آشنایی کلی با مرمت

نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: آشنایی کلی با مرمت

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    26.01.2011
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد سایت
    ميانگين پست در روز
    0.90
    نوشته ها
    1,928
    تشکر ها
    7,211
    از این کاربر 6,834 بار در 1,763 ارسال تشکر شده است.
    سیستم عامل و مرورگر

    آشنایی کلی با مرمت



    تعریف مرمت : - واژه*ای است کلی، مشخص، مداخله*های فنی ـ عملیکه به منظور تضمین تدام حیات یک اثر هنری صورت می*گیرند.

    - مرمت آن لحظه شناسائی یک اثر از لحاظ ترکیب فیزیکی و تاریخی، هنری، بمنظور انتقال به آینده را تشکیل می*دهد... روندی انتقادی و سپس اقدام خلاقانه، یکی به عنوان جدایی ناپذیر از دیگری.

    - مرمت عبارت از لحظه شناسایی یک اثر از نظر ترکیب فیزیکی و تاریخی و هنری، به منظور انتقال به آینده.



    انواع مرمت: ۱- مرمت علمی و آرکئولوژیک (با مطالعه و تأمل انجام گرفته و بسیار ساده می*باشد. محکمکردن بناها، سوارکردن الملنهای جدا شده اثر، حفاری بناهای دورانکلاسیک بخصوص یونان و روم، عملکرد بنا عوض می*شود).

    ۲- مرمت آرتیستیک و یا هنری (مرمتگر اجازه خلق و ابداع دارد. قسمت*های از بین رفته با روحیات جدید مرمتگر ترمیم می*شود، بناهای دوران گوتیک و رنسانس، بناها یا دارای عملکرد هستند و یا اینکه ما برای ادامه حیات بنا باید به آنها عمکرد بدهیم).



    روشهای مختلف باززنده*سازی: ۱- مرمت یا باززنده*سازی حفاظتی: حفاظت و تعمیرکلیت بنا ـ بیشتر در زمان مطالعه بنا انجام می*گیرد

    ۲- باززنده*سازی سبکی، آناستیلوز: جایگذاری مجدد تکه*ها و عناصر پس از بررسی دقیق سبک، بطوریکه آخرین ترکیب آنها بیشترین شباهت را به اولین صورت داشته باشد ـ در این سبک مجاز به ساخت فقط عنصر اتصال دهنده هستیم.

    ۳- پاک سازی سبکی: برداشتن الحاقات نامناسب بناکه اصالت بنا را زیر سؤال برده*است.

    ۴- مرمت تکمیلی: بازسازی بخش*های از دست رفته بنا به منظور بازگرداندن آن به محیط و زندگی شهری و عمومیکه مرتبط با نظریه و فلسفه*ای خاص باشد.

    مرمت در قرون وسطی (قرن ۵ الی۱۴): ۱- بازسازی از نظر شکل و فرم ۲- توجهی به اصول زیباشناسی و مسائل باستان*شناسی نمی*شد.



    مرمت در دوره رنسانس (قرن ۱۴ الی ۱۶): ۱- استفاده از اثر به صورت مدل ۲- دستکاری در بنا امری عادی بود (افزدون و یا تکمیل قسمتی) ۳- اصل زیبایی مد نظر معمار بوده ۴-*معماران این دوره عقیده داشتند بنای تاریخی را آنچنانکه می*بایست باشد (و به عللی ناقص مانده) باید تکمیل نمود.

    مرمت در دوره باروک : اهمیت به بخش مرمت شده بصورتیکه اصل اثر در درجه دوم اهمیت قرار می*گرفت. در این دوره اختیارات زیر را برای مرمتکننده داده بودند: ۱- خلق اثر جدید بخاطر بهره*گیری از خصوصیات معماری زمان مرمت ۲- تکمیل اثر هنری با استدلال: ممکن است روزی چنین بوده باشد. ۳- استفاده ازکارهای هنری جدا شده از اثر بصورت عامل تزئینی یا دکور.



    مرمت در دوران انقلاب صنعتی: هنرهای سه*گانه این دوران (معماری ـ نقاشی ـ مجسمه*سازی) بخاطر اینکه به روی ماهیت اشیاء و تجربه گذشتگان بنیانگذاری شده*اند بصورت یک طبیعت ثانی در آمده*اند.

    سیستم معماریکلاسیک: خصوصیات لازمی راکه ماوراء محدودیت*های تاریخی قرار دارند در یککار بخصوص متجلی می*سازد.

    در سال ۱۷۳۰م بررسی آثار ماقبل تاریخ در پاریس مورد بحث قرار گرفته شد.

    در سال ۱۷۳۲م اولین موزه عمومی مجسمه*های باستانی در رم در «کامین دولیو» افتتاح شد.

    در سال ۱۷۳۹م مجموعه واتیکان در معرض دید عموم قرار گرفت.

    در سال ۱۷۵۰م مجموعه*های هنری در پاریس و لوکزامبورگ در معرض تماشای عموم قرار گرفت.

    مکتب «هیستوری*سیزم» را می*توان به عنوان لغو ضمنی فرهنگ رنسانس شناخت. یکی از نتایج مستقیم این مکتب تقسیم وظایف معمار است.

    در این دوران به عکس قرون وسطیکه طرح از روی مدل اجرایی بوجود می*آمد، اکنون اجرا می*تواند خود را با طرح منطبق ساخته و از این راه به هماهنگی برسد.



    مرمت در دوره نئوکلاسیسیسم و رومانتیسیسم: در دوره «نئوکلاسیسیسم» سعی می*شودکه توجه هنرمند به دورهکلاسیک معطوف شده، ارزش حقیقی را فقط متعلق به این مکتب قلمداد نمایند. در صورتیکه در دوره «رومانتیسیسم»که دوره بعد از نئوکلاسیسیسم می*باشد، برای هنریکه واقعاً ارزش هنری دارد، ارزش قائل می*شوند.

    طرح نمونه*های مرمت در دوره «نئوکلاسیسیسم» مشکل است، زیرا یا اصلاًکار مرمت صورت نگرفته و یا مرمت آنچنان انجام شدهکه هیچ تفاوتی با اصل اثر ندارد و تمامی مراحل مطالعه و تحقیق توسط باستانشناسان صورت گرفته و برنامه*ریزی می*شده*است.

    مرمت بناهایکلاسیک بخاطر اهمیت دادن به دوره کلاسیک چه برای فروش و چه برای حفظ آثار ـ در صورت نبود مدارککافی، مرمت حتا با حدس و گمان نیز انجام می*شد.




    روش سلسله مراتب (Filologico): روش علمیکه در آنکار مرمت بیشتر به صنعت نزدیک شده تا به هنر وطی ان باستانشناسان با مطالعات علمی اثر را تکمیل می*کردند و بیشتر توجهشان معطوف به فرهنگ بصری بوده*است.




    مرمت قابل قبول در این دوره: ۱- مرمت از روی سبک*شناسی (جوانیکازانوا) ۲- رعایت سلسله مراتب (وینکلمن)



    ریشه تئوری*ها و نظریه*های مرمت معماری را باید در نیمه دوم قرن ۱۸ جستجوکرد.
    [دسترسی به لینک ها فقط برای اعضای انجمن امکان پذیر می باشد . همین حالا ثبت نام کنید]



  2. 4 کاربر مقابل از Mehraz عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    jose (16.08.2011),Mehr@z (06.10.2011),جاودشت (15.08.2011)

  3. # ADS
    تبلیغات در مدار
    تاریخ عضویت
    همیشه
    نوشته ها
    بسیاری

     

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
اطلاعات تماس با نقش نگار
جهت ارتباط با مديریت نقش نگار می توانید از اطلاعات زیر استفاده نمایید .
Email : sirousb@gmail.com
Tell : 09101414214 سیروس برادران
کليه حقوق مادي و معنوي براي نقش نگار محفوظ مي باشد .