پدر مهندسی ایران

نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: پدر مهندسی ایران

  1. Top | #1
    nima7

    پدر مهندسی ایران

    این مملکت عاشق می*خواهد ، هیچ وقت نگویید نمی*شود ؛ بگویید چگونه می*شود ؟

    اندکی درباره ی استاد احمد حامی

    استاد احمد حامی، در سال ۱۲۸۶ هجری شمسی در یکی از محلات قدیمی تهران متولد شد و پس از طی تحصیلات ابتدایی در مدارس توفیق و حسینیه ، تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان دارالفنون به پایان رساند و با موفقیت در آزمون اعزام به خارج ، جزو نخستین گروه از دانشجویان ایرانی در سال ۱۳۰۸ راهی برلین شد.
    وی حدود یک سال بعد ، بنا به*دلایلی ، به تهران بازگشت و سپس عازم سوییس شد و توانست دکترای مهندسی راه و ساختمان را از پلی تکنیک زوریخ، دریافت کند . در واقع، استاد حامی ، نخستین ایرانی بود که موفق شد بین دانشجویان سایر کشورها ، رشته راه و ساختمان را با درجه ممتاز به پایان رساند و به دریافت جایزه ویژه* این دانشگاه ، نایل شود.
    عشق بی پایان استاد به ایران و آگاهی ایشان از نیاز کشور به افراد تحصیل کرده ، موجب شد که در سال ۱۳۱۵، به ایران باز گردد و همزمان با خدمت نظام وظیفه ، به *عنوان رییس راه استان در وزارت راه شروع به کار کند.
    مهندس حامی ، در آن زمان همچنین به تدریس در دانشکده فنی دانشگاه تهران که به* عنوان نخستین دانشکده مهندسی ایران ، در طبقه فوقانی درالفنون مستقر بود نیز می*پرداخت و از جمله بانیان احداث دانشکده در محل کنونی بود.
    استاد حامی، در کنار ۴۶ سال تدریس مداوم در دانشکده فنی دانشگاه تهران ، در سایر دانشگاه*ها از جمله دانشگاه امیرکبیر ، دانشکده فنی دانشگاه تبریز و دانشگاه فارابی اصفهان نیز به تربیت دانشجویان و مهندسان کشور همت گمارد.
    شخصیت چند بعدی استاد ، این امکان را به ایشان می*داد که علاوه بر امور دانشگاهی ، به امور اجرایی نیز بپردازد . از این رو ، مسئولیت *هایی نظیر مدیریت اداره ارتباطات در سازمان برنامه ، مدیریت کل راه*ها در وزارت راه و معاونت فنی وزارت ، مشارکت در بسیاری از طرح*های عمرانی از جمله راه آهن میانه و شاهرود که از شاهکار های مهندسی ایران می*باشد را برعهده گرفته و در کنار آن ، همکاری نزدیکی با مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه و سازمان برنامه و بودجه در تدوین مقررات و مشخصات فنی داشت و ایجاد مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مشارکت فعالی را اعمال کرد.

    سمت وی در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ، مشاور عالی ساختمان و مصالح ساختمانی بوده و در بنیانگذاری سازمان برنامه و بودجه سابق (سازمان مدیریت و برنامه ریزی فعلی) نیز همکاری تاثیرگذاری داشته است.
    همکاری و مشارکت استاد حامی در ساخت و راه اندازی بسیاری از راه ها ، پل ها ، راه*های آهن ها ، فرودگاه ها و بنادر کشور و تسلط وی به راه*های کشور به حدی بود که ایشان را "پدر راههای ایران" نامیده*اند.
    استاد ، علاوه بر این ، بارها پیشنهاد پست وزارت راه را به علت علاقه وافر به تدریس ، رد کرد . مجموعه ویژگی*های منحصر به *فرد استاد احمد حامی ، او را به *عنوان یکی از ارکان تاریخ مهندسی کشور مطرح می*کند و همچنین اطلاعات بسیار دقیق استاد از خصوصیات زمین* شناختی و جغرافیای مناطق مختلف ایران ، این امکان را به ایشان داد که بسیاری از معادن کشور از جمله معادن سیمان در جاجرود و آبگرم ، معدن ماسه* سیلیسی در فیروز کوه ، معدن قیر معدنی در بهبهان و کانولن در جاجرود و میانه را کشف کند .
    زنده *یاد مهندس حامی ، علاوه بر تحقیق و بررسی پیرامون وضعیت خاک و معادن کشور ، مطالعات گسترده*ای در زمینه* تاریخ تمدن و فرهنگ ایران انجام داد . مطالعاتی که به ارایه نظریاتی در مورد خط فارسی ، ریشه تاریخی نام مناطق ایران ، رد صحت حمله اسکندر مقدونی به ایران و نیز چگونگی انقراض سلسله* ساسانی انجامیده است.
    مجموعه*ی آثار مکتوب استاد ، دامنه وسیعی از موضوعات را فرا می*گیرد که از آن جمله ، می*توان به کتاب*های «مصالح ساختمانی» ، «سیمان*های طبیعی» ، «نسوز» ، «آسفالت گوگردی» ، «راههای ایران در گذشته و آینده» ، «روسازی آسفالتی خیابان*های تهران» ، «ماشین*های متراکم*کننده زمین*های خرده سنگی» ، «برآورد ساختمان*ها» ، «آب*یابی ، آب*رسانی ، آب*یاری ، آب*سنجی در ایران باستان» ، «سفر جنگی اسکندر مقدونی به درون ایران و هندوستان بزرگترین دروغ تاریخ است» و «هلنیسم دروغی بزرگ درباره فرهنگ ملتی کوچک» اشاره کرد.
    از استاد حامی علاوه بر آثار علمی تخصصی ، تحقیقات و کتاب* هایی نیز در زمینه*های فرهنگی ، ادبی و تاریخی به جای مانده که از جمله آنها می*توان به کتاب*های «خط فارسی» ، «کیش مهر یا بغ مهر» و بسیاری دیگر اشاره کرد که تاکنون در مجموع ، در شمارگانی بیش از ۵۰ هزار نسخه به چاپ رسیده*اند.
    مهندس احمد حامی در کنار تالیفات و مقالات چاپ شده خود ، تعداد قابل توجهی گزارش و مقاله منتشر نشده دارد که در بسیاری از آنها طرح***های پیشنهادی مفیدی در زمینه مهندسی راه و ساختمان ارایه شده که کوتاه کردن راه شمال ، نامناسب بودن راه هراز ، آباد کردن خوزستان و ... از آن جمله*اند.
    استاد حامی ، سرانجام پس از عمری تدریس و تلاش پیگیر در راه اعتلای ایران عزیز و خدمت به مردم در دهم بهمن*ماه ۱۳۷۹ در گذشت و در بهشت *زهرا (س) به خاک سپرده شد.
    گفتنی است ؛ استاد حامی، حقوق مربوط به تمامی آثار خود را به دانشگاه تهران اهدا کرده است .
    یادش گرامی باد

  2. 3 کاربر مقابل از nima7 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    Mehraz (11.09.2011),ramin_mir (09.09.2011),جاودشت (09.09.2011)

  3. # ADS
    تبلیغات در مدار

     

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
اطلاعات تماس با نقش نگار
جهت ارتباط با مديریت نقش نگار می توانید از اطلاعات زیر استفاده نمایید .
Email : sirousb@gmail.com
Tell : 09101414214 سیروس برادران
کليه حقوق مادي و معنوي براي نقش نگار محفوظ مي باشد .