معماری رنسانس

نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2

موضوع: معماری رنسانس

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.77
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,120
    از این کاربر 6,839 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر

    معماری رنسانس

    شیوه ی رنسانس (نو زایش ) رنسانس به جنبشی فکری و عقلانی گفته میشود که بین سده های 14 تا 16 از شهرهای شمالی ایتالیا ( به ویژه فلورانس ) آغاز شد و به اوج شکوفایی خود رسید .
    رنسانس را تولد دوباره ی هنر و ادبیات کلاسیک باستان مینامند که با مواردی چون کشف جهان و انسان تعریف میشود و تناسبات پیکر انسانی مبنای طراحی معماری قرار می گیرد .
    پس از دو شیوه ی معماری دینی ( رومانسک و گو تیک) شیوه ی معماری رنسانس بیشتر به تولیدات معماری غیر دینی می پردازد . معماری رنسانس بر اساس نقشه متمرکز در وسط استوا بود.
    ویژگیهای دوره ی رنسانس
    حمایت خانواده مدیچی از هنرمندان در فلورانس ، رواج کاغذ در اروپا و اختراع چاپخانه ، فرو پاشی نهاد های سده های میانی ، پیدایش مذهب پروتستان ف کاهش استیلای کلیسای کاتولیک ( پاپها ) و فئودالیسم ، توجه به انسان گرایی و فردگرایی .
    در دوره ی رنسانس انسان محور همه چیز قرار گرفت . اندیشمندان بر این باور بودند که دستگاه خلقت پیرامون انسان مداری می چرخد و بشر میتوانذ بر طبیعت چیره شود و هنر ، ابزار حاکمیت او باشد.
    از دیدگاه رنسانس ، معمار انسانی است اندیشمند ، پس اگر نیندیشد معمار نیست. نوزایش آغاز مدرنیته در فلسفه است و گونه ای از نگرش انسان به هستی و بر دو اصل استوار است:
    1- خود انتقادی ( پرسشگری نا محدود ) 2- اندیشه ابزاری ( فکر فناوری آفرین)

    فیلیپو برونسکی ( رنسانس پیشین )
    در سال 1377 در فلورانس دیده به جهان گشود وی در مسابقه طراحی گنبد کلیسای جامع فلورانس ( سانتا ماریا دل فیوره – 1420م ) رتبه نخست را کسب نمود.
    این گنبد دو پوسته با قطر 42 متر از فناوری ساخت ابتکاری برونلسکی برخوردار بوذ. طرح گنبد به صورت لایه های هشت وجهی با مصالح سنگ و اجر و اسکلت فلزی ساخته شد. دو لایه ی مخروطی تا راس هشت وجهی گنبد کشیده شد و در بالا به یک فانوسی خاتمه یافته . فانوسی ابتکار سازه ای بود که افزون بر تامین نور و بلندتر نشان دادن گنبد برای مهار نقطه ثقل نیروهای گریز از مرکز تویزه ها کاربرد داشته است.
    طراحی موزه کلیسای سن لورنزو برای خانواده های مدیچی. طرح بر اساس مربع تقاطع صورت پذیرفت ( 1421 م )
    طراحی بیمارستان کودکان سر راهی ( 1424 م ) در فلورانس در کنار یک میدان شهری ساخته شد. نمای این ساختمان با رواق کرنتی شکل گرفته . راز کار او در معماری توجه به تناسبات ریاضی بود که ضرب آهنگ موسیقی را پدید آورد.
    از دیدگاه او هنر معماری در اوج تکامل خود باید به سمت تناسبات و ریاضیات هدایت شود این تناسبات ، اصول بنیادینی است که در سراسر دستگاه آفرینش نیز تکرار میشود و خاستگاه الهی دارد.
    طراحی نماز خانه پاتسی ( 1430 م ) با نمای ابتکاری
    طراحی کلیسای سن اسپیریتو در فلورانس بر مبنای مربع تقاطع . دورادور این ساختمان را راهروهای به هم پیوسته فرا کرفته است. برونلسکی در طراحی خود چهار ورودی به جای سه ورودی و سطوح نیمدایره تمام نمای کلیسا را پوشانده بود.هر دو مورد پس از مرگش تغییر داده شد . سطوح تخت نما و سه ورودی رایج جایگزین طرح پیشین شدند.

  2. 2 کاربر مقابل از Mehraz عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    یگانه (08.11.2011)

  3. # ADS
    تبلیغات در مدار
    تاریخ عضویت
    همیشه
    نوشته ها
    بسیاری

     

  4. Top | #2

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.77
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,120
    از این کاربر 6,839 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر
    لئون باتیستا آلبرتی در سال 1404 در جنوا متولد شد و شپس در سال 1428 به فلورانس بازگشت . آ لبرتی مانند ویتروویوس متعقد است که اصول معماری ریشه در کاربردی دارد. آلبرتی برای زیبایی سه معیار را بر میشمارد :
    1- عدد 2- تناسب 3- توزیع ( پخشایش )
    عدد : تیرها وستونها همیشه زوجند زیرا جانوران همیشه بر روی پاهایی با تعد اد زوج استوارند ذر مقابل شکافها و دریچه ها را به تعداد فرد میسا ختند ، مانند جانوران که یک گوش ، چشم ، حفره ی بینی در هر طرف صورت دارند و شکاف بزرگ دهان در میانه ی صورت جای دارد.
    تناسب : قوانین تناسب در معماری با نظیره ی « هم خوانی» یا « هماهنگی » در موسیقی قابل مقایسه و یکسان است.
    توزیع: لزوم وجود در طبیعت و موجودات نسبت به یک محور عمودی پدیده ای خوشایند است از دیدگاه آلبرتی زیبایی همانا هماهنگی و سازگاری است. زیرا هماهنگی قانون برتر و قاطع طبیعت است.
    طراحی کاخ روچلای در فلورانس ( 1470) نمای سه طبقه کلاسیک این بنا در بر گیرنده سه ردیف نیم ستون های چهارگوش متصل به بدنه میباشد. نمای این بنا ر از کولوسئوم الهام گرفته است.
    طراحی نمای کلیسای سامانتا ماریا نوولا در فلورانس ، وی بلندای این بنا را برابر برابر پهنای آن در نظر گرفت ، به گونه ای که کل نمای آن را میتوان در یک مربع گنجاند . بخش بالای نما نیز در مربعی برابر یک چهارم اندازه ی مربع اصلی جای میگیرد.
    طراحی کلیسای سن فرانچسکو ( 1450 ) در ریمینی ، بخش زیرین نما یاد آور تاق پیروزی است . نمای سه بخشی ، بازتاب ساماندهی فضای داخلی است که با ستونهای متصل به بدنه مشخص گردید.

    طراحی کلیسای سن آندرئا با الهام از نمای معبد کلاسیک و رعایت عناصر معماری باستان چون ستونها ، سرستونها ، سقف تیزه دار و سنتوری ها ، نمای این ساختمان را با معماری تاق پیروزی ترکیب نمود. در این کلیسا بلندا و پهنا نما با هم برابرند.ستونهای متصل به بدنه در درون بنا که تاقها از آن سر چشمه میگیرند ، الگوی طراحی معماری در دها های بعدی قرار گرفت.

    دوناتوبرامانته ( رنسانس پیشرفته)
    در سال 1444 ذر اوربینو ایتالیا به دنیا آمد . در میلان هنر نقاشی را از مئوناردوداوینچی فرا گرفت.
    تحول مهم این دوره انتقال مرکز ایتالیا از شهر فلورانس به رم بود ، بدین سان رم به پایتخت هنری اروپا تبدیل گشت.
    طراحی تمپیه تو (1499 ) ، نمازخانه ای در محل به صلیب کشیدن قدیس پطرس ، دارای نقشه دایره وار و ستوندار بر فراز سه پله با سر ستونهای دوریک میباشد. با تماشای این نما ، گونه ای احساس حجم در حرکت به بیننده دست میدهد پیمون طراحی در این بنا قطر ستون است. این معماری تبدیل به سبک نوینی به نام برامانتسک گردید

    طراحی کلیسای سن پیترو جدید
    به جای باسیلیکی کنستانتین یا کلیسای سن پیترو قدیمی برامانته ( 1503 ) گرح با شکوهی با نقشه متراکم در مرکز با کارگیری 9 مربع تقاطع به سبک غول اسا ارائه نمود ، اما به هنگام شالوده ریزی مربع تقاطع گنبد اصلی ، برامانته فوت کرد.
    در سال 1546 هنگامی که میکل آنز مامور اجرای ساخت کلیسا شد، در طرح کلیسای سن پیترو تحولی ژرف پدید آمد و در نتیجه ی افکار و نقشه های او بود که کلیسای سن پیترو شکل امروزی را به خود گرفت: تبدیل 9 مربع تقاطع به 5 با نقشه مرکز گرا ، گنبد اصلی با گرید بلند ، تک پوسته و تویزه های آشکار مجهز به فانوسی

    میکل آنژ
    در سال 1475 در نزدیکی فلورانس چشم به جهان گشود و نود سال زندگی کرد او یک مجسمه ساز ، نقاش و معمار بود. وی بنیانگذار سبک مانریسم ( شیوه گرایی یا شیوه گزینی ) بود که سنت شکنی در معماری را دستور کار خود قرار داد.
    طرح دهلیز کتابخانه لورنزو ، برای دسترسی به مجموعه ی کتابهای خاندان مدیچی در فلورانس ، طرح کوچک و مشکل دهلیز کتابخانه را با ارتفاع زیاد به همراه عناصری تزیینی همچون ستون نماها و تاق نماهایی به اجرا در اورد. وی با شکستن سنتوری سنت شکنی خود را آشکار میکند و ستونهای متصل به بدنه بارزر نبوده ، ارایه های زیر ستونها نیز نقش تزیینی دارند.

    طراحی شهری کامپیدولیو ، پاپ مایل بود تپه ی باستانی کاپیتولینه را که زمانی نماد معنوی و اقتدار روم به شمار می رفت به نماد قدرت رم در عهد حاکمیت پاپ ها تبدیل کند.
    بر فراز این تپه دو ساختمان کهن وجود داشت : یکی کاخ سناتورها از سده های میانه در شرق تپه ، و دیگری کاخ شهرداری از سده ی 15 در جنوب تپه. بین این دو ساختمان زاویه 80 درجه وجود داشت.
    میکلانژ برای ایجاد تعادل در طرح، ساختمان دیگری ( موزه ) که از نظر نما با بناهای دیگر هماهنگ باشد با همان زاویه 80 درجه ایجاد نمود.وی میدانی بیضی شکل طرح ریزی نمود و تندیسی ( مارکوس آورلیوس ) در میانه آن استوار نمود . چشم انداز پاپ به سوی شهر رم باز گذارده شد.
    کاخ فارنزه در شهر رم توسط آنتونیو داسانگالوی جوان (کوچک) به شیوۀ برامانتسک ساخته شد. سپس اشکوب های دیگر این بنا توسط میکلانژ به آن افزوده شد. وی تناسبات ساختمانی را بر مبنای آناتومی پیکر انسان میدانست و میگفت هنرمند باید پرگارش را در چشمانش نگهدارد و نه در دستانش.

    منیریسم
    مانیریسم یا شیوه گرایی یا شیوه گزینی یا سبک پردازی همه به مفهوم پیروی وافر از یک شیوه مشخص است. مانیرست ها معتقدند که هنرمند حق دارد قواعد معماری را به تشخیص خود تفسیر و از آنها الهام بگیرد. در واقع آزادی هنرمند در تفسیر از هنر است. اگر هنر رنسانس با الهام از طبیعت و دانش ها به دنبال دستیابی به تعادل آرام بود ، شیوه ی گزینی در پی ناپایداری و بی قراری است . معماران این سبک عبارتند از : میکلانژ و جولیو رومانو که با ارائه ی بنای پالاتسودلته تمام وازگان معماری شیوه گرایی را فرمول بندی را فرمول بندی نمود . این سبک مجموعه ای از سنت شکنی ها و در هم شکستن تقارن در اصول طراحی کلاسیک می باشد و به گونه ای معماری واسازی را یادآور میشود.

    آندره پالادیو ( رنسانس پسین )
    پالادیو آخرین معمار انسان گرای بزرگ در سال 1508 در نزدیکی ونیز متولد شد.
    طراحی تالار شهر ونیز دو طبقه برای شورای شهر در کنار میدان اصلی شهر ( 1546) این بنا با الهام از باسیلیکای رومی پدید آمد.
    طراحی ویلای روتوندا
    بیشترین محبوبیت او در ساخت ویلاهای چلیپایی است. بارزترین آنها نزدیک شهر وی چنزا بر فراز تپه ای قرار دارد و از نظر نقشه و طراحی به شکل کلاه فرنگی است. نقشه ساختمان متراکم در مرکز این ویلا با چهار نمای همانند و رواق ورودی مشابه که از تک تک این رواق ها میتوان به عنوان یک سکو استفاده کرد، به پیرامون نگریست و منظره متفاوتی را در براب ر خود دید. کارکرد این رواق ها ، بنای گرد و گنبد دار مرکزی آنرا توجیه می کند. او در ترکیب معماری معبد و خانه برای دستیابی به ویلاهای پایدار تر تردید نمینمود. از نظر تناسبات ریاضی و قرینه وار ، معماری پالادیو را مدولار ( دارای پیرامون ) نامند. این ویلا ویژگیهای خود کفایی و کمال مطلوب معماران دوره رنسانس پسین را داراست ( 1554-1550)
    کلیسای سن جورجو ماجوره ( 1565 ) در برابر کانال بزرگ آبی که از میدان سن مارکو جاری است قرار دارد ویژگی این کلیسا در ترکیب معماری منیریستی با معماری معابد رومی است واز مشهورترین ساختمانهای ونیز میباشد، زیرا حرکت سایه در سراسر سطوح ساختمان ، بازتاب بنا در آب و رنگ سفید تابنده آن بر سطح دریا و آسمان آبی ، منظره ای بس رنگارنگ و دلپذیر پدید می آورد.

    نفوذ معماری رنسانس در فرانسه
    قدرت و نفوذ بازیافته در فرانسه در سده ی 16 به احداث بناهای شکوهمند در این کشور منجر شد.
    کاخ شامبور، در زمان فرانسوایکم (1519) دستور ساخت شکارگاه ییلاقی سلطنتی نزدیک جنگلی در حومه ی پاریس توسط یکی از شاگردان جولیانو داسانگالو با نقشه چهارگوش مرکزی با چهار راهرو در سه طبقه و به صورت آپارتمان های امروزی و مستقل مجهز به چهار برج مدور در چهار گوش بنا خندقی در پیرامون صادر شد و شاهکاری بر آثار دوره ی رنسانس افزوده شد.


    کاخ لوور ، طراحی و اجرای کاخ جدیدی در محل قدیمی لوور به همین نام توسط فرانسوا یکم آغاز شد و کار یمه تمام او توسط هانری دوم ادامه یافت. معمار فرانسوی پی یرلسکو به کمک پیکر تراش فرانسوی ژان گوژن سبک کلاسیک رنسانس فرانسوی را با ساخت این بنا پی افکندند و در ساختمان لوور ویژگیهای کلاسی سیستم فرانسوی را ارائه نمودند. هر طبقهکاخ به یک شیوه ی معماری مزین است و کلاه فرنگی ها کاملاً فرانسوی است . ورودی ها با دو ستون چسبیده به بدنه در طرفین و تزیینات فراوان و ارتفاع بلند مورد تاکید قرار گرفته اند ، ساختمان حیاط جنوبی لوور بهترین دستاورد معماری رنسانس فرانسوی میباشد.

    برگرفته از:lajourd.com

  5. 4 کاربر مقابل از Mehraz عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    memarkade (12.05.2011),یگانه (08.11.2011)

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
اطلاعات تماس با نقش نگار
جهت ارتباط با مديریت نقش نگار می توانید از اطلاعات زیر استفاده نمایید .
Email : sirousb@gmail.com
Tell : 09101414214 سیروس برادران
کليه حقوق مادي و معنوي براي نقش نگار محفوظ مي باشد .