پژوهشي درباره مرمت فلز

نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: پژوهشي درباره مرمت فلز

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.90
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,211
    از این کاربر 6,834 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر

    پژوهشي درباره مرمت فلز

    دانش حفاظت و مرمت اثار تاريخي در ايران سابقه چنداني ندارد. ولي احيا و بازسازي بنا*ها در گذشته در اين مرز و بوم رواج بسيار داشته است. اصول حفاظت و مرمت در ايران طبق ضوابط و قوانين ويژه اين دانش كه بر*گرفته شده از دانش حفاظت و مرمت اروپايي، به ويژه ايتاليايي است، مستقيما به مباني مرمت مرتبط مي*شوند. اين دانش به دو شاخه اصلي مرمت بنا و مرمت اشيا بخش شده* است. در بخش مرمت بنا*هاي تاريخي مشخصا با بنا* سر و كار داريم. در بخش مرمت اشياي تاريخي معمولا دو مبحث فن*شناسي و اسيب*شناسي اشياي تاريخي مطالعه مي*شوند. مبحث فن*شناسي به چگونگي ساختار اشيا و روش ساخت ان مي*پردازد. و در بحث اسيب*شناسي اسيب*ها و بيماري*هاي خاص اشيا كه در طول زمان بر پيكره* اشيا ايجاد شده پژوهش مي*شود. علوم شيمي و فيزيك از علوم پايه دانش حفاظت و مرمت به حساب مي*ايند. اين رشته نيز مانند علوم ديگر گرايشات فراواني دارد از ان جمله حفاظت و مرمت عاج و استخوان، چوب، كاغذ، سنگ، شيشه، سفال، پارچه، اجر و كاشي، نقاشي سه*پايه و ديواري، تزيينات وابسته به معماري و فلز است. شاخه حفاظت و مرمت فلز يكي از گرايشات با اهميت اين علم محسوب مي*شود. در اين گفتار گزيده** پژوهشي درباره شاخه مرمت فلز ارايه داده شده است.

    مرمت فلز
    در اين شاخه مرمت اشيا فلزي قديمي همچون طلا، نقره، اهن، مس، قلع، سرب و الياژ برنز (مفرغ) مورد بررسي و پژوهش قرار مي*گيرد. براي بررسي ساختار اشيا فلزي و شناسايي عناصر انها اناليز عنصري انجام مي*گيرد و شناخت روش*هاي ساخت و پرداخت فلز و تزيينات ان (ريخته*گري و چكش*كاري، قالب*گيري، سوهان*كاري و هنر*هاي ويژه* اقوام مختلف كه بر روي اين اشيا صورت گرفته اعم از كنده*كاري و قلم*كاري و ساير تزيينات) در شاخه فن*شناسي مورد بررسي قرار مي*گيرد. در شاخه* اسيب*شناسي با بررسي ميكروسكوپي و مايكروسكپي بخشي از سطح صيقل داده شده* فلز در ازمون Metallor Graphi و نيز ازمايش X.REY (راديولوژي) ميزان خوردگي ميان دانه*اي و همچنين وجود مغز فلزي و تبديل ان به نمك*هاي فلزي كه ***گاه رخ مي*دهد مورد بررسي قرار مي*گيرند. در اين بخش بطور ويژه به مفرغ* كه الياژ مس و قلع است و در ايام گذشته استفاده بسيار داشته است مي*پردازيم. اين الياژ در قلمرو ايلاميان نيز به وفور مورد استفاده قرار *گرفته است كه معروف*ترين اين اشيا، مفرغ*هاي لرستان است كه اهميت جهاني دارد. چغازنبيل نيز يكي از مكان*هاي مقدس و جايگاه پرستش رب*النوع*هاي ايلامي براي ايلاميان باستان و دنياي قديم است. در اين منطقه به دليل اداي نذورات به معابد اشيا فلزي فراواني كه در دنياي قديم از ارزش بسيار برخوردار بوده وجود داشته است. كه به احتمال بسيار اين اشيا در حملات اشوريان به تاراج رفته *است.

    اشيا مفرغي چغازنبيل
    طي حفاري*هاي رومن گريشمن در چغازنبيل مقدار كمي اشيا مفرغي به دست امده است. سر*پيكان*ها، دستبند*ها، دكمه*ها، سر*گرز و چند تيغه مفرغي از ان جمله*اند، كه هم اكنون در موزه ايران باستان (تهران) و موزه شهر شوش (قلعه شوش) همراه با ديگر اشيا به دست امده از چغازنبيل نگهداري مي*شود.(تصوير 1)


    تصوير 1: سرپيكان*هاي به*دست امده از چغازنبيل



    اشيا فلزي هفت*تپه
    هفت*تپه نيز يكي از مكان*هاي زندگي و تجمع ايلاميان بوده است. اين محوطه تاريخي در 25 كيلومتري شمال غرب چغازنبيل واقع شده است و در فاصله سال*هاي 1345 تا 1356 خورشيدي توسط هيات باستان*شناسي به سرپرستي دكتر عزت*الله نگهبان كشف و حفاري شد. بيشتر اين كشفيات اختصاص به بنا*هاي دوره ايلام ميانه دارد و در كنار ان اشيا سفالي و تعداد كمي اشيا فلزي پيدا شده *است. فلزاتي كه در اين منطقه يافت شده بيشتر از مفرغ است همچنين چند قطعه اهن، سرب و يك شي از طلا نيز به *دست امده است. بيشتر مفرغ*هاي هفت*تپه سر*پيكان هستند. تعداد كمي دكمه مفرغي كه ويژه تزيينات لباس اشراف بوده است. تبر، دستبند مفرغي، درفش، اسكنه و مغار، يك عدد خنجر مفرغي و تيغه مفرغي پيدا شده است. گذشته از اين اشيا يك شي تزييني ساخته شده از طلا متعلق به تزيينات سرديس ملكه، تنها شي طلاي اين مجموعه است كه هم اكنون در موزه ايران باستان نگهداري مي*شود. (تصاوير 3 و 4 و 5)



    تصوير3 شي تزييني ساخته شده از طلا بدست امده از حفاري*هاي هفت*تپه


    تصوير4 سر*پيكان*هاي مفرغي به*دست امده از حفاري*هاي هفت*تپه


    تصوير 5 : تصويري از تبر مفرغي همراه با كتيبه به دست امده از حفاري*هاي هفت تپه



    كارگاه مرمت فلز
    در مهر ماه سال 82 كارگاه حفاظت و مرمت فلز هفت*تپه با هدف حفظ و مرمت اثار فلزي موزه هفت*تپه اغاز به كار كرد. در اين كارگاه با توجه به وضعيت نا*بسامان فلزات موزه هفت*تپه (رطوبت بيش از اندازه و عدم پاكسازي رسوبات و خاك سطح فلزات كه مربوط به زمان حفاري است) از انجا كه خاك اين منطقه داراي كلرور، كربنات و سولفات بسيار است، براي فلزات بسيار نامناسب است بهترين رطوبت پيرامون محيط اشيا فلزي بين 35 تا 40 درجه سانتيگراد است. براي جلوگيري از تخريب بيشتر و اسيب*هاي جدي اين فلزات پس از انجام مقدمات و برطرف شدن بيماري* انها درون محفظه*اي به دور از رطوبت نگهداري خواهند شد.

    مراحل مرمت تعدادي از اشياي فلزي :
    عمليات حفاظتي و مرمتي كه روي تعدادي از اشياي فلزي هفت تپه انجام گرديد شامل مراحل زير بود:
    مرحله نخست
    پيش از انجام هرگونه دخل و تصرفي در شي همه* فلزات مستند*نگاري و اسيب*نگاري شدند معمولا از سطوح اسيب ديده. اشيا و هرگونه نشانه*اي كه بر سطح شي ديده مي*شود اسيب*نگاري صورت مي*گيرد.
    مرحله دوم
    در اين مرحله اشيا فلزي بر اساس شدت اسيب*ديدگي، نوع كاربرد اشيا همچنين بر اساس زيبايي و منحصر به فرد بودن دسته بندي و به منظور مرمت اولويت*گذاري شدند. بر اين اساس اشيا به چهار گروه اصلي دسته*بندي شدند.
    مرحله سوم
    در اين مرحله فلزات دسته اول پيش از مرمت، عكاسي و مستند*نگاري شدند. اين كار براي مطابقت شي، پيش از مرمت و سامان*بخشي با وضعيت پايان كار كه مرحله پس از مرمت ناميده مي*شود، صورت مي*گيرد. (تصوير6)



    تصوير6 عكاسي و مستند*نگاري پيش از مرمت



    مرحله چهارم
    از همه اشياي فلزي عكسX.REY (راديولوژي) تهيه شد. اين كار براي تشخيص وجود مغز فلزي اشيا براي برگزيدن روش درست حفظ واحيا درباره انها و شناسايي اشيايي كه داراي ساختار مستحكم*تر هستند انجام گرفت. (تصوير7)



    تصوير7 نمونه عكسX.REY (راديولوژي) از چند شي مفرغي



    مرحله پنجم
    در اين مرحله رسوبات خاك و نمك*هاي سطحي و اسيب**رسان فلز كه از تبديل نانتوكيت به پارا*اتاكاميت ايجاد شده بود و همچنين زگيل*ها و تاول*هاي هيدروژني در صورت اسيب*رسان بودن پاكسازي شدند. فرمول زير چگونگي تبديل مفرغ قديمي را به نمك اسيب*رسان نشان مي*دهد.
    CuCl(نانتوكيت)->HCl(هيدروليز) -> (در مجاورت (H2O,O2 ->
    CuCl2 , 3Cu(OH)2 (پاراتاكاميت)
    مرحله ششم
    در اين مرحله اشيا فلزي كه انسجام ساختار و مغز فلزي دارند با استفاده از محلول سسكويي كربنات سديم از وجود نمك*هاي اسيب رسان عاري شدند.
    مرحله هفتم
    در اين مرحله هم اشيا فلزي كه مغز فلزي دارند و هم اشيايي كه دچار خوردگي فراوان شده بودند درون محلول بنزوتري*ازول در حالت خلا تثبيت شدند، اين كار حالت خوردگي فعال اشيا مفرغي را غير فعال مي*كند.
    مرحله هشتم
    عكاسي پس از مرمت، در اين مرحله از اشياي حفاظت شده، كه به حالت ثبات رسيده بودند، عكاسي شد. (تصوير8)



    تصوير8 عكاسي و مستند*نگاري پس از مرمت



    مرحله نهم
    در اين مرحله اشياي حفاظت و مرمت شده درون محفظه*ي ويژه*اي از جنس شيشه*پلاستيك (پلكسي*گلاس) كه براي نگهداري اين اشيا تهيه شده است منتقل شدند، طراحي محفظه خاص فضاي نگهداري اشياي فلزي است به طوري كه دما و رطوبت به خوبي در اين محفظه كنترل شده است و به نگهداري هرچه بهتر اشياي مفرغي كمك شاياني مي*كند.



    برگرفته از:architects.ir
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]



  2. کاربر مقابل از Mehraz عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:

    جاودشت (15.08.2011)

  3. # ADS
    تبلیغات در مدار
    تاریخ عضویت
    همیشه
    نوشته ها
    بسیاری

     

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
اطلاعات تماس با نقش نگار
جهت ارتباط با مديریت نقش نگار می توانید از اطلاعات زیر استفاده نمایید .
Email : sirousb@gmail.com
Tell : 09101414214 سیروس برادران
کليه حقوق مادي و معنوي براي نقش نگار محفوظ مي باشد .