معرفی کتاب های مفید در زمینه معماری

صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 1 به 5 از 11

موضوع: معرفی کتاب های مفید در زمینه معماری

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.90
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,211
    از این کاربر 6,834 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر

    معرفی کتاب های مفید در زمینه معماری




    کتاب طراحی با طبیعت:
    همسویی و هماهنگی با طبیعت، ساخته های دست بشر را به طبع جوهری انسان نزدیک تر می سازد و از نظر هنری و کاربردی به فرآیندی می رساند که زیبایی و بهره وری را در یک مجموعه در کنار هم متبلور می سازد.
    طراحی با طبیعت عنوان کتابی است که این معنا را در مهندسی و معماری مورد توجه قرار داده است.
    این کتاب نوشته ی ایان مک هارگ و ترجمه ی عبدالحسین وهاب زاده است که از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد و شرکت مشاور گزینه در 198 صفحه و شمارگان 2200 نسخه و قیمت 14 هزار تومان به چاپ رسیده است.
    نویسنده در دیباچه ی طراحی با طبیعت آورده است:
    از اولین چاپ کتاب طراحی با طبیعت بیش از سی سال می گذرد و در این مدت آگاهی ما نسبت به محیط زیست به طرز باورنکردنی گسترش یافته و به جرأت می توان گفت که این کتاب در این میان سهم عمده ای ایفا کرده است. هزاران نفر با مطالعه ی این کتاب به این باور رسیده اند که طراحی درست مکان ها و ساختمان ها به حفظ و نگهداری منابعِ محدودِ طبیعت کمک می کند. طراحی با طبیعت با وجود گذشت بیش از سه دهه از نگارش آن، کماکان تازه و قابل استفاده است. وقتی خواندن کتاب را تمام کنید، دیگر به مناظر، جاده ها، شهر و یا حتی خانه ی خودتان با دید قبلی نگاه نخواهید کرد. طراحی با طبیعت، که اکنون کتابی کلاسیک محسوب می شود و به عنوان کتاب درسی و مرجع درآمده است، در رده ی کتب روانشناسی محیطی قرار می گیرد و در کتابخانه ی کنگره جزو کتب جامعه شناسی طبقه بندی شده است؛ اما با اندکی مسامحه می توان آن را در شمار کتابهای علوم طبیعی،طراحی منظر و معماری به حساب آورد. این کتاب ( طراحی با طبیعت ) از اولین کتب معاصری است که در آن، علم با نثری روان و شعرگونه تلفیق شده است و توجه انسان ها را به طراحی محیط زندگی شان متناسب و همراه با طبیعت جلب می کند. در طراحی هر چیزی که به دستِ انسان ساخته می شود باید همه ی عناصر طبیعت از قبیل انسان ها، صخره ها، گیاهان، خاک،حیوانات و اکوسیستم مدنظر قرار گیرند.
    به عنوان مثال در طراحی یک بزرگراه که امروزه تعداد زیادی از آنها را در گوشه و کنار شهرها برای حل مشکل ترافیک ساخته ایم، باید کمترین آسیب به منظره ی طبیعی وارد آید و تمام عواقب اجرای طرح برای محیط زیست پیش بینی گردد. تصور کنید اگر در طراحی جاده ها، بزرگراه ها و خطوط حمل ونقل ریلی که از 50 ، 60 سال پیش ساخته ایم ظرایف زیبایی شناختی لحاظ می شد چگونه دنیایی داشتیم ! چگونه وضعمان به این صورتی که هست درآمد و ما درحال حاضر چه می توانیم بکنیم ؟ خانه های درهم و برهم، شهرهای بیمار و مناظری که با دستکاری های ما خراب شده و از پا درآمده اند. این تصویر انسان خودمحوری است که نه به دنبال هماهنگی با طبیعت و یکی شدن با آن بلکه درپی غلبه برآن است.
    مک هارگ: این کتاب نتیجه ی تجربیات شخصی من است درباره نیروی خورشید،ماه، ستارگان، تغییر فصول، زمان کاشت و برداشت، ابرها و باران ها، رودخانه ها و اقیانوس ها، جنگل ها، گیاهان و حیوانات؛ آنها با ما هستند، اجاره نشین این جهان، شریک ما در مبارزه برای تنازع بقا و همراه ما در ساختن آینده.





    کتاب عناصر طراحی بصری در منظر:
    به گزاش پایگاه اطلاع رسانی معماری منظر ایران، دکتر محمدرضا مثنوی به تازگی کتاب عناصر طراحی بصری در منظر نوشته* سایمون بل را به فارسی ترجمه و توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است. از این نویسنده پیشتر کتاب منظر: الگو ادراک فرایند به فارسی ترجمه شده بود. این کتاب با استفاده از گسترده وسیعی از مثال هایی از حوزه منظر، معماری و طراحی شهری، برای گسترده کردن جاذبه آن مصور شده است. مولف امیدوار است این کتاب بتواند برای تعداد وسیعی از طراحان و غیر طراحان، دانشجویان و متخصصان اجرایی، زبان مشترک زیبایی شتاختی فراهم آورد که در نتیجه آن مباحثات بهتر و آگاهانه تری در خصوص ارایه راهکارهای مدیریتی بصری محیط زیست مان صورت گیرد.
    پیشگفتار مترجم
    محیط پیرامون ما متشکل از پدیده های طبیعی مانند دشت ها، کوه ها، جنگل ها، رود خانه ها و دریا ها و توسعه شهری و روستایی و نواحی صنعتی و کشاورزی می باشد. این پدیده ها به نوعی منظر قابل رویتی را در قالب منظر طبیعی و منظر انسان ساخت تعریف می کنند. مولف کتاب، سایمون بل قریب سه دهه دست اندرکار آموزش و مشاوره در طراحی منظر و حرفه های مرتبط با جنگل، طراحی پارک و جنگل های شهری در اسکاتلند، ایرلند، انگلستان، دانمارک و امریکا بوده است. او در این کتاب با طرح سلسله مراتبی فرآیند طراحی، زمینه مناسبی برای شناخت الگوها و طراحی منظر فراهم نموده و سپس با تبیین عناصر اساسی طراحی، به تشریح متغیرهای طراحی و در نهایت به اهداف سازماندهی منظر می پردازد.
    پیشگفتار مولف به اعتقاد مولف بسیار مهم است که بتوان اصول طراحی بصری را به شیوهء منطقی و ساختارمندی مورد بحث و استفاده قرار داد. فهرست کردن اصول، مساله جدیدی نیست و برای بسیاری از معماران، معماران منظر و طراحان شهری آشناست، اما نیاز به بسط این اصول و کاربرد آنها از محیط مصنوع و شهری به محیط و منظر وسیع تر، جایی که فضای سه بعدی اهمیت بیشتری دارد، جایی که مقیاس بزرگ و الگوها وفرآیند های طبیعی بر انواع انسان ساخت آن تسلط دارند، ضروری به نظر می رسد.





    کتاب معماری خانه*های ایرانی:
    کتاب «معمارى خانه*هاى ایرانى» بیانگر مرور همه ‏جانبه‏ معمارى و هنرهاى سنتى ایران است و براى هنرمندانی که از تاریخ تمدن و فرهنگ ایران آگاه ‏هستند، معمارى ایرانى را به تصویر می*کشد.
    اهمیت کتاب «معماری خانه*های ایرانی» در کامل بودن تحقیق و ماهیت گسترده‏ پژوهشى آن است، به‏طورى که پیوند چشمگیرى بین‏تاریخ، معمارى، هنرهاى تزئینى و برنامه‏ریزى شهرى ‏ایجاد مى‏کند.
    این اثر براى کسانى که ازتاریخ تمدن و فرهنگ ایران آگاه ‏هستند و معمارى ایرانى را نیز مى‏شناسند ولى منبعى که‏ جنبه*هاى مختلف این مباحث را به شکلى معقولانه و منطقى‏کنار هم قرار دهد، در دسترس ندارند، بسیار سودمند است ‏و به محققان این رشته کمک‏هاى بسیار ارزشمندى ‏می رساند.
    دکتر«فاطمه کاتب» انگیزه اصلى انتخاب موضوع این کتاب اشاره کرد و گفت: «دلیل اصلى این انتخاب، در درجه نخست، توجه دادن ایرانیان مخصوصا نسل جوان به زندگى در خانه*هایى ‏است که باید معنویت در آن شکل بگیرد. نخستین فضایى که در شکل‏گیرى شخصیت انسان‏ها تاثیر دارد، همان مکانى است که ‏فرد در آن زاده می*شود و این مکان، بسیار ارزشمند و مقدس است.»
    وی در ادامه افزود: «شأن ‏مکانى که در آن درس اخلاق، حرمت، محرم و نامحرم و... مطرح می ‏شود قابل تأمل است. از این روست که خانه باید الگویى داشته‏ و طراحى آن داراى ویژگى‏هایى باشد که تمام خواست*هاى ‏انسانى که داراى ریشه*هاى مذهبى قوى است در آن شکل بگیرد و شخصیت اجتماعى‏ افراد به تکامل برسد؛ ولى امروزه الگوى زندگى ما بنا به دلایل مختلفى دچار تغییراتى شده ‏است.»
    وی گفت: «براى آپارتمان‏نشینان که زندگى را در قوطى‏هایى به*نام خانه تجربه ‏مى‏کنند که از انعطاف روح انسانى بهره‏اى ندارند، دیگر خبرى از زیبایى‏هایى که در معمارى گذشته داشته‏ایم نیست و امروزه باید راهکارهاى جدیدى را به کار ببریم تا باز هم نشاط و شادى و معنویت را درون خانه*ها بیابیم.»
    دکتر «فاطمه کاتب» پژوهشگر و استاد رشته معماری از سال 1360 و بعد از آن فعالیت‏هاى فرهنگى و آموزشى خود را شروع کرد و به ‏عنوان نخستین بانوی رئیس دانشگاه، ریاست‏ دانشگاه الزهرا(س) را برعهده گرفت و توانست واحدهاى درسى رشته‏ معمارى را به انجام برساند. در دانشگاه تهران نیز مسوولیت دو دانشکده را در رشته*هاى هنرهاى تجسمى و کاربردى عهده‏دار شد. همچنین براى نخستین*بار رشته صنایع*دستى را در ایران پایه‏گذارى‏کرد.
    وی بعد از چندین سال که در فضاهاى آموزشى هنر و توسعه آن‏ فعالیت داشت، براى اخذ مدرک دکترا به انگلیس رفت و در آنجا هم ‏به دلیل سوابق آموزشى، براى نخستین*بار رشته «مرمت ساختمان» را با همکارى دانشگاه پایه‏گذارى و واحدهاى درسى رشته معمارى را در کشورهاى مالزى و یونان برنامه‏ریزى کرد و به همین دلیل‏ مدرک فوق تخصص (فیلوشیپ افتخارى) آن دانشگاه به او اعطا شد.





    کتاب شاهکارهای معماری آسیای میانه:
    کتاب «شاهکارهای معماری آسیای میانه» نوشته گالینا آناتولینا پوگاچنکووا با ترجمه سیدداود طبایی منتشر شد.
    این کتاب شامل سه بخش «معماری در قرن پانزدهم، گرایش*ها و ویژگی*های کلی»، «طبقه*بندی آثار معماری» و «بناهای شاخص، تاریخچه و توصیف» است. مخاطبان این کتاب هم افراد غیرمتخصص و هم اهل فن هستند.
    هدف این کتاب معرفی شاهکارهای معماری موسوم به معماری «تیموری» است که مظهر نبوغ خلاقه اواخر قرن چهاردهم و اوایل قرن پانزدهم به شمار می*آید.
    کتاب «شاهکارهای معماری آسیای میانه» دربرگیرنده عکس*هایی از بناها، توضیحات وصفی، نقشه مکان*ها و نیز مقدمه*ای کلی است که در آن ویژگی*های تحولات معماری این دوره بیان شده است.
    اثر حاضر حاصل کوشش*هایی است که تحت نظارت یونسکو و در چارچوب برنامه تحقیقاتی این سازمان در زمینه تمدن*های اقوام آسیایی میانه صورت گرفته. انجمن بین*المللی پژوهش نیز در حوزه فرهنگ*سازی آسیای میانه در این طرح مشارکت داشته است.
    «شاهکارهای معماری آسیای میانه» نوشته "گالینا آناتولینا پوگاچنکووا"، در شمارگان 1500 نسخه و با قیمت 6000 تومان در 254 صفحه از سوی مرکز تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری فرهنگستان هنر، به مناسبت گردهمایی مکتب شیراز روانه کتابفروشی*ها شده است.





    کتاب مسجد عتیق شیراز:
    کتاب «مسجد عتیق شیراز» نوشته دونالد ویلبر با ترجمه افرا بانک منتشر شد.
    شرحی که در این کتاب نوشته شده مشتمل بر سه بخش است: مسجد عتیق و شیراز، مسجد عتیق در منابع مکتوب و کتیبه*ها و سرگذشت مسجد عتیق از وجه معماری که شامل دو ضمیمه توصیفی دقیق از بنا و فهرستی از کتیبه*های مسجد عتیق است. عکس و تصویر بناها نیز ضمیمه این کتاب است.
    «مسجد عتیق در منابع مکتوب و کتیبه*ها» بخش دیگری از این کتاب است که در آن به منابع مکتوب متعددی که به مسجد عتیق پرداخته*اند، اشاره شده است. همچنین، ویژگی*های معماری مسجد عتیق شیراز در این بخش بررسی شده است.
    بخش سوم درباره «سرگذشت مسجد عتیق» است که در آن به آثار باقی*مانده در بنا و کتیبه*های محفوظ مانده آن پرداخته می*شود.
    «دونالد ویلبر» نویسنده این اثر از اعضای انستیتوی آمریکایی هنر و باستان*شناسی ایران است.
    کتاب «مسجد عتیق شیراز» در شمارگان 1500 نسخه و با قیمت 2500 تومان در 126 صفحه از سوی مرکز ترجمه، تالیف و نشر آثار هنری- فرهنگستان هنر روانه بازار کتابفروشی*ها شده است.





    کتاب معماری دیکانستراکشن:
    مارک ویگلی (Wigley Mark) استادی شاخص در عرصه تحقیق و تدریس معماری است؛ وی پرفسور معماری در دانشگاه کلمبیا و رییس تحصیلات تکمیلی دانشکده معماری و شهرسازی این دانشگاه است. سوابق ویگلی و مجموعه کتابهای منتشر شده توسط وی، او را به محققی صاحب نظر در حوزه معماری و شهر سازی معاصر جهان بدل ساخته است.
    وی در دو کتاب جالب توجه به معماری دیکانستراکشن (این کلمه به ساختار شکن، شالوده شکن، واساز و چندین کلمه دیگر ترجمه شده است!) می پردازد و به تعبیری بهتر چنان پاشنه های آشیل اندیشه دریدا و تبعات عاریتی آن را در معماری به نقد کشیده است که به حق می توان این دو کتاب را به عنوان سنگ قبر این اندیشه در معماری تلقی نمود. وی در توضیحی بر این نوع انحرافی از معماری چنین می گوید: «این معماری بیشتر معماری شکستن، جا به جا شدن، انکسار، انحراف و تحریف است، تا معماری تخریب، زوال، متلاشی شدن یا از هم پاشیدگی...»
    نظر به اینکه دیکانستراکشن در معماری بازگفتی از دیکانستراکشن زبان شناسانه و تاویلی «ژاک دریدا» (روحش شاد!) دارد، «ویگلی» با در نظر گیری پایه های این معماری در معماری کانستراتیویست روسی حدود دهه 20 سعی دارد با اعمال این ارتباط، انحراف از نظام فرمی آن معماری را، که گویای نوعی استحکام و استواری در عین وحدت و هارمونی بود، بیان نماید. این انحراف ماهوی در معماری دیکانستراکشن، به طرزی منفک از نفس ساختار، میتواند آشکارا «تزیین» تلقی گردد؛ آنچه اهمیت دارد اینست که کیفیات هارمونیک، وحدت و استواری در اصل از نفس خلوص هندسی در فرم های معمارانه حادث میگردد (آنچه به سختی میتوان در دیکانستراشن دید و یا اصلا ندید) و این خلوص هندسی نیز در حقیقت در روندی منشعب از قوانین ترکیبی (همان کمپوزسیونی) به وجود می آید که به هیچ رو با کشاکش و تضاد موجود در تعامل فرم های دیکانستراکتیویستی ( منظور در یک اثر واحد است) سازگاری ندارد.
    به تعبیر ویگلی در دیکانستراکتیویسم دیگر آن خلوص - که بدان اشاره کردم - محلی از اعراب ندارد؛ از نقطه نظر ویگلی، تمامی معماران آرزویی ژرف در رویکرد به فرم های بسیط هندسی دارند، فرمهایی که بدون ذره ای تحریف و آلایش راه به هدف غایی و متعالی معمارانه در معنای هنری – حرفه ای کلمه دارد.
    منتج از آرای ویگلی، مطمئنا، میتوان چنین نتیجه گرفت که دیکانستراکشن چیزی نیست جز نوعی سطحی نگری و یا بیمایگی در عرصه معماری که ناشی از آلایش و تحریف فرمال، با استفاده از روند «از شکل طبیعی انداختن فرم» سعی در پوشاندن نقاط ضعف خود در لفافه ای از پیچیدگی مبتذل دارد.
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]



  2. 10 کاربر مقابل از Mehraz عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    atiiyeh94 (26.03.2013),iiimamaniii (22.12.2011),jose (16.08.2011),saeid 329 (04.11.2011),shahla.j (15.09.2011),sibel (22.09.2011),نیما محمودی (09.12.2011),Ziba (15.08.2011),جاودشت (15.08.2011)

  3. # ADS
    تبلیغات در مدار
    تاریخ عضویت
    همیشه
    نوشته ها
    بسیاری

     

  4. Top | #2

    تاریخ عضویت
    07.09.2011
    عنوان کاربر
    عضو معمولی
    ميانگين پست در روز
    0.01
    محل سکونت
    Hell Town
    نوشته ها
    24
    تشکر ها
    11
    از این کاربر 16 بار در 10 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر
    میشه یه چنتا مجله خوب برای خوندن و مشترک شدن معرفی کنید ؟

  5. 2 کاربر مقابل از Night عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    iiimamaniii (22.12.2011)

  6. Top | #3

    تاریخ عضویت
    01.08.2011
    عنوان کاربر
    ناظم انجمن
    ميانگين پست در روز
    0.74
    نوشته ها
    1,448
    تشکر ها
    3,949
    از این کاربر 3,888 بار در 851 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر
    نقل قول نوشته اصلی توسط Night نمایش پست ها
    میشه یه چنتا مجله خوب برای خوندن و مشترک شدن معرفی کنید ؟
    مجله معمار
    معماری داخلی
    معماری منظر
    معماری و ساختمان
    آبادی
    طراح
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]

    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]




  7. 3 کاربر مقابل از archi kochoolo عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    atiiyeh94 (26.03.2013),iiimamaniii (22.12.2011),جاودشت (24.11.2011)

  8. Top | #4

    تاریخ عضویت
    21.10.2011
    عنوان کاربر
    عضو
    ميانگين پست در روز
    0.02
    محل سکونت
    مشهد
    نوشته ها
    43
    تشکر ها
    3
    از این کاربر 112 بار در 31 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر
    مجله های طاق هم مفیدند.

  9. Top | #5

    تاریخ عضویت
    19.11.2011
    عنوان کاربر
    عضو
    ميانگين پست در روز
    0.05
    محل سکونت
    iran
    نوشته ها
    89
    تشکر ها
    120
    از این کاربر 202 بار در 66 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر

    moarefi ketab

    mikhastam ketabe form faza nazm o moarefi konam ketabe khoobie

  10. کاربر مقابل از eli77 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:

    iiimamaniii (22.12.2011)

صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
اطلاعات تماس با نقش نگار
جهت ارتباط با مديریت نقش نگار می توانید از اطلاعات زیر استفاده نمایید .
Email : sirousb@gmail.com
Tell : 09101414214 سیروس برادران
کليه حقوق مادي و معنوي براي نقش نگار محفوظ مي باشد .