن شد. بروتاليسم و استفاده از مصالح به صورت عريان در شکل گيری بسياری از آثار تاثير گذاشت . از اواسط قرن بيستم در مورد اصول معماری مدرن شک پديد آمد. عده ای به سادگی و يکنواحتی بسياری از آثار مدرن و عده ای به بی توجهی آن به فرهنگ و تاريخ انتقاد کردند. انتقاد از مدرنيسم در دهه 60 قرن بيستم فزونی يافت و ادامه آن پست مدرنيسم پديد آمد که برخی آن را ادامه ی مدرنيسم می دانند.
    ساختار گرايی که در اوايل قرن بيستم شکل گرفته بود و مدتی مورد توجه برخی از هنرمندان و معماران بود، مورد انتقاد قرار گرفت و ديکانستراکشن پديد آمد. دهه 80 آيزنم با طراحی مرکز هنری و کسنر انديشه ديکانستراکشن را به عرصه معماری کشانيد.
    گسترش تکنولوژی منجر به شکل گيری مکتب ديگری با عنوان های تک و سپس کاربرد تکنولوژی همراه با ملاحظات زيست محيطی موجب پديد آمدن اکوتک شد. هندسه فراکتال و فولد از ديگر گرايش های پديد آمده در معماری غرب به شمار می آيند. اين روند ادامه خواهد يافت، و می توان انتظار داشت که شکل گيری برخی انديشه های فلسفی روان شناسی يا بعضی از ابداعات تکنولوژيک و مانند آن می توانند بر روی شکل گيری فضاها و سبک های معماری موثر واقع شود . البته بايد توجه داشت که بسياری از سبک ها مکتب ها يا نظريه ها و گرايش ها تنها در برخی از انواع فضا های معماری يا شهری و فقط گاه توسط گروه يا عده ی معدودی از معماران و برای مدتی محدود مورد ملاحظه قرار می گيرد و نبايد پنداشت که همه نظريه ها و گرايش ها لزوماً جنبه ای عام و جهانی می يابند.
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]



  2. 3 کاربر مقابل از Mehraz عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    sirousb (03.10.2011),termeh19 (08.02.2012)

  3. # ADS
    تبلیغات در مدار
    تاریخ عضویت
    همیشه
    نوشته ها
    بسیاری

     

  4. Top | #2

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.90
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,211
    از این کاربر 6,834 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر
    مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب / وحید قبادیان .- تهران : دفتر پژوهشهای فرهنگی ، 1382.
    معماری علمی است که همواره با فضای زیست انسان در ارتباط بوده اما در هر دوره و عصری بر حسب نوع تفکرات رایج در میان اندیشمندان در حوزه معماری و شهرسازی ، که مسلما زمینه ساز ظهور سبکها بوده اند ، میزان توجه به انسان در سازماندهی به فضاها نیز متغیر بوده که دکتر " وحید قبادیان " ، مولف کتاب ، سعی کرده ضمن آشنا نمودن مخاطبان خود با معماری غرب ، تغییرات ، تحولات و ریشه ها و زمینه های بروز این تغییرات را مورد بررسی قرار دهد . کتاب وی شامل دو بخش می باشد که بخش اول به معماری مدرن و سبکهای برخاسته از آن اختصاص یافته و بخش دوم نیز معماری بعد از مدرن را تشریح می نماید که جهت آشنایی بیشترشمابا این کتاب به مختصری از فصول این کتاب پرداخته می شود .
    در بخش اول کتاب مولف چهار فصل را در نظر گرفته است که شامل :" مدرنیته "، "معماری مدرن اولیه "، "معماری مدرن متعالی" و" معماری مدرن متاخر" است . وی در فصل اول این بخش در ابتدا به بیان تفاوت " مدرنیسم " و " مدرنیته " پرداخته و سپس ویژ گیهای عصر رنسانس ( انسانگرایی ، واقع گرایی ، خردگرایی ) ، عصر روشنگری و در نهایت انقلاب صنعتی را تشریح نموده است . در فصل دوم با " مکتب شیکاگو " ، به عنوان پایه گذار سبکی جدید در تاریخ معماری ، آشنا می شویم ، سبکی که سبب ظهور ساختمانهایی مرتفع با اسکلتهای تمام فولادی در شهر شیکاگو گردید . یکی از ویژگیهای مهم این سبک عدم تقلید از سبکهای گذشته بود و تزیین در این سبک از معماری مدرن جایی نداشت اما بعد از این سبک شاهد ظهور نهضتی جدید هستیم با نام " نهضت هنر نو " که این نهضت نیز به خودی خود اقدام به ابداع فرمهای جدید و بدون تاثیر پذیری از فرمهای گذشته نمود و به تزیینات و فرمهای طبیعی و رمانتیک و استفاده از فلز روی آورد . این سبک در کشورهای انگلیس ، فرانسه ، آلمان ، ایتالیا ، اسپانیا و اتریش با عناوینی چون " سبک مدرن " ، " سبک گیومارد " ، " سبک جوان " ، " سبک آزاد " ، " مدرنیسم " و بالاخره " سبک جدایی " مطرح بود . آنچه بیش از همه مورد توجه معماران در این سبک بود ، توجه به تکنولوژی روز و آینده نگری بود و به همین علت نیز این سبک را زیر مجموعه معماری مدرن می دانند . در این فصل نیز با "جنبش فوتوریسم " که بنیانگذار آن " فیلیپوتوماسومارینتی" بود روبه رو می گردیم که مبانی نظری این جنبش عبارت بودند از : توجه به علم و تکنولوژی و جهان آینده ، حمل و نقل سریع السیر ، گسست از گذشته ، حذف تزیینات ، بلند مرتبه سازی و نمایان کردن اجزای عملکردی و تکنولوژیک ساختمان . نویسنده در فصل سوم کتابش به معماری مدرن متعالی ، که آنرا اوج معماری مدرن می دانند ، پرداخته و سبکهای رایج در این دوره از جمله " سبک بین الملل " ، " کانستراکتیویسم " و " معماری ارگانیک " را تشریح می نماید . در سبک بین الملل بر عدم توجه به معماری بومی و ارایه سبکی قابل اجرا در نقاط مختلف جهان تاکید می گردید ، سبکی که در همه جا قابل اجرا می بود ، در این سبک این اعتقاد نیز وجود داشت که در ساخت بناها نبایستی از هیچ گونه تزیینی استفاده نمود و ساختمان باید فاقد هر گونه تزیینات باشد . خاستگاه سبک کانستراکتیویسم شوروی بود و طرفداران این سبک همچون مدرنیستها و فوتوریستها اعتقاد به تکنولوژی وصنعت داشتند و پیشرفت و ترقی شوروی را تنها در گرو " علم " و " تکنولوژی " و " جدایی از گذشته " می دانستند ودر نتیجه با کمک سوسیالیستها ی زمان خود ، که آنها نیز طرفدار تکنولوژی و علم بودند توانستند پروژه هایی را به سبک مدرن در شوروی اجرا نمایند . معماری ارگانیک نیز که ریشه در" فلسفه رمانتیک " داشت درامریکا توسط " فرانک فرنس " و " لویی سالیوان " در قرن 19 شکل گرفت و اوج این نوع معماری را می توان در کارهای " فرانک لوید رایت " مشاهده نمود . وی در تعریف معماری ارگانیک به 9 اصل اشاره نموده است که عبارتند از : طبیعت ، ارگانیک ، شکل تابع عملکرد ، لطافت ، سنت ، تزیینات ، روح ، بعد سوم ( ضخامت و عمق ) و فضا . در فصل آخر این بخش نیز با معماری مدرن متاخر و سبکهای " تندیس گرایی " و " بروتالیسم " در این عصر از معماری مدرن آشنا می شویم . در این زمان از " بتن " برای ساخت ساختمانهای تندیس گونه استفاده می شود ودر ساختمانهایی نیز سطح بتن به صورت آشکار نمایان می گردیده که هدف نمایش بتن و سطح خشن آن بوده است ( بروتالیسم ) .
    مولف در بخش دوم کتابش به " معماری بعد از مدرن " در قالب هفت فصل پرداخته و ضمن بیان تعریفی از پست مدرن و با در نظر گرفتن 7 عنصر اساسی ( عقلانیت ، ایدئولوژی ، کثرت گرایی ، تاریخ ، رسانه ها ، زبان ، تکنولوژی ) به بیان تفاوتهای" مدرنیسم " و " پست مدرن " پرداخته که شاید بتوان مهمترین تفاوت معماری مدرن و معماری پست مدرن را در نوع نگاه طرفداران این دو عرصه از معماری دانست . مدرنیستها معماری را مساله ای تکنولوژیکی و صنعتی می دانستند درحالیکه پست مدرنیستها نگاهی فرهنگی و انسانی به معماری داشتند . آغاز گر معماری پست مدرن " رابرت ونچوری " بود که بر این اعتقاد بود که بایستی بین بناها و هویت انسانی ارتباط برقرار نمود . وی با تاکید بر نمادها و نشانه ها ، آنها را المانهایی نمی دانست که توسط قشر روشنفکر جامعه دیکته شوند بلکه ازعناصری به عنوان " نماد " و نشانه " صحبت می کرد که توسط خود مردم شکل گرفته و برایشان قابل فهم باشد . ونچوری سبک بین الملل را مردود اعلام نمود و تزیینات را بخشی از ویژگی های فرهنگی و تاریخی هر منطقه و یا محله می دانست . به طور کلی می توان گفت ونچوری تاکید بر معماری " انسان مدار " داشت که همانا اصل اساسی در معماری پست مدرن بود . در فصل دیگر این بخش مولف به سبکهای " های- تک " و " اکو- تک "( اکولوژی + تکنولوژی ) پرداخته که اصول نظری سبک "های – تک" را اینگونه مطرح می نماید : " بینش پوزیتیویسم و خوشبینی به علم و تکنولوژی ، نمایش تکنولوژی به عنوان عصاره و دستاورد عصر جدید ، نمایش پروسه ساخت ، شفاف نمودن و لایه لایه کردن و نمایش حرکت در ساختمان ، نمایش ساختار و اجزا درون بنا در نمای ساختمان ، استفاده از رنگهای روشن و ساده ، سازه و ساختار به عنوان تزیینات ، استفاده از اجزا کششی سبک ، جدا کردن بخشهای سرویس دهنده از بخشهای سرویس شونده ، طراحی بام ساختمان به عنوان نمای پنجم ساختمان " . اما به سبب انتقادهایی که طرفداران و حامیان محیط زیست از پیروان سبک " های – تک " نمودند سبکی ظهور نمود به نام سبک " اکو – تک " که پیروان این سبک ضمن بهره گیری از تکنولوژی سعی نمودند نهایت استفاده را از عوامل طبیعی چون آفتاب ، باد ، گیاهان و ... در ساخت فضاها نمایند و این گروه تکنولوژی را در مقابل طبیعت ندانسته بلکه آنرا در کنار طبیعت ودر جهت آسایش هر چه بیشتر انسان می دانستند و آنها بر اصولی چون : حفظ محیط زیست ، تکنولوژی پیشرفته ، توجه به آینده ، بازیافت ، انرژی تجدید شونده ، علم و سایبرنتیک تاکید داشتند .
    معماری " نئوکلاسیک " سبکی دیگردر عصر بعد از مدرن است که نویسنده به تشریح ابعاد و ویژگیهای این سبک پرداخته و آنرا " پوسته ای کلاسیک بر روی امکانات مدرن " می داند و معماران نئوکلاسیک ، گذشته و اصول معماری کلاسیک را منبع الهام خود دانسته و سبک کلاسیک را سبکی بی زمان که در هر عصر و زمانی وبا هر بینش و تفکری قابل اجرا می باشد ، می دانند . شباهت نئوکلاسیکها وبا پست مدرنیستها در توجه آنها به گذشته است ولیکن عامل تفاوت آنها در این امر است که پست مدرنیستها در تغییر نمادهای تاریخی دچار تردید نمی شوند و لیکن نئوکلاسیکها این تغییرات را مجاز ندانسته و معتقدند که" نظم های کلاسیک الهاماتی آسمانی و مقدس هستند " پس ما نمی توانیم دخل و تصرفی در آنها انجام دهیم زیرا تغییر در آنها سبب نقص و کاستی در آنها می شود .
    " معماری دیکانستراکشن" ( چند معنایی )، " معماری فولدینگ " و " معماری پیدایش کیهانی – غیر خطی نیز فصول پایانی کتاب را به خود اختصاص می دهند که مولف در صفحات آخر نیز در طی جداولی اصول فکری و مبانی نظری آنهارا به خوبی مشخص نموده و در ادامه نیز معماران معروف و بناهای شاخص در این سبکها را معرفی می کند .
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]



  5. 2 کاربر مقابل از Mehraz عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    belka (02.02.2012)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
اطلاعات تماس با نقش نگار
جهت ارتباط با مديریت نقش نگار می توانید از اطلاعات زیر استفاده نمایید .
Email : sirousb@gmail.com
Tell : 09101414214 سیروس برادران
کليه حقوق مادي و معنوي براي نقش نگار محفوظ مي باشد .